Gjest Gjest Skrevet 3. oktober 2009 #1 Skrevet 3. oktober 2009 Skal altså lage dynegrøt til 8 pers. Hvor mye trenger jeg av ris, melk og vann? Og hvordan gjorde man dette igjen? Kok opp vann og ris først..? Eller?
Tabris Skrevet 3. oktober 2009 #2 Skrevet 3. oktober 2009 Jeg husker ikke helt forholdene nå, du får gange opp det som står på pakken. Men du blander melk, ris og litt salt og lar dette koke opp. Så plasserer du gryten med lokk på inn i ovnen (ikke skru den på) og lar den stå der i to timer. Deretter tar du den ut og koker den opp, evt. sper den ut med mer melk hvis du ønsker den tynnere, samt smaker til med salt.
Gjest Gjest Skrevet 3. oktober 2009 #3 Skrevet 3. oktober 2009 Jeg husker ikke helt forholdene nå, du får gange opp det som står på pakken. Men du blander melk, ris og litt salt og lar dette koke opp. Så plasserer du gryten med lokk på inn i ovnen (ikke skru den på) og lar den stå der i to timer. Deretter tar du den ut og koker den opp, evt. sper den ut med mer melk hvis du ønsker den tynnere, samt smaker til med salt. Takk for svar. Satte i gang før jeg fikk noen svar her jeg...leste på pakken, og brukte målene for "vanlig" grøt. 5 dl ris kokes med 4 dl vann i 2-3 min tilsett 2 liter melk og kok opp ...og nå står grauten i ovnen. Satser på at det blir bra.
Gjest myr Skrevet 3. oktober 2009 #4 Skrevet 3. oktober 2009 Du ganget det vel opp så det er nok til så mange? Bare husk at det ikke må være hurtig risgrøt, da blir det bare kornete og ekkelt. Vi skal lage dynegrøt idag, men pleier å bruke ei dyne
Gjest Gjest Skrevet 3. oktober 2009 #5 Skrevet 3. oktober 2009 Jepp, grøten ble bra den! Helt genialt enkelt jo!
Tabris Skrevet 3. oktober 2009 #6 Skrevet 3. oktober 2009 Så bra! Ja, jeg synes "dynegrøt" er mye bedre enn noen annen form for grøt. Er vant til at mor laget det hver lørdag da jeg bodde hjemme.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå