Gå til innhold

Min dagsmeny, hvor ange kcal tilsvarer dette?


Gjest jente93

Anbefalte innlegg

Gjest jente93

Her er min dagsmeny. Fikk beskjed av legen om å skrive ned alt jes spiste og hvor masse kalorier jeg fikk i meg i dag. Kan du hjelpe meg?

Frokost: 2 grove skiver med kokt skinke uten smør, 1 lite eple og ett glass eplejuice.

Lunsj: 2 grove skiver med kokt skinke uten smør og ett glass lettmelkk.

Middag: 2 små poteter ( resten av middagen var ikke god i dag ) så jeg spiste også 2 grove skiver med kokt skinke uten smør og ett glass eplejuice.

Kvelds: Da skal jeg spise to skiver med kokt skinke uten smør, 1 lite eple og ett glass eplejuice.

Hvor mange kcal inneholder dette?? Er det også noen som vet om dette er nok og/eller hvor mange kalorier en forbrenner daglig??

Tusen takk for hjelp!!!

Endret av jente93
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det ser ut som det er kanskje 1000kcal? maks? det er altfor lite for ei jente som er født i 93 som fremdeles utvikler seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ludovie
Det ser ut som det er kanskje 1000kcal? maks? det er altfor lite for ei jente som er født i 93 som fremdeles utvikler seg.

Enig i at det er altfor lite. Dessuten burde det vært veldig mye mer variert! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest jente93
Det ser ut som det er kanskje 1000kcal? maks? det er altfor lite for ei jente som er født i 93 som fremdeles utvikler seg.

HVAA?! Jeg føler jeg spiser aaalt for masse. Er det ikkje alt for masse karloier generellt i så massse brødmat da?! Jeg har så dårlig samvittighet allerede over hva jeg har spist, som dette i dag.. Hva bør jeg spise og hvor mange kalorier da mener dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HVAA?! Jeg føler jeg spiser aaalt for masse. Er det ikkje alt for masse karloier generellt i så massse brødmat da?! Jeg har så dårlig samvittighet allerede over hva jeg har spist, som dette i dag.. Hva bør jeg spise og hvor mange kalorier da mener dere?

Hei jente93.

Du kan nok få mange tips og vink her inne om hvor mye du bør få i deg, og hvordan mat du bør spise.

Men jeg synes at dette er noe du bør diskutere med legen din istedet- slik at du kan få tips tilpasset nettopp deg som person. For jeg regner nok med at det er derfor du skal skrive ned hva du spiser til legen din? Slik at han kan gi deg tips til hvordan du kan etterhvert unngå å få dårlig samvittighet av næringsinntaket ditt..

Dette er en såpass viktig tematikk, som fler med meg, tenker at bør tas opp i en annen arena enn på et internettforum.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ludovie
HVAA?! Jeg føler jeg spiser aaalt for masse. Er det ikkje alt for masse karloier generellt i så massse brødmat da?! Jeg har så dårlig samvittighet allerede over hva jeg har spist, som dette i dag.. Hva bør jeg spise og hvor mange kalorier da mener dere?

Når jeg sa at det var for lite variert, så tenkte jeg ikke på kalorier, men på at det er viktig å få i seg mange forskjellige næringsstoffer. Og jeg synes at du spiser altfor mye brødmat, på bekostning av grønnsaker, fet og mager fisk, rømme/fløte/ost, nøtter, egg, osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest jente93
Hei jente93.

Du kan nok få mange tips og vink her inne om hvor mye du bør få i deg, og hvordan mat du bør spise.

Men jeg synes at dette er noe du bør diskutere med legen din istedet- slik at du kan få tips tilpasset nettopp deg som person. For jeg regner nok med at det er derfor du skal skrive ned hva du spiser til legen din? Slik at han kan gi deg tips til hvordan du kan etterhvert unngå å få dårlig samvittighet av næringsinntaket ditt..

Dette er en såpass viktig tematikk, som fler med meg, tenker at bør tas opp i en annen arena enn på et internettforum.. :)

Ja, kanskje du har rett i det du seier! Jeg har lenge slitt med spiseforstyrrelser og har nå i lang tid vært innlagt på psykriatisk med tvangsforing men får litt permisjon nå og da.. Pleier jo ikke å spise SÅ mye brødmat til normalt da.. Bruker å spise allbrann med lettmelk eller 1 skrive/knekkebrød til frokost, 1-2 skiver/knekkebrød til lunsj, 1-2 poteter + litt kjøtt og bittelitt grønnsaker til middag og 1 skrive til kvelds. Men, dette var før det vippet over til at jeg fikk dårlig samvittighet over mat og spiste tilslutt et halvt knekkebrød daglig, og til slutt ingenting på to døgn til jeg ble innlagt. Så, det jeg har spist i dag, har jeg på en måte blitt tvangsfort med her inne på psykriatisk avdeling.. Kjenner at samittigheten presser på.. jeg blir så lei meg. Men, som sagt, dette er nok ikke det rette stedet å legge ut om dettte..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ludovie
Ja, kanskje du har rett i det du seier! Jeg har lenge slitt med spiseforstyrrelser og har nå i lang tid vært innlagt på psykriatisk med tvangsforing men får litt permisjon nå og da.. Pleier jo ikke å spise SÅ mye brødmat til normalt da.. Bruker å spise allbrann med lettmelk eller 1 skrive/knekkebrød til frokost, 1-2 skiver/knekkebrød til lunsj, 1-2 poteter + litt kjøtt og bittelitt grønnsaker til middag og 1 skrive til kvelds. Men, dette var før det vippet over til at jeg fikk dårlig samvittighet over mat og spiste tilslutt et halvt knekkebrød daglig, og til slutt ingenting på to døgn til jeg ble innlagt. Så, det jeg har spist i dag, har jeg på en måte blitt tvangsfort med her inne på psykriatisk avdeling.. Kjenner at samittigheten presser på.. jeg blir så lei meg. Men, som sagt, dette er nok ikke det rette stedet å legge ut om dettte..

Du virker veldig intelligent og moden for alderen. Og du har slett ikke spist for mye i dag. :klem: Jeg håper du klarer å komme deg ut av dette, noe det burde være gode håp for ettersom du er så oppegående. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest jente93
Du virker veldig intelligent og moden for alderen. Og du har slett ikke spist for mye i dag. :klem: Jeg håper du klarer å komme deg ut av dette, noe det burde være gode håp for ettersom du er så oppegående. :)

Fint at du sier det :) Men er dette nok med kalorier i maten?? Jeg lurer på hvor mange kalorier man trenger daglig og hvor mye man omtrent forbrenner? Er ikke så veldig mye i aktivitet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som det er individuelt med hvor mye en person trenger å få i seg av næring i løpet av en dag, er det også individuelt hvor mye en person forbrenner.

Kan du ta tak i en av de som er på vakt og høre med dem? Kanskje de har laget et opplegg som er beregnet spesielt for deg, og da vil de også kunne forklare deg tankene bak og rundt det. :)

:klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om legen din har sagt du skal skrive opp og registrere det du spiser så bør du heller spørre om dette til legen. Han/hun må følge deg opp og gi deg tips utifra hva han/hun vet om deg fra før om sykdom/vekt/aktivitetsnivå...osv osv..

Lykke til, men tips og råd herifra må du ta med en klype salt siden ingen av oss vet hvem du er..

Hør med legen din, det er nok det beste :)

Klem :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest jente93

Ja, ville bare høre med dere først. Har nemlig hørt at en jente som meg skal ha omtrent 1800 kcal daglig, og utfra min dagsmny i dag, så tror jeg det er rundt 1000-1200 kalorier. Å, da føler jeg meg på en måte stolt over å ha spist masse mindre enn jeg bør, om dere forstår meg?! Føler liksom at da er det sikret at jeg ikke legger på meg noe, om jeg spiser mindre kalorier enn dagsbehovet sier.

Ellers, vil bare takke dere for at dere virkelig setter dere ned for å lese hva en jente som meg skriver, for deretter å svare meg. Det setter jeg så stor pris på! Ha en fortsatt fin dag alle sammen. Klem :klemmer::)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ingenting om høyden din eller hva vekta de er. Du bør rådføre deg med legen din om dette. Kan ta meg selv som et eksempel.

Mann

20 år

175cm høy

vekt 70kg

Selv trenger jeg ca 1800kcal for å holde livsviktige funksjoner i orden, slikt som immuneforsvar, lever, hjerte, forbrenningen, hjernen.

Forbrenner en plass mellom 1000-1300kcal daglig med mitt aktivitetsnivå.

Så spiser derfor rundt 3000kcal daglig for å holde på vekta og

3200-3700kcal nå siden jeg ønsker å gå opp i vekt.

Husk at du fremdeles vokser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest jente93
Vet ingenting om høyden din eller hva vekta de er. Du bør rådføre deg med legen din om dette. Kan ta meg selv som et eksempel.

Mann

20 år

175cm høy

vekt 70kg

Selv trenger jeg ca 1800kcal for å holde livsviktige funksjoner i orden, slikt som immuneforsvar, lever, hjerte, forbrenningen, hjernen.

Forbrenner en plass mellom 1000-1300kcal daglig med mitt aktivitetsnivå.

Så spiser derfor rundt 3000kcal daglig for å holde på vekta og

3200-3700kcal nå siden jeg ønsker å gå opp i vekt.

Husk at du fremdeles vokser.

ja, men er det ikke slik at man bør spise like mange kalorier som man forbrenner for å holde vekta? Altså viss en spiser mer kalorier enn en forbrenner daglig, så lagres det som fett, og over lang tid legger du jo på deg??! er ikke det sant da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har noe som heter basalforbrenning, basalforbrenning er den mengden kcal kroppen trenger hvis du er inaktiv(sover) i 24 timer. Å spise mindre enn basalforbrenningen er direkte helsefarlig, da kroppen over tid vil begynne å tære på seg selv. Altså det jeg snakket om i forrige post om nyrer, lever, hjerte osv.

Min basalforbrenning er på 1800kcal, det betyr at det er direkte helsefarlig å spise mindre enn det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Hilde K S

Jeg synes du er godt i gang med et sunt kosthold, med tanke på at du har en spiseforstyrrelse. Hold kontakt med legen din, som også kan fortelle deg hvordan du gradvis skal øke kaloriinntaket, på en helsefremmende måte.

Husk også at trening er bra for den psykiske helsen din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære jente93

Jeg stenger denne tråden nå.

Jeg anbefaler deg å ta kontakt med IKS på for eksempel telefonnr. 22940010. Der sitter det mennesker som innehar kompetanse og erfaring i forbindelse med spsieforstyrrelser og som har muligheten til å gi deg tips og råd på veien hvis du ønsker det

Vennlig hilsen

pasha-mod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...