Gå til innhold

Overtidsbetaling for lærere


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg har måttet undervise endel ekstra timer siden jeg ble ansatt i august. Hvor mye får dere i overtidsbetaling for slike timer? Hva er vanlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du skal ha tariffbetaling, noe som er 50% i tillegg til vanlig timelønn for undervisningstimer

Det stemmer dersom du er ansatt i 1005. Viss ikke skal du ha vanlig timelønn for de timene. Kan godt hende du er nødt til å ta dem ut som avspassering. Mange skoler betaler konsekvent ikke ut overtimer.Sjekk dette med ledelsen på skolen, der kan du få et skikkelig svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På den skola jeg jobber får vi hvaffall 100% overtidsbetalt for alt utenom 37,5 :):lur::):)

Det er jo ingen som underviser 37,5 timer i uken. Om du ikke tenker på alt det andre arbeidet også da?

På de aller fleste skoler i dette land er det avspasering som gjelder om en har tatt vikartimer for andre og har 100% stilling. Har en ikke 100% blir det gjerne lønnet som vikartimer som vanlige vikarer.

Det er billigere for skolene og ta vikarer utenfra enn å lønne egne ansatte med dyre penger for å ta vikartimene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kunne velge mellom avspasering og betalt siden det ikke var mulig å skaffe vikar. Avspasering er urealistisk å tro at jeg får til når det stadig mangler noen lærere, så jeg valgte betalt. Da ser det ut til at det er realistisk å håpe på 50%, i alle fall. Takk for hjelpen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Siden trådstarter spurte om overtidsbetaling, var mitt svar slik det var (vanlig timelønn + 50 %).

Hvis man ikke har 100 % stilling, så får man selvsagt ikke overtidsbetaling før man overskrider 100 %!

Man kan gjerne ta ut overtidsbetaling i avspasering time for time, men det kan bare gjøres etter avtale (dvs. at rektor ikke kan ensidig bestemme det, heller ikke læreren. Det skal være enighet). Overtiden (de femti prosentene) skal likevel utbetales.

Dette er ikke noe man kan "håpe på å få" (jf. innlegget over). Det er tariffbestemt og man skal ha det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Nå har jeg sett på hva jeg har fått, og jeg forstår ikke helt hvordan det regnes ut. Hvordan beregnes timelønnen for lærere? Hvis man f.eks har en årslønn på 300000, hva er da timelønnen? Og hva blir da overtidsbetalingen? :klø:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Timelønn for undervisning regnes ut slik:

Årslønn x 1400 x 100

årsramme x 1687,5 x 112

Årslønn finner du på lønnslippen din.

Årsramme betyr det årlige timetallet dette faget skal undervises i.

På barnetrinnet (1.-7. klasse) er årsrammen lik i alle fag, 988 timer. På ungdomsskolen og vgs varierer den i forhold til fag.

Merk også at dette er timebetaling for skoletimer på 45 minutter. Dersom du hadde 60 min undervisningsøkt, slik mange skoler nå har, så må du dele svaret på tre og gange med fire!

Husk til slutt å legge til overtidsbetalingen på 50 %!

Lykke til med utregningen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for forklaringen! Jeg kom fram til ar jeg har fått omtrent 18 kr mer for timene jeg jobbet overtid enn det jeg regnet ut skulle være timelønna. :klø:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da høres det ikke ut som du har fått overtidsbetaling, nei!

Henvend deg til fagforeningen din, de regner kjapt ut din riktige lønn og kan eventuelt hjelpe deg overfor arbeidsgiver.

Eller: Be om forklaring på lønnen din av den lønnsansvarlige på skolen og gå deretter til fagforeningen, hvis du ikke kommer noen vei. Lønnsspørsmål er kurante saker for dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...