GinaK Skrevet 3. oktober 2009 #1 Skrevet 3. oktober 2009 Hvilken champagne skal dere ha som velkomstdrikk? Hvordan velger dere? Kjøper dere etpar-tre og prøvesmaker, velger dere etter pris eller anbefaling fra polansatte eller utifra hva som står om den enkelte type som fylde, farge og søthet?? Eller tips fra andre? Jeg drikker da aldri champagne og har ikke peiling. *hjelp*
Gjest Gjest Skrevet 3. oktober 2009 #2 Skrevet 3. oktober 2009 Vi har prøvd litt forskjellig (ikke gått til innkjøp av en hel masse, men av og til kjøpt ett glass ute eller merket oss merket hvis vi har fått det servert) og har landet på Nicolas Feuillatte. Både brut´en og demi sec´en deres synes jeg er veldig god. Sambo som egentlig ikke er så veldig glad i champagne liker demi sec´en best, den er søtere og ikke fullt så søt som brut´en. Tror vi kommer til å ende opp med den, da vi tror at den vil falle i smak hos de fleste. Drøyt 300,- per flaske. Men selges stort sett på tax free, så bare å hamstre hvis man skal ut å reise.
Jade Skrevet 3. oktober 2009 #3 Skrevet 3. oktober 2009 Hvis du ikke vil bruke halve budsjettet på velkomstdrinker, så fins det billigere musserende viner. Vi hadde Martini Asti. Jeg synes den er god (og vet at mange av gjestene liker den også), den koster under hundrelappen pr. flaske, og de har den også på tax free til noen tiere mindre. Så ingen av gjestene som rynket på nesen av den
Gjest Eurodice Skrevet 3. oktober 2009 #4 Skrevet 3. oktober 2009 Vi har prøvd litt forskjellig (ikke gått til innkjøp av en hel masse, men av og til kjøpt ett glass ute eller merket oss merket hvis vi har fått det servert) og har landet på Nicolas Feuillatte. Både brut´en og demi sec´en deres synes jeg er veldig god. Sambo som egentlig ikke er så veldig glad i champagne liker demi sec´en best, den er søtere og ikke fullt så søt som brut´en. Tror vi kommer til å ende opp med den, da vi tror at den vil falle i smak hos de fleste. Drøyt 300,- per flaske. Men selges stort sett på tax free, så bare å hamstre hvis man skal ut å reise. Hva mener du egentlig? Demi-sec betyr halvtørr, brut meget tørr.
GinaK Skrevet 3. oktober 2009 Forfatter #5 Skrevet 3. oktober 2009 Det var jo til god hjelp dette med tørr og halvtørr. Takk for tips. Det eneste jeg vet er at den ikke skal være søt. Ikke noe søtt rosa kliss. Så da satser jeg nok på en demi sec tenker jeg. Tar gjerne imot flere konkrete tips.
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 3. oktober 2009 #6 Skrevet 3. oktober 2009 Hva mener du egentlig? Demi-sec betyr halvtørr, brut meget tørr. Jeg skrev feil. Det skulle stått at demi sec´en ikke er fullt så tørr som brut´en.
Cæmis Skrevet 4. oktober 2009 #7 Skrevet 4. oktober 2009 Noen som har anbefalinger til Rosé vin som kan passe som velkomstdrink? Hvor mange glass går det i en flaske på litt under en liter?
Sunshine Skrevet 4. oktober 2009 #8 Skrevet 4. oktober 2009 (endret) Jeg tror vi går for Moscato. Jeg liker den mye bedre enn Asti, selv om den koster omtrent halvparten av prisen (den koster 59 kr). Jeg fikk den faktisk anbefalt på polet fremfor Asti en gang jeg vurderte ulike musserende viner, for poldamen hadde fått den i bryllup den samme helgen. Det fine er at den har lav alkoholprosent så man slipper å få brisne gjester før middagen om man serverer mer enn et glass. Siden vi gifter oss i juli tenkte jeg det kan være behov for litt mer enn et glass å drikke mens vi er hos fotografen. Endret 4. oktober 2009 av Sunshine
Gjest Gjest_Tine_* Skrevet 4. oktober 2009 #9 Skrevet 4. oktober 2009 Martini Asti smaker virkelig ikke godt. Dersom du skal ha champagne, er både Veuve Clicquot og Moet gode og populære. Dersom dere vil ha det litt billigere, finnes det mye bra prosecco på markedet også.
Gjest Gjest Skrevet 4. oktober 2009 #10 Skrevet 4. oktober 2009 Cava er også et godt alternativ, som prismessig ligger mellom kjipagreier som Martini Asti og champagne. Moet smaker surt synes jeg.
Concertina Skrevet 4. oktober 2009 #11 Skrevet 4. oktober 2009 Vi hadde cava, hadde ikke råd til å servere champagne, så da er cava et godt alternativ (Martini Asti smaker høgg synes jeg så aldri om jeg ville servert det). Vi serverte Marques de Monistrol Premium Cuvée Brut Nature, synes den er veldig god Fikk den anbefalt på polet for etpar år siden da jeg skulle ha velkomstdrikke til en annen tilstelning.
Coriander Skrevet 4. oktober 2009 #12 Skrevet 4. oktober 2009 Vi hadde cava, hadde ikke råd til å servere champagne, så da er cava et godt alternativ (Martini Asti smaker høgg synes jeg så aldri om jeg ville servert det). Helt enig. Vi serverte også Cava. Mye billigere enn champagne, men veldig, veldig godt.
superlady Skrevet 4. oktober 2009 #13 Skrevet 4. oktober 2009 Jeg slenger meg på her, selv om jeg ikke akkurat skal gifte meg med det første... Om jeg skulle giftet meg, derimot, ville jeg aldri servert ekte champagne under hele velkomsten (bortsett fra om jeg plutselig fikk masse penger), men kanskje (sannsynligvis ikke) kunne jeg startet med ekte champagne, sannsynligvis da Nicolas Feuillatte, før jeg gikk over til de billige, men fortsatt kjempebra sakene. Jeg ville allikevel gått for såkalt ekte vare med full alkoholprosent og holdt meg til brut gjennom hele velkomsten. Søtere varer hører hjemme etter middag mener jeg. Jeg er over 30, har en del vininteresserte venner og familie og jeg ville prøvd å velge noe som kunne vekke begeistring hos disse (det er tross alt deres første møte med bryllupsfesten). Samtidig synes jeg at det bare er fint å få gjestene i godt humør før middagen. De aller færreste ville drukket seg dritings på velkomstdrink uansett - noe tiltro må man jo ha til gjestene sine mener jeg (bortsett fra alkoholiserte onkel Kåre ikke sant, men han vil jo bli sørpe full før eller siden uansett, så det liksom ikke så mye man kan gjøre med den saken). Supre alternativer til ekte champagne er: Igé crémant de bourgogne, pris rundt 150 og fanatstisk god! Flaske og etikett kan fort minne om champagne. Ca'bertaldo (prosecco), pris rundt 130 kr og kjempegod. (mye bedre enn Casabianco som ikke er noe alternativ for meg i alle fall). Dopff & Irion Cremant d'Alsace, pris mellom 125 og 130 tror jeg. Cava er ofte et litt billigere alternativ og jeg er enig i at Marques de Monistrol er veldig god i forhold til prisen, men jeg ville kanskje unngått å servere den i eget bryllup, rett og slett fordi alle vet hvor lite den koster (dersom flaske og etikett skal synes) og den dukker ofte opp på mindre viktige fester og vorspiel jeg er på. Da ville jeg heller prøvd å finne en like god cava/musserende til samme pris som ikke alle kjenner til (dersom det finnes)..
HelloKjersti Skrevet 4. oktober 2009 #14 Skrevet 4. oktober 2009 Signerer på at Asti er fæææl. Hadde heller gått for en mindre søt cava.
-Englefjes- Skrevet 4. oktober 2009 #15 Skrevet 4. oktober 2009 (endret) Jeg ville ikke servert søt eller halvsøt musserende før middagen; enkelt og greit fordi sødme demper apetitten. En aperitif skal skjerpe apetitten. Vi serverte cava; Cava Pupitre Chardonnay Brut Nature, og den var virkelig knallbra i forhold til prisen. Edit: Jeg ser at prisen har gått opp siden vi kjøpte den inn i sommer; da kostet den 99 kr ifht 115 nå. Men det er fortsatt en veldig bra vin til prisen. Endret 4. oktober 2009 av -Englefjes-
Sunshine Skrevet 4. oktober 2009 #16 Skrevet 4. oktober 2009 Skulle vi hatt et stivere og "finere" bryllup enn vi skal, hadde jeg nok gått for en Cava ja.
Solstrålejenta Skrevet 5. oktober 2009 #17 Skrevet 5. oktober 2009 Vi serverte Faustino Martinez Cava Extra Seco som velkomstdrikk. Det virket som om den var populær og lett å like og det meste vi kjøpte forsvant av den Mener den kostet rundt 120 kr flasken. Hadde vi hatt mer penger eller mye færre gjester (vi var over 100 stk), så hadde vi nok gått for en skikkelig champagne... Men synes absolutt at den vi valgte var et godt alternativ. Jeg er forøvrig også en av dem som synes Martini Asti er forferdelig....
Gjest Spinell Skrevet 5. oktober 2009 #18 Skrevet 5. oktober 2009 Noen som har anbefalinger til Rosé vin som kan passe som velkomstdrink? Hvor mange glass går det i en flaske på litt under en liter? Regnes det ikke seks glass på en flaske, mon tro? Jeg er begeistret for den øverste av disse rosevinene: http://www.klikk.no/mat/drikke/article460804.ece Ellers vil jeg si meg hjertens enig med alle som tar avstand fra Asti! Å få servert Asti, og høre det omtalt som sjampanje er nesten like ille som å bli presentert for Baileys som eneste "likør"alternativ.
Christal Skrevet 16. oktober 2009 #19 Skrevet 16. oktober 2009 Ha jobbet som bartender og vi beregnet ca 7 glass pr flaske champagne/musserende vin
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå