Gå til innhold

Store familiemiddager til nedfrysning, egnede retter?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Har tenkt å begynne å lage store porsjoner middager som kan fryses ned og spises gjennom uka, fordi vi ikke rekker å lage ordentlig mat til hevrdags og alt for ofte ender opp med frossenpizza.

Jeg har tenkt at disse rettene egner seg:

- lapskaus

- chili con carne (det er vel ok å fryse retter med bønner?)

- alle slags supper, f eks tomatsuppe, kyllingsuppe, nudelsuppe (nudler kan vel fryses?)

- gryterett

- fiskegrateng

Er det noen som har tips til retter som passer godt til dette formålet? Kanskje spesielt fiskeretter, siden det er litt sunnere enn kjøttretter?

Hva med salater: det kan vel ikke fryses og tines?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ser du spesielt er ute etter fiskeretter, så kanskje den oppskriften under kan passe hos dere:

http://dinmat.aftenposten.no/layout/set/pr...eform-med-pesto

Du kan jo bruke fiskekaker, fiskeboller og fiskepudding.

For å gjøre det som fastfood etter jobben, så ville jeg kokt opp grønnsakene og halvkokt potetene før jeg gikk på jobb og satt det kaldt. Lage sausen ferdig også. (Kvelden i forveien)

Stort sett alt av gryteretter kan fryses. Det som skjer, er at når du varmer maten opp igjen blir grønnsakene mykere enn de var. Smaker det samme.

Helt riktig salat kan ikke fryses.

Skrevet

Salater kan ikke fryses, men de kan stort sett lages kvelden i forveien, og settes i kjøleskap. Dressing på kvelden før eller før servering, alt etter type salat.

Bønner er fine å fryse, du kan også spare penger på å koke selv i stort (innvandrerbutikk) og fryse kokte.

Nudler tror jeg ikke jeg ville frosset, men heller laget suppen og kokt nudlene i når du koker opp igjen før servering.

Fisk er raskt å tilberede, det som lønner seg er å ha tilbehøret i frys. Du kan f.eks se på tomatiserte fiskesupper/gryter, lage ferdig med kraft osv, fryse ned "basisen" i isbokser, og så koke opp og la biter av fiskefilet og evt blåskjell trekke i på selve dagen. Kan også fryses med fisk i, men konsistensen er best når den trekkes på dagen.

Rask fiskerett der og da: Kok ris. Renset laksefilet skjæres i store terninger, freses i panne, tilsett evt ferdige kikerter, ha på litt creme fraiche og indisk karripasta fra glass, evt noen cherrytomater og ekstra grønnsaker i. Maten er ferdig før du har rukket å varme ovnen og steke en pizza.

Liker du ratatouille? Kan lages i stort, fryses i porsjoner, tines kvelden før/fra morgenen, varmes i gryte, legg i fiskefileter og dytt dem halvveis nedi fra toppen, og la trekke til ferdig kokt.

Kjøttsaus til pasta er fin å lage helt ferdig og fryse, null jobb å varme opp (kan til og med gjøres i micro), og helle over nykokt pasta.

Når du lager tacos/nachos, kan du lage ekstra kjøttblanding, fryse, og så lager du det bare til med taco tubs, eller over nachochips og steker i ovnen, litt salat, salsa fra glass, og lettrømme til. Ost kan også raspes og fryses, eller kjøpe revet ost ferdig.

Pizza: Du kan fryse deig og halvstekte egne bunner. Noen fyller også før de fryser, men det gjør ikke jeg. www.jamieoliver.com for Jamies oppskrift på pizzadeig, oppskrift på 6-8 pizzaer i slengen. Legg på fyll, f.eks pastasausen som du lar koke ekstra inn, og ost, eller Mutti pizzasaus fra glass, og det du måtte ønske av skinke, ost, sopp osv. Veldig rask, og god, er Mutti saus, oliven, olivenolje, evt rødløk, ost, etter steking på med spekeskinke og ruccola.

Lasagne er flott å fryse.

Skrevet

Jeg synes ikke lapskaus egner seg til frysing. Potetene blir ikke gode.

Skrevet

Hva med lasagne? Hvis du ikke vil bruke så mye kjøtt, så kan du lage vegetarlasagne og fryse ned.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...