Gå til innhold

Beckys dagbok

Fremhevede innlegg

Skrevet

God helg, Becky! Håper du og Divaen koser dere masse! :vinke:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Altså, jeg følger med her inne som bare det, men må innrømme at jeg faller av litt når dere småbarnsforeldre begynner med inngående mat-diskusjoner altså - det kunne like gjerne vært skrevet på gresk :ler:

Men skal huske det til senere, så kan jeg bruke det som oppslagsverk når jeg etter hvert også skjønner gresk :fnise:

Håper dere får en flott helg og at divaen behandler dere pent :fnise:

Skrevet

Zia :fnise: du er nok ikke den første, husker jeg var sånn også.....plutselig så er du der du også :)

Skrevet

Ja, det er ikke så lett å følge alle slike diskusjoner, men jeg synes jeg skal ha for at jeg prøver :lol:

Det kommer seg nok når tassen popper ut :ler:

Skrevet

Det gjør det! Husker Becky sa det samme den gang :) Skal du ha en liten tass Zia?? viste ikke det *løper innom boka di nå*

Skrevet

Kan du tilsette jerntillegg kanskje..?

Har spurt Neytiri om det før (ikke helsesøster, som jeg kanskje burde :fnise: ), og hun mente at jeg ikke burde/kunne det. Husker egentlig ikke hvorfor..

Ja de er nok ikke de som inneholder mest jern desverre, men noe jern får hun gjennom melka....

i en spiseskje er det følgende mye jern

brokkoli .09 mg

søt potet .10mg

biff .36 mg

kylling .15 mg (lyst kjøtt) .19 mg (mørkt kjøtt)

Egg .38 mg

Min lenke tatt herfra

så søt potet er jo Knall starter mat da den er lett å lage, får fin konsistens, er søt i smaken og inneholder veldig mange nyttige ting :)

Da skal det jo ikke mye søtpotet til for at hun får dekket dagsbehovet for jern. Synes jeg leste at det var 10 mg, hvis jeg ikke husker feil. Spiser hun svisker med c-vitamin i tilegg + at hun får morsmelk så må hun bare få dekket behovet. Mannen vært på invandrerbutikk i går og kjøpte en enorm søtpotet, så da skal jeg kokkelere litt i morgen og begynne med smaksprøver :jepp:

Får ikke svart godt nok nå, men jeg merker at når Lilletassen drikker mye vann, så har det god effekt på magen også. Nå har vi ikke gitt sviskemos på et par uker og har fortsatt 3 bæsjebleier dagen :)

Håper dere får en flott helg og koser dere masse - masse :)

:kose:

Tusen takk :klemmer: Vi prøver å gi mye vann. Hvor mye gir dere?

Får dere han til å drikke av tutekopp? Vi gir det fortsatt i sprøyte vi. Har rett og slett ikke begynt å øve på kopp ennå. Tar en ting av gangen. Det funker for oss :jepp: Har bestilt en fra tuppervare, for den har visst myk tupp som gjør at det kommer vann ut når babyen tygger på den.

Her har vi bbæsjebleie hver 2.-3. Dag. Synes ikke det er så verst, men hun sutrer fortsatt og gråt fælt før hun bæsja. En annen ting er at hun sort sett bare bæsjer når hun ammes. Merkelig. Kanskje hun slapper godt av da.

I dag hadde vi en dag der hun nesten ikke sov. Tenkte på Lilletassen da og tenkte at kanskje M har en tann på vei? Kanskje det kommer en hjørnetann nå ;)

Skrevet

God helg, Becky! Håper du og Divaen koser dere masse!

Halla! Lenge siden sist :vinke: Håper dere og koser dere masse. Tenk at C er yngre enn M :daane: (på papret ihvetrfall)Kommer ikke helt over det.

Vet du, M er ingen Diva mer :hoppe: Hun har mye følelser og viser de klart. Kan bli veldig sint, men er stort sett veldig blid :nigo: Divanykkene skyldes bare kolikken - heldigvis. Bør vel egentlig forandre navnet på boka (samt flytte boka fra graviditetsforumet + skrive fødselhistorie :flau: )

Altså, jeg følger med her inne som bare det, men må innrømme at jeg faller av litt når dere småbarnsforeldre begynner med inngående mat-diskusjoner altså - det kunne like gjerne vært skrevet på gresk

Men skal huske det til senere, så kan jeg bruke det som oppslagsverk når jeg etter hvert også skjønner gresk

Håper dere får en flott helg og at divaen behandler dere pent

Hehe, fryktelig lite spennende om man ikke er ikke i det :ler:

Divaen er så grei så. Se over. Hun er ingen diva mer :hoppe:

Zia :fnise: du er nok ikke den første, husker jeg var sånn også.....plutselig så er du der du også :)

Mmmmhm :Nikke: Legger til at jeg er enig: :enig::fnise:

Ja, det er ikke så lett å følge alle slike diskusjoner, men jeg synes jeg skal ha for at jeg prøver :lol:

Det kommer seg nok når tassen popper ut :ler:

Ikke verst, ikke verst. Det hadde vært mye kulere face to face. Da kunne du latt som du var veldig interessert og enig med å komme med liksomforstående blikk og late som du kan mye om emnene. Det ser jo om ikke annet veldig morsomt ut :fnise:

Det gjør det! Husker Becky sa det samme den gang :) Skal du ha en liten tass Zia?? viste ikke det *løper innom boka di nå*

Stemmer. Jeg kunne ikke fordra sånn skikkelig babysnakk. Blæ. Gjør vel egentlig ikke det nå heller hvis det er i feil fora. Synes det er skikkelig irriterende med folk som plutselig blir skikkelig kjerring med en gang de får barn og ikke snakker om annet. Selv kan jeg nesten snakke litt for lite om M med venninner som ikke har barn fordi jeg er så redd for å bli oppfattet sånn. Når det er sagt så elsker jeg å snakke masse om baby når det passer seg sånn :jepp: Hvis ikke hadde jeg vel kanskje ikke vært på et forum der det snakkes om baby stort sett hele tiden :fnise:

___

Nå har jeg akkurat brukt flere timer på å lage såkalte sunne kjeks som ble sånn passe gode. Altfor søte. Vanskelig å få til det der med sukrinen. Men jeg gir ikke opp. Må begynne å lage snackes fra nå av. Har en liten mage jeg ha vekk. Tror jeg skal kjøpe spanx eller hva det heter. Sånn som holder magen inne. Klærne sitter fint ellers, er bare en lille bulen på magen som ødelegger.

M er litt bedre i magen, men friskmelder henne ikke helt ennå.

Hunden til en veldig god venninne av meg ble påkjørt og døde i dag :( Stakkar, hun er helt knust.

Ha en fortsatt fin helg :klemmer:

Skrevet

Ikke verst, ikke verst. Det hadde vært mye kulere face to face. Da kunne du latt som du var veldig interessert og enig med å komme med liksomforstående blikk og late som du kan mye om emnene. Det ser jo om ikke annet veldig morsomt ut :fnise:

:ler:

Ja, det er vel akkurat sånn det blir også :fnise:

Det er jo forsåvidt interessant nok, men det blir så mye ny informasjon og så fremmed, at det føles litt som å sette seg ned å lese skolepensum for første gang :fnise:

Men jeg leser det fordet altså - bare får ikke med meg så mye, og har iallfall ikke sjans til å kommentere noe med min begrensede kunnskap på området :ler:

Fortsatt god helg, og god søndag! Godt at diva-nykkene til M er borte :fnise:

Skrevet

:ler:

Ja, det er vel akkurat sånn det blir også :fnise:

Det er jo forsåvidt interessant nok, men det blir så mye ny informasjon og så fremmed, at det føles litt som å sette seg ned å lese skolepensum for første gang :fnise:

Men jeg leser det fordet altså - bare får ikke med meg så mye, og har iallfall ikke sjans til å kommentere noe med min begrensede kunnskap på området :ler:

Fortsatt god helg, og god søndag! Godt at diva-nykkene til M er borte :fnise:

Jeg tror fortsatt man kommer langt med sunn fornuf og at det leses alt for mye av nervøs mødre i dag. Undertegnede er blant dem :sjenert: Jeg synes de bøkene man får på helsestasjonen er veldig bra. Og den som er til mor og far som man får på første gravititeskontroll. Dog er jeg veldig glad for at jeg hadde lest endel. Om ikke annet så følte jeg tryggere da. Likevel var det mye som ikke stemte av det jeg hadde lest. På sykehuset sa alle forskjellige ting og jeg lærte meg fort at her er det vi (les: jeg) som må finne ut hvordan dette funker.

Dette skulle jeg ønske at jeg visste:

- Babyer trenger MYE nærhet. M trengte å ligge oppå meg nesten 24/7 i begynnelsen.

- Babyer ammer ofte. IKKE hver 3. time som det står i bøkene. Det er etterhvert, når magesekken blir større.

- Babyer blir FORT overtrøtte. De skal nesten ikke være våkne før de bør sove igjen. Gjerne etter 1-1.5 time.

Dette gjelder sikkert ikke alle, men det gjaldt oss.

Skrevet

I en spiseskje søt potet inneholder 0.10mg jern

Fra hva jeg vet er brystmelk lett for barn å ta opp i kroppen, det tar in ca 50% av hva brystmelken inneholder, dvs 0.5mg er inneholdet og babykroppen klarer å ta opp 0.25mg. Noe høyere er det med MME da dette er tilsatt jern.

Grunnen jeg sa at du skal ikke kunne trenge å tilsette jern, hvis ikke hun viser jernmangel er fordi dette kan gi kjempehard mage. Bumba måtte på jern tilskudd første 3 levemånedene og trust me, det var ikke morro. Hun spyttet det ut fordi det rett og slett smakte blod! Hun fikk så hard mage og bæsjen var ganske så mørk. I norge der jeg fødte fikk vi beskjed at hun skulle gå på dette et år! Når vi var på ekstra kontroll på sykehuset her i sverige snakket vi med de om det. Svenskene har tydeligvis enda større tro på brystmelk for hun sa så lenge jeg ammet så var ikke behovet der etter 3mnd fra vi var skrevet ut fra sykehuset(Bumba var da 4mnd). Med engang vi sluttet ble magen hennes bra.

Nå har jeg letet litt opp for deg og dette er hva jeg finner av jernbehov for de ulike aldrene:

Barn på

0-6mnd 0.27mg per dag

7-12mnd 11mg per dag

husk at M er såvidt over 6mnd, så er ikke sikkert hun faller in på 11mg per dag enda, jeg husker overlegen på sykehuset sa at vi ikke skulle tenke på jern(uten å gi mat som inneholdt det selvfølgelig) til vi kom nærmere 9mnd.

Så jeg ville gitt som du gjør, prøve så med søt potet og ta det litt som det kommer :)

søt potet blir forresten best i begynnelsen når du bruker en mikser/blender og endel av kokevannet, da blir den litt rennende. Jeg gjorde den litt for tjukk noen ganger og da ville hun ikke ha like mye. Der får hun da også vann gjennom maten.

Vi begynnte med tupperware sin tutekopp, og sålenge man ammer som du gjør er ikke behovet stort for vann, er mer for å lære dem at når man spiser så drikker man litt vann med. Det kommer med fortere hvis du forsøker koppen tror jeg :)

:klem:

Skrevet

Jeg tenkte ikke over at det kunne være tann helt ærlig, før jeg så den litt gjennom.. :sjenert: Men det viste seg å være forklaringen på mange tøffe netter for oss begge. Har du sett noe mer til om det kan være det? Håper dere får sovet litt alle sammen og at det kanskje funker med dentinox eller no.. :kose:

Vi gir masse vann ja :jepp: Han har hele tiden skjønt det å drikke fra tutekopp og noe av det første han drakk av var faktisk camelbak flasken min! :fnise: Men en i barselgruppen min får det ikke til.. Haster ikke tenker jeg, men greit å prøve seg litt frem. Han foretrekker den fra Tommee Tippee. Ligner litt på denne

Den har myk tut og lett for han å holde (rund tupp) + at den ikke lekker uten at han drikker fra den. Elsker den ;) Liker godt TTs produkter. Bruker bare tåteflasker derfra også, de fra Avent liker han ikke særlig. Men har funnet ut at det er greit å beholde de i tilfelle neste baby ikke liker TT, men Avent.. Man vet jo aldri ;)

Fin liste over hva du gjerne skulle visst! Jeg signerer særlig den at jeg gjerne skulle visst hvor fort spedbarn blir trøtte! Jeg skjønte ikke at han var trøtt i starten, men trodde det var noe jeg hadde spist.. Forhåpentligvis vet jeg bedre neste gang..

Håper dere hadde en flott helg :klem:

Skrevet

Begynte å skrive her tidligere i dag, men så ble jeg plutselig navigert bort fra KG og alt forsvant. Blæ!

Prøver igjen :)

Neytiri: Først og fremt må jeg :hoppe: for at du fikk så skryt for ernæringen til Bumba. 1200 kalorier er jo veldig mye ( :hakeslepp: ) Fine lille Bumba :rodmer::klemmer:

Takk igjen for masse gode tips. Nå spiser M et måltid med sviskemos om dagen, samt at vi er i gang med søtpotetpos. Blander oppi litt maltekstrakt. Magen går opp og ned, men hun bæsjer jebnt. Sutrer mye før hun bæsjer og blir smørblid etterpå. Håper ikke det kommer til å være sånn alltid. Hun bæsjer og mest når hun ammes. rare greier. Kanskje hun slapper mest av da.

Lurer på hva jeg skal innføre neste gang. Tenker enten avokado eller grøt. Synes det er litt kjedelig at hun ikke blir mett av sviskene. Ammer ikke noe mindre. Tenker at jeg må få begynt med noe som kan redusere ammingen, siden jeg begynner på jobb om 2 måneder :daane:

Fikk tutekoppen fra Tuppervare her om dagen og den funker kjempefint. Noen ganger suger hun, men det blir foreløpig mest biting. Innimellom tar hun tar i håndtakene og forsøker å sikte tuten inn i munnen, ikke alltid med like stort hell :fnise:

Dine: Det har ennå ikke kommet noen ny tann her, men virker som det er like om hjørnet (høhø, morsomt ordspill om det kommer en HJØRNEtann :ler: ). I kveld bruket hun 1.5 timer på å sovne. Mulig hun var overtrøtt, men hun roet seg ikke ordentlig før hun fikk sukkervann. Hun spiste noe veldig på hendene sine, men det gjør hun i grunn hele tiden. Nå prøver vi å holde oss unna Dentinox ga rådene fra Statens Helsemiddeltilsyn, men var nære på i dag.

Vi har en tutekopp fra TT, men det går ikke an å skru lokket helt rundt slik at tuten kommer på midten. Har prøvd å olje sporene, men det hjalp ikke. M bet imidlertid bare på tuten da den "funket". Vi fikk heller ikke til tåteflaka fra TT. Her er det Dr. Brown som er det store. I begynnelsen var det Avent, men tutene var så uatbile. Noen gangen lakk de, mens andre ganger kom det nesten ikke ut noen ting.

Regner med å komme på treffet ditt hvis ting er som det pleier her :) Hvordan er det med parkering hos deg?

____

Ellers går ting sin vandte gang. Dagene er egentlig ganske like. M har blitt mye flinkere motorisk, så da er mor litt roligere i forhold til det :daane: Jeg og mannen har det stort sett veldig fint, men må kommunisere mye for å opprettholde den gode tonen. I dag klikka jeg litt på han fordi han ble så sur over at jeg ikke ville fortsette på babysvømminga. Det ble litt unødig banning fra min side ( :sjenert: ), men han traff et litt soft spot vi ikke trenger å gå inn på her nå.

Håper dere har det fint jenter :hallo:

Skrevet

Hehe, hjørnetann ja.. :gjeiper:

Det er gjesteparkering hos meg, så det er ikke noe problem :) Kan sende deg PM med adresse og sånn, så er det veldig greit å bruke GPS eller Google med kart og forklaring. Jeg er så håpløs på sånn.. Men fra parkeringsplassen skal jeg nok klare :fnise: Håper dere har en fin dag og kan komme :)

Jeg tenker kl.12 om det passer for dere andre?

Skrevet

Hehe, hjørnetann ja.. :gjeiper:

Det er gjesteparkering hos meg, så det er ikke noe problem :) Kan sende deg PM med adresse og sånn, så er det veldig greit å bruke GPS eller Google med kart og forklaring. Jeg er så håpløs på sånn.. Men fra parkeringsplassen skal jeg nok klare :fnise: Håper dere har en fin dag og kan komme :)

Jeg tenker kl.12 om det passer for dere andre?

12ish? Må se an hvordan det er med sovinga hennes. Hun er litt utabil for tiden. Kanskje hun kan sove i bilen, men vet ikke hvor lang tid det tar å kjøre til deg. Bor ikke du på andre siden av byen, så da tar det kanskje litt lang tid? Kanskje hun kan sove i bilen da. Kan du ikke sende meg adressa di, så kan jeg kikke på det. Er ganske nervøs for å kjøre i Oslo siden jeg har rotet meg vekk en gang. Går det an å kjøre ring 3? Er mest kjent der. Har ikke GPS. Mannen sier hele tiden at han skal bestille fra Ebay. Er en spesiell han vil ha som han kan bruke med motorsykkel og, men han får aldri somlet seg til å bestille den :kjefte: Er det vanlig parkering eller lukeparkering? Er ikekså god på å lukeparkere med denne store bilen her. Får det nok til hvis noen står utenfor og diregerer, men ellers har jeg ikke blitt helt fortrolig med parkering med denne bilen. Når det er sagt så har jeg blitt flinkere på vanlige parkeringer nå. I begynnelsen parkerte jeg bare der der var gooood plass :fnise:

___

M har begynt å bli så overtrøtt på kvelden. Er så vanskelig å få tidene til å gå opp. Det blri til at hun må være våken rundt 4 timer før hun skal sove og da blir hun umulig og får ikke sove. Hun sov så godt her en periode. den siste luren hennes hunne gjerne være 2- 2.5 timer. Da gikk døgnet opp i opp. Men da hun sluttet med det sliter vi litt igjen. Stakkar, hun virkelig hyler når hun ikke får sove.

Ellers har jeg begynt på fødselshitorien min da :daane: Foreløpig ser den ut til å bli veldig lang. Skriver mye detaljer. Plutselig husker jeg ting igjen gitt.

Ha en fin dag, jenter :hallo:

Skrevet

Sukrin smaker høgg! :eeeh:

Jeg skal teste ut stevia nå, men det får man ikke kjøpt i Norge - men kan bestilles fra iherb :)

Skrevet

Sukrin smaker høgg! :eeeh:

Jeg skal teste ut stevia nå, men det får man ikke kjøpt i Norge - men kan bestilles fra iherb :)

Synes ikke sukrin er så ille jeg, men det må posjoneres riktig. Men er enig at det ikke er himmelsk. Blir spennende å se om du liker stevia :popcorn: (men skal ikke spise popcorn. Bare hjemmelaged godis med sukrin :fnise: )

Skrevet (endret)

Da må du prøve hjemmelaget bounty med cavaliersjokoladetrekk på ;)

Smaker himmelsk selv med sukrin.

Spiser det akkurat nå :spise:

Endret av Spatula
Skrevet (endret)

Da må du prøve hjemmelaget bounty med cavaliersjokoladetrekk på ;)

Smaker himmelsk selv med sukrin.

Spiser det akkurat nå :spise:

Ligger det oppskrift i boka di? Er det den som ligger på fotballfrue.no? (en blogg som egentlig irriterer meg litt, men har noen fine oppskrifter ;) )

Får sjekke ut boka di igjen snart. En stund siden jeg har vært der nå. Tenkte faktisk på det tidligere i dag :) Men nå må jeg ta en pause fra pc. Merker jeg begynner å få vondt i armer og rygg.

Selv har jeg akkurat laget en form for sjokolademuffins med peanutter:

Først smelter jeg mørk sjokolade i vannbad og tilsetter litt sukrin, matfløte og vann. De to sistnevnte er for å få opp mengden og at smaken ikke skal bli så mektig. Tilsetter så masse peanutter, har det over i muffinsformer og setter i kjøleskapet.

Kjempegodt og såpass "sunt" at jeg merker forskjell på vekta :jepp:

Endret av Becky1
Skrevet

Jeg brukte denne ;)

Har ikke fått skrevet ned noen oppskrifter enda, men finner jeg noe godt - kommer jeg nok til å dele det :)

Det som kan være lurt hvis du skal bruke sukrin i godteri er å knuse den til melis, hvis du ikke har sukrinmelis, hvis ikke kan det bli veldig kornete :)

Peanøtt-sjokolademuffinsene skal jeg teste ut til helgen ;)

Skrevet

Jeg brukte denne ;)

Har ikke fått skrevet ned noen oppskrifter enda, men finner jeg noe godt - kommer jeg nok til å dele det :)

Det som kan være lurt hvis du skal bruke sukrin i godteri er å knuse den til melis, hvis du ikke har sukrinmelis, hvis ikke kan det bli veldig kornete :)

Peanøtt-sjokolademuffinsene skal jeg teste ut til helgen ;)

Tusen takk :) Skal sjekke ut de andre oppskriftene der og. Problemet nå er bare at jeg spiser litt for mye av dette såkalte sunne godiset. Da går vinninga litt opp i spinninga.

Jeg glemte å kutte opp peanuttene denne gangen, men det ble godt det og. Er godt på forskjellige måter. Du smaker saltet bedre når du ikke kutter opp og blir det med smash-aktig :) Det er ikke så godt før det er ordentlig avkjølt. Er litt kvalmt før det.

_____

I kveld sovna M kl. 20.10 :hoppe: Dere husker kanskje at vi begynte kl. 07.00. Etterhvert var vi på 04.00 en periode, før vi var lenge i 02.00-tiden. I tilegg har klokken blitt stilt til vår disfavør, så dette er jeg veldig fornøyd med. Hun sover og som regel i 12 timer i strekk :nigo: Flinke jenta mi :rodmer:

I morgen skal jeg og M besøke ei venninne fra vgs. Har ikke vært sammen med henne siden den tiden. Hun sagt i bryllupet mitt, men rakk ikke prate noe særlig med henne da. Husker hun hadde en baby på 1 år da og anret etterhvert litt på at hun hadde tatt på seg oppdraget. Husker jeg ikke skjønte problemet helt. Det var jo ikkeno problem å slå av en liten trall en lørdagsformiddag (satt litt på spissen). Nå skjønner jeg hva hun mener. Tror ikke jeg hadde klart det nå. Er veldig rusten. Før husker jeg at jeg gjorde det på kort varsel til og med. Nei, må få kommet meg igang med musikken igjen som jeg har pratet om før. Vil gjerne begynne i kor eller noe, men får se om tiden strekker til.

Ellers har jeg endelig fått skrevet ned fødselshistorien min :daane::fnise: Vet jeg ikke hadde trengt det, men har hele tiden synes det har vært litt dårlig at jeg ikke har fått prioritert det. Så nå ble det altså gjort, selv om det ikke er så mange som leser her mer :fnise:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...