Gå til innhold

cavalier som stikker av

Fremhevede innlegg

Gjest Cavalier elsker
Skrevet

Hei, vi har en cavalier king charles spaniel, hannhund, på 4 år. Han er snill og god, men han stikker av så snart han kan. Dette er slitsomt, for alle i familien må være ytterst påpasselig med ytterdører osv. Heldigvis har det godt bra til nå, men vi er så redd for han. Noen med samme problem eller med noen råd? Han har siste året begynt å markere inne på faste steder (ikke tisstrengt, vi har sjekket blære osv).

Vi ønsker ikke å kastrere han, men er det eneste muligheten vi har for å få han til å holde fortet? Noen med eraringer?

Videoannonse
Annonse
Gjest Pannekaker
Skrevet

Det er bare å være påpasselig på å lukke dører. Det er ikke så forferdelig vannskelig.. En god del hunder stikker om døra står oppe..

Skrevet
Det er bare å være påpasselig på å lukke dører. Det er ikke så forferdelig vannskelig.. En god del hunder stikker om døra står oppe..

Jeg har selv en cavalier. han har aldri stukket av fordi jeg har en grind foran ytterdøra (innenfordøra) slik at han ikke har mulighet til å ta seg en streif. Dette begynte jeg med fra valpestadie da jeg ikke har vindfang, og det har fungert veldig bra.

(noen vil sikkert synes dette høres veldig rart ut, men jeg leier bolig, og grinden bidrar også til at jeg ikke får skrapemerker på ytterdøra...)

Skrevet

Kastrasjon vil ikke före til at han holder seg inne, hvem har fortalt deg det?

Det er bare å fortsette å holder dörer lukket, enkelt og greit, evnt ha grind foran dörene.

Selv har jeg hatt hund i alle år, og aldri latt en dör stå åpen da alt kan skje.

Gjest Cavalier elsker
Skrevet

Neida, folkens, det er ikke vanskelig å lukke en dør for meg. Er du arrogant? Legg av deg det der da,mye hyggeligere uten å svarre sånn. Vanskelig skrives forresten med en n. Regner med at du ikke er gamle jenta.

Men ikke alltid lett å få ungene til å huske det. Jar hatt flere hunder, aldri vært slik problem.

Til deg som spør hvor jeg har det fra at hunden blir roligere ved kastrering: dyrlegen.

Skrevet
Neida, folkens, det er ikke vanskelig å lukke en dør for meg. Er du arrogant? Legg av deg det der da,mye hyggeligere uten å svarre sånn. Vanskelig skrives forresten med en n. Regner med at du ikke er gamle jenta.

Men ikke alltid lett å få ungene til å huske det. Jar hatt flere hunder, aldri vært slik problem.

Til deg som spør hvor jeg har det fra at hunden blir roligere ved kastrering: dyrlegen.

SE på ditt eget innlegg för du påpeker andres skrivefeil, haha.

Ja, hunder blir ofte roligere ved kastrasjon, men det forhindrer dem ikke fra å stikke av.

Stikke av er nemlig en innlärt behavior som du evnt. må avläre den.

Gjest Pannekaker
Skrevet

Jeg har dyseleksi jeg, så alderen min har ingenting å si på skrivefeilene å gjøre :)

Jeg er ikke arogant nei, jeg bare sier det at det er ikke vannskelig å lukke en dør. Jeg har en hund som stikker om døren er oppe selv, og det problemet løser jeg med å ha døren igjen ;)

Skrevet

Hvis hunden stikker av pga løpetid så vil jo kastrering ha noe for seg, og siden han markerer inne så sier det vel litt om hormonene hans.

Er det noen grunn til at du ikke vil kastrere? Jeg er i prinsippet i mot kastrering på hunder, men har selv hatt en hund som hoppet ut vinduer fra andre etasje for å komme til løpetidstisper, og vet hvor slitsomt det kan være. Noen hunder er overhormonelle, og kastrasjon vil da føre til mindre stress for både hund og eier.

Grind foran døra kan hjelpe, holde døra til gangen (hvis dere har det) også lukket kan hjelpe, trening på å alltid sitte og få tillatelse til å gå over dørstokken, oftere og lengre turer så han ikke føler behovet for å stikke av (men hvis han stikker av pga løpetid kan dette gjøre vondt værre)

Hvis du vet hvorfor han stikker av så er det lettere å komme med konkrete råd. Er det bare fordi muligheten tilbyr seg? Trenger han lengre turer? Er det løpetid i nærheten?

Gjest Gjest_dragoline_*
Skrevet

Hei.

Hvis det skulle være en grunn til at deres hund ikke stikker av ved å kastrere han. Vil det være at det er løpetid som gjør at han streifer. Dette vil kanskje bli bedre ved å kastrere han. Mister noe av driftene.

Mange ganger skyldes også streifing for lite mosjon eller hode stimulering.

Vet ikke om dere gjør det, men begynn med hjernetrim/lydighets trening. Er jo lettlærte hunder igrunn.

Se på kombinasjonen av det og turer.

Har ikke mulighet til å gjerde inn tomten, så han kan springe litt fritt ute da?

Skrevet
Hei.

Hvis det skulle være en grunn til at deres hund ikke stikker av ved å kastrere han. Vil det være at det er løpetid som gjør at han streifer. Dette vil kanskje bli bedre ved å kastrere han. Mister noe av driftene.

Mange ganger skyldes også streifing for lite mosjon eller hode stimulering.

Vet ikke om dere gjør det, men begynn med hjernetrim/lydighets trening. Er jo lettlærte hunder igrunn.

Se på kombinasjonen av det og turer.

Har ikke mulighet til å gjerde inn tomten, så han kan springe litt fritt ute da?

Ja om det er pga löpetid så kan det hjelpe på litt, men det er fortsatt ingen garanti.

Han er 4 år og da "vet" han allerede godt hva löpetid betyr, så kastrasjon i seg selv KAN väre bortkastet, men at man også må avläre adferden.

Hadde selv en hanne som ble kastrert i en alder av 1,5 år, men han var fortsatt like spinnvill etter "damene", og roet seg ikke ned för han närmet seg 10 årsalderen og orket ikke lengre å löpe etter dem. Hjalp ikke uansett hvor mye jeg trente med han (men denne hunden var ekstrem å jobbe med)

Så kastrasjon KAN hjelpe, men sjeldent ene og alene.

Derfor reagerte jeg på förste innlegg av TS og ikke minst, reagerte på at det tydeligvis var kun det dyrlegen hadde sagt også (jeg går utifra dette, siden TS ikke sa noe mer).

Om det er pga löpetid, så KAN noe som heter DAP fungere også (noe omdiskutert) samt at det kan hende det kan hjelpe å avtale en tid med en homöopat som driver med behandling av dyr.

Men igjen, det finnes svärt sjeldent enkle lösninger. Normalt sett så er det mye trening og masse tålmodighet som må til.

Faste turer hver dag, en skikkelig utagerende periode om dagen (her vil det si löpe fritt, leke villt - altså noe som gjör at han får utlöp for en del), samt trening( alene utenom turer og lek)

Skrevet

Mamma har samme hund, og samme problem.. Han ble kastrert for et par år siden, og stikker fremdeles av så fort anledningen byr seg...

Han får nok turer, inne ligger han bare å sover og leker når han har lyst til det... MEN: når han stikker av, så løper han rett ned til sjøen for å bade.. De kan jo ikke bade han hver eneste dag, og han løper gjerne ned å bader selv om det er minus grader...

Når de skal gå tur med han, så sitter han ved døren og venter på å få på seg bånd, de åpner døren og ha sitter der til han får lov til å gå ut... Så det er nok noen hunder som bare er sånn :) Selv om du sikkert kan vende han av det med nok trening...

Skrevet
Mamma har samme hund, og samme problem.. Han ble kastrert for et par år siden, og stikker fremdeles av så fort anledningen byr seg...

Han får nok turer, inne ligger han bare å sover og leker når han har lyst til det... MEN: når han stikker av, så løper han rett ned til sjøen for å bade.. De kan jo ikke bade han hver eneste dag, og han løper gjerne ned å bader selv om det er minus grader...

Når de skal gå tur med han, så sitter han ved døren og venter på å få på seg bånd, de åpner døren og ha sitter der til han får lov til å gå ut... Så det er nok noen hunder som bare er sånn :) Selv om du sikkert kan vende han av det med nok trening...

Høres ut som en herlig hund <3

Jeg vil bade, jeg vil bade nååååå!

WEEEE :ler:

Skrevet

Hehe, elsker "badehunder"

Min tispe vil nesten ikke ha labbene i vannet engang, men hannhunden jeg hadde för badet gjerne i sjöen når det var 15 minusgrader og full snöstorm

Husker en gang jeg måtte ligge i bagasjerommet hele veien hjem, sammen med han og varme ham. Pelsen var bare IS, IS og mer IS fordi han selvfölgelig hadde funnet et stort hull i isen han kunne hoppe nedi hehe

• 3 uker senere...
Skrevet

Det er du som er arrogant... Når du skriver slikt som dette, gidder jeg ikke å gi deg noen råd. Da får du klare deg selv!

Gjest Gjest_ingrid_*
Skrevet

Jeg har en golden retriever tispe på 1,5 år som stikker også av nårr hun får muligheter...slitsomt, da vi ikke har noen muligheter å sette på en gjerde eller noe.

jeg må si at hun ikke er en typisk golden, det er vanskelig å lære henne noe, og da er det fort glemt også (og mange andre ting som ikke er helt som en golden skulle være, men 1 ting er hun, og det er at hun er verdens snilleste hund).

Hun stikker gjerne av til å gå en tur selv. En gang inn i skogen, andre ganger besøker hun hester til naboer. Jeg er ganske redd når hun er borte. Og sint også, men jeg har oppdaget det at hun føler at vi er sint, da vil hun ikke komme hjemme i det hele tatt. Nå prøver jeg å forbedre ankallingen. Slitsomt med en hund som er vanskelig å lære noe, men det er til hennes beste, jeg vil ikke at hun blir påkjørt, stjålen eller angrepet av skogdyr eller noe.

Vi har siden en måned en bordercolli-buhund-cocker-blandingsvalp, og hun er utroooolig klok og har lært sååå mye, det er utrolig hva en stor forskjell det er. Så jeg tror ikke at det har noe å gjøre med hvordan vi trener våre hund. men, siden vi har denne valpen, har hun blitt mye mere roliger, hjemmekjær og hører mye bedre på oss.

Men hvis noen har ikke-stikk-av-tips, da hører jeg det gjerne!

Skrevet

Hmm. Det er vel ikke så mye annet å gjøre enn å gjøre hverdagen mer slitsom og interessant for hunden (mer mosjon, mer og mer variert hjernetrim) og trene mer på innkalling.

Ellers får dere sette dobbelt gjerde rundt hele tomta...

Skrevet

Jeg har tidligere vært eier av to cavalierer, begge hanner. Disse stakk av så fort de fikk sjansen til det. På tross av rikelig mosjon og stimuli. Så jeg har tro på at det ligger til rasen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...