Gå til innhold

cellesjekk?

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_lene_*
Skrevet

Hei! Jeg er 22 år og har enda ikke tatt sånn obligatorisk? celleprøve hos gynekolog. Jeg husker at legen nevnte at en bør bestille time hos gynekolog for cellesjekk når jeg fikk p-pillene mine for første gang.

Jeg har enda ikke gjort det, å lurer på om jeg strengt tatt burde? Hva er det for info man kan finne i en slik celleprøve?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Celleprøve. Det man ser etter er forandringer i skjeden som kan indikere kreft.

Men du trenger ikke gjøre det før du er 25.

Skrevet

Du vil få en invitasjon fra Masseundersøkelsen for livmorhalskreft det året du fyller 25, og deretter hvert tredje år, men det er ingen ting i veien for å ta en slik prøve oftere. Jeg har faktisk nettopp gjort det. :) Det er bare å bestille time hos fastlegen, eller hos en gynekolog om du foretrekker det, men det er utrolig enkelt og fort gjort - jeg var vel inne på kontoret til legen i snaut fem minutter.

Skrevet

Celleprøve tas som sagt for å se om du har celleforandringer som kan være forstadier til livmorhalskreft. Livmorhalskreft kommer av HPV-virus som overføres seksuelt. Derfor kan man jo si at det er større sjans for å få HPV-virus jo flere du har hatt ubeskyttet sex med. Det finnes flere typer HPV-virus da, og bare to av dem kan forårsake livmorhalskreft.

Dersom du har hatt ubeskyttet sex med flere enn 5 partnere kan det være lurt å ta en celleprøve. I forhold til vaksinen som finnes mot HPV sies det også at denne ikke er hensiktsmessig hvis en har hatt sex med flere enn 5 partnere ubeskyttet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...