Gå til innhold

Dårlig norsk

Maggie74

Anbefalte innlegg

Nå må jeg bare spørre. Er nordmenn dårlige til å skrive norsk eller er det bare gjennomgangs her inne på Forumet? De fleste som skriver anonymt skriver så elendig norsk at det ikke ville holde mål på eksamen i 9. klasse engang. Personlig finner jeg det ganske urovekkende at det er så masse mennesker som overhodet ikke tar noe ære i å skrive ordentlig norsk. Og her snakker jeg ikke om forkortelser og slikt, men direkte skrivefeil.

Maggie

- ja, jeg vet jeg har litt lite å gjøre akkurat nå -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har også lagt merke til dette. Det kan jo ha noe med tempoet men skriver i å gjøre. Skriver ofte raske innlegg selv, men prøver å begrense skrivefeilene litt.

Det kan også være svært unge mennesker som leker seg eller en konsekvens av dette nye SMS-språket!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går på skolen ennå jeg, da. Har et inntrykk av at språket til mange her inne er dårligere enn gjennomsnittet (i hvertfall i min klasse).

Det er jo bare å håpe på at folk skriver feil fordi det går fort...

Den norske skolen begynner jo å falle litt sammen, og kan sikkert også ta sin del av æren for de mange feilene!

Jeg synes iallfall at folk kunne spandert på seg et lite mellomrom mellom setningene, og kanskje en stor bokstav. Det hadde gjort innleggene en del lettere å lese.

Dere får ha en fortreffelig dag!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sexysadie

Hvorfor ikke?

Det kan jo være en kilde til bekymring at voksne mennesker ikke behersker sitt morsmål skriftlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

On 2002-04-23 19:43, Tuva wrote:

Er dette virkelig noe å kaste bort krefter og energi på å diskutere??

Skriver du og svarer på innlegget icon_lol.gif12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, Maggie74 - nå var du modig gitt icon_smile.gif

Dette har vært oppe før her inne. Du har selvsagt rett, men hver gang dette blir forsøkt tatt opp, så ender det som regel opp i et unisont hylekor om innvandrere som ikke er gode i norsk, dyslektikere og generell misnøye med at folk gidder henge seg opp i skrivefeil.

Maiken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

icon_biggrin.gificon_biggrin.gificon_biggrin.gif

Må le litt her ja!!

ER ikke helt stø i norsk rettskrivning selv jeg. Når jeg blir gira så går det faktisk for, og særlig på msn. (Kjæresten min vet godt).

ER dårlig på å huske bestemte vendinger som hviss, eller skrives det viss? Ser ikke det. Men prøverså godt jeg kan og omformulere meg. icon_smile.gif

12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cassandra: Ja, jeg klarte visst ikke å dy meg. icon_wink.gificon_wink.gif

Jeg mener at det ikke er så alvorlig at noen har litt skrivefeil her og der.

En annen ting vi må huske på er at det er mange med skrive-og lesevansker som skikkert er her også.12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lottemor

Ja det er en del med skrive og lese vansker og jeg er en av dem.....

Trodde at vi ikke var så fokusert på hvordan mann skriver hær inne bare budskapet kommer frem og blir forstått.....

Om det skal fokuseres på hvor mange skrivefeil det er i et innlegg vill jo vi med skrive og lese vansker vegre oss fra og skrive innlegg og svare på innlegg....

Jeg sier ikke at alle som skriver feil hær inne har disse vanskene ,men sikker en del som har det.

Syntes det er en sjarm og litt mer personlig og lese innlegg med noen feil jeg,men kansje det er bare min måte å se på det på for å ikke bli flau og la være og skrive innleg eller svare....

Så er det en del som skriver dialekt også og det er jo litt artig og sjarmerende syntes jeg.

Blir litt mer personligge innleg føler jeg da....

Jeg blir ikke sur eller sånn for at det blir tatt opp at det er mye feil skrivning,ikke når det blir tatt opp på en respekt full måte men enkelte ganger kan spessielt anonyme bli litt frekke og lirke av seg en hel del dritt for at mann er så uskyldig og har et par skrive feil....

Klem fra

12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg irriterer meg over både egne og andres skrivefeil, men det er mulig det bare er jeg som er sær.12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bryr meg ikke så veldig om skrivefeil, men er enig i at det hadde vært lettere å lese om en brukte mellomrom og stor bokstav etter punktum.12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

Jeg mener det må være lov å diskutere folkets holdning til skriftspråket uten at dyslektikere og ikke-nordmenn skal føle seg tråkket på. Jeg nekter forøvrig å tro at en så stor andel av KGs brukere tilhører disse kategoriene.

For jo - det er til tider slitsomt å lese innlegg når folk ikke gidder bruke tegnsetting, store forbokstaver og doble konsonanter. Én ting er at det går fort i svingene, men man trenger vel ikke nødvendigvis være konsekvent ignorant?

-Matahari-1212[ Dette Innlegg er endret av: Matahari den 2002-04-23 22:25 ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er også enig i at man bør tenke litt på hvordan man skriver.

Det er faktisk ikke slik at budskapet kommer like lett fram hvis man ikke tenker over hvordan man skriver. Når innlegg er riktig og lett skrevet og det er mindre skrivefeil, kommer budskapet faktisk bedre fram. Punktum, mellomrom og stor bokstav på riktig sted synes jeg absolutt ikke er for mye forlangt av voksne mennesker.

Ikke det at jeg er så flink alltid, men jeg prøver i alle fall å tenke litt gjennom hvordan jeg formulerer meg. Og innrømmer at jeg ikke alltid tar meg god nok tid til å lese ghennom før jeg trykker på "send"-knappen. Og da irriterer jeg meg fryktelig over det dersom jeg oppdager egen skrivefeil etterpå...

Når man chatter er jeg imidlertid ikke like nøye, da MÅ det på en måte gå fort.12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Så moderator var inne en annen plass på Kg å påpekte at kritikk av andres skriving (feil) skal det ikke være her inne.

Jeg selv er slurvete og har masse feil, men bry dere om innhol heller.

Det har stadig blitt noen som detter innom og klager på feil til folk. Skam dere.

Har ikke sett innlegg på KG som har vært uleselig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde du bare visst hvor mange ganger jeg må se over det jeg skriver før jeg sender det.

Likevel blr dvt algt av og tull..icon_wink.gif12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...