Gå til innhold

Beckys dagbok

Becky1

Anbefalte innlegg

ok, men gir du det med skje så er det mos tenker jeg......det bør få fortgang!

noen barn tar det litt tid å venne seg til fast føde, kunne prøvet sånn magdroppar som man får kjøpt her.....det skal hjelpe på magen til de små(er i grunn probiotika) så den skal være god for tarmene.........si ifra om du føler behov for sånt så skal jeg sende deg en ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

ok, men gir du det med skje så er det mos tenker jeg......det bør få fortgang!

noen barn tar det litt tid å venne seg til fast føde, kunne prøvet sånn magdroppar som man får kjøpt her.....det skal hjelpe på magen til de små(er i grunn probiotika) så den skal være god for tarmene.........si ifra om du føler behov for sånt så skal jeg sende deg en ;)

Jeg gir det i sprøyte. Er liksom blanding mellom flytende og mos. Men mos er bedre? Hvorfor? Tenker at det er vansekligere å fordøye jo tjukkere konsistensen er. Siebaeo mente det ikke spilte noen rolle, men jeg har ikke turt å ta sjansen.

Har lest endel om teamet nå. Ser det er fler som sliter med dette og bruker laaang tid på å innføre måltider. Gjerne en måned per måltid. Jeg tenker at jeg gjerne kan bruke så lang tid, men hun er jo så sulten og sutrete. På den andre siden så er hun mer sutrete når hun har magevondt. Samtidig så må igjennom dette en eller annen gang. Vondt får hun nok uansett desverre.

Hadde ikke deres babyer vondt i magen i det hele tatt da dere innførte annen mat enn morsmelk?

Frustert og fortvila :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte svare på det ang dråpene. Tusen takk forresten :klemmer: . M har klart å bæsje endel, selv om hun må presse mye og hun ikke får ut alt (ser at resten av bæsjen ikke har kommet ut). Tror nok det bar er uvandt for henne. Ikke vet jeg, men sist vi kjørte på med flere ting fikk hun bare luft i magen i tilegg.

Ajabaja

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gir det i sprøyte. Er liksom blanding mellom flytende og mos. Men mos er bedre? Hvorfor? Tenker at det er vansekligere å fordøye jo tjukkere konsistensen er. Siebaeo mente det ikke spilte noen rolle, men jeg har ikke turt å ta sjansen.

Har lest endel om teamet nå. Ser det er fler som sliter med dette og bruker laaang tid på å innføre måltider. Gjerne en måned per måltid. Jeg tenker at jeg gjerne kan bruke så lang tid, men hun er jo så sulten og sutrete. På den andre siden så er hun mer sutrete når hun har magevondt. Samtidig så må igjennom dette en eller annen gang. Vondt får hun nok uansett desverre.

Hadde ikke deres babyer vondt i magen i det hele tatt da dere innførte annen mat enn morsmelk?

Frustert og fortvila :(

Altså mer flytende betyr mer vann, svisker er jo natur laksativ(er det norskt ord :gjeiper: ) så i mos er bedre, og trust me, svisker er ikke så vanskelig å fordøye for det renner jo ganske fort gjennom og gjør bæsjen løs!

Joda det tar tid å inføre mat, her tok det tid, hun var ikke opp i 4 FULLE måltider før nærmere 9mnd faktisk! Jeg hadde en puppeguri, og for meg var det helt ok, tok det i hennes tempo.

Nå inførte vi sånn: Moden banan, når vi var opp i 8-9babyskjeer gikk vi på et nytt måltid, det ble avokado....når den var blitt 8-9babyskjeer+den 8-9 med banan ble 3 måltid inført.....det ble søt potet......osv.

Vi har hatt 4dagers regel, om hun ikke viste vondt etter 4 dager med ny mat så kunne få en ny mat.....dette var når hun var litt større da......og utenom grøt har vi aldri merket magevondt, først når hun fikk grøt ved 7 1/2 mnd så var det litt vondt i noen dager, hjalp med pæremos eller sviskemos......men barn reagerer litt forskjellig som sagt.

Glemte svare på det ang dråpene. Tusen takk forresten :klemmer: . M har klart å bæsje endel, selv om hun må presse mye og hun ikke får ut alt (ser at resten av bæsjen ikke har kommet ut). Tror nok det bar er uvandt for henne. Ikke vet jeg, men sist vi kjørte på med flere ting fikk hun bare luft i magen i tilegg.

Ajabaja

de dråpene får de ikke mer luft av bare så du vet det.....det er en god bakterie(som finnes blandt annet i yogurt), og skal hjelpe med å holde balans i tarmene ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjapt innom bare! Skriver mer i morra ;)

Tror det er litt forskjell på matvarer. Om du moser avokadoen mye eller lite er det fortsatt samme kostfiberene. Men så klart, når du gir grøt er det viktig med veskeinntaket også. Nei du, jeg er usikker.. Men jeg tror kanskje ikke det er avgjørende at det blir helt suppe av alt. La der være litt flytende og finmost i starten, men ikke nødvendigvis drikkbart alt sammen. Og det kan hende hun tåler det to uker etter, det endrer seg jo ofte helt plutselig. Men jeg tror det er viktig å ikke bli for redd for å prøve. Magen hennes må jo øves i å ta i mot mat. Kok sviskemos og gi henne det. Det burde hjelpe litt! (har ikke fått lest meg helt opp så jeg håper jeg ikke svarer helt på viddene her nå :sjenert: )

Hadde du prøvd flere grøttyper? Mattyper?

Vi hadde innslag av litt treg mage når vi gikk i gang med ordentlige måltider, men det løste seg fint med svisker. Problemet var nok at han da ikke ville ha vann. Det gikk fort over!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vanlig banan binder magen, derfor ga vi MODEN banan, leser man på international sider så ser man at dette sammenlignes med morsmelk, at den fordøyer veldig similært.

Vann husker jeg Bumba fikk ikke mye i seg i starten, men ga til hvert måltid til å få in vannen da det ikke var sååå viktig fordi hun fikk morsmelk før hvert måltid.

Når jeg begynnte å lage babymat ble alt til tynn mos(halveis flytende) for koker man frukt eller grønnsaker og har i mikser/blender så bruker man en liten del av kokevannet til å få en fin konsistens. Avokado og banan er ikke en ting som bør kokes(bortkastet tid og tar vekk vitaminene) så derfor brukte jeg å koke vann og bruke moden avokado i blender/mikser og mere vann til jeg fikk ønsket konsistens....... Moden banan i blender blir av seg selv ganske så flytende.

Vet ikke om du moser med gaffel eller har i mikser men det ble hos meg alltid grovere med gaffel så det begynnte vi med senere for å lære henne grovere konsistens ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar, jenter :klemmer:

Avokadoen blander jeg med en flaske med morsmelk og moser det med stavmikser. Burde være lett fordøyelig da. Sviskene legger jeg i kokende vann, lar det trekke, før jeg moser med stavmikser.

De dagene jeg har gitt mest har jeg gitt ca et halvt eggeglass med avokado og 3-4 sprøyter med svisker (gir det på den måten for enkelthetens skyld. Konsentrerer meg om magen nå). Kan jo alltids gå enda saktere frem. Begynne med 1 ts svisker + masse vann og øke derfra, for så å begynne med avokade på samme måte? Men tenker at det blir for trigt og. Hun er jo sulten + at hun trenger jern.

Grøt har vi ikke begynt med ennå. Prøvde litt, men merket fort at hun fikk vondt.

Merker jeg ikke klarer å bli helt enig med meg selv ang konsistensen, spesielt når det gjelder sviskene. På apoteket sa de at man må ta vann med svisker, hvis ikke virker det ikke siden svisker er fibre (?). Tenker at da er det like greit å blande det oppi sviskemosen. Neytiri, du sa og at du gjorde avokadomosen til tjukkere og tjukkere. Er det pga magen eller fordi Bumba skal bli vandt til konsistensen?

Siebaeo , du har sikkert rett ang konsistensen. Jeg har blitt skikkelig pysete. Nå er det jeg som har tunellsyn ;)

Egentlig så tror jeg at hun bare må bli vandt til dette. Uvandt med annen mat i magen og annerledes bæsj å presse ut ;) Men så sutrete a'gitt. Knirker hele tiden og gråter endel. Må underholdes masse.

Vurderer å innføre maten på kvelden. Da får magen natten på seg å fordøye det på. Kanskje hun blir mindre sutrete da.

Trodde aldri jeg skulle oppleve dette, men opplever å ikke ha nok melk :daane: Jeg må jo pumpe ut litt, hvis ikke får hun så mye luft i magen, men så spiser hun opp "resten" :daane: . Kanskje jeg skal ta opp litt av det enorme lageret vi har i fryseren og få mannen til å mate henne minst en gang om dagen. Høres ut som en god plan :)

Neytiri, send gjerne over de dråpene hvis du har tid, men hvordan får jeg overført penger til deg? Er det ikke litt annerledes når det er til utlandet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde litt problemer vi også. Ved 4 mnd hadde han avføring hver 6. dag og ble kjempegrinete. Da begynte jeg med sviskesaft først - ingen effekt. Prøvde sviskemos, og det gav god effekt :tommelopp: Husker ikke helt hvor mye jeg gav, men ble endel skjeer. Prøvde meg på grøt ved ca 4,5 mnd, og det gikk veldig dårlig! Prøvde fire forskjellige grøttyper, men det funket ikke før han ble ca 5,5 mnd. Etter et par uker med grøt kunne han spise hva som helst, og vi har ikke hatt noen problemer med magen hans siden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svarer deg INNI innlegget ditt;)

Tusen takk for svar, jenter :klemmer:

Avokadoen blander jeg med en flaske med morsmelk og moser det med stavmikser. Burde være lett fordøyelig da. Sviskene legger jeg i kokende vann, lar det trekke, før jeg moser med stavmikser.

De dagene jeg har gitt mest har jeg gitt ca et halvt eggeglass med avokado og 3-4 sprøyter med svisker (gir det på den måten for enkelthetens skyld. Konsentrerer meg om magen nå). Kan jo alltids gå enda saktere frem. Begynne med 1 ts svisker + masse vann og øke derfra, for så å begynne med avokade på samme måte? Men tenker at det blir for trigt og. Hun er jo sulten + at hun trenger jern.

Svisker er høye i fiber og vitamin C, så å få svisker sammen med mat som inneholder bra med jern er bra da vitamin C hjelper kroppen å hente in jernet :)

Grøt har vi ikke begynt med ennå. Prøvde litt, men merket fort at hun fikk vondt.

Personlig tror jeg det ikke er en hast å inføre grøt, ja den er høy på jern men det finnes også flere matvarer som har det. Grøt kan også være vanskelig å fordøye og utenom nordiske land er dette ikke anbefalt som første barnematen. Vi begynnte ikke med det og min hadde en fiiiiiin kurve helt til 9mnd(fikk grøt 7 1/2 mnd)

Merker jeg ikke klarer å bli helt enig med meg selv ang konsistensen, spesielt når det gjelder sviskene. På apoteket sa de at man må ta vann med svisker, hvis ikke virker det ikke siden svisker er fibre (?). Tenker at da er det like greit å blande det oppi sviskemosen. Neytiri, du sa og at du gjorde avokadomosen til tjukkere og tjukkere. Er det pga magen eller fordi Bumba skal bli vandt til konsistensen?

Er riktig det du sier at svisker er høye i fibre, så når du koker dem(det anbefales ofte å legge de i bløt over natten for best resultat før koking) så bruker du kokevannet og kjører i mikser til du får en myk konsistens......trenger ikke være helt flytende.....tenk litt tjukk vaffelrøre....prøv deg på den konsistensen og gi med skje, de fleste barn ELSKER svisker :)

Siebaeo , du har sikkert rett ang konsistensen. Jeg har blitt skikkelig pysete. Nå er det jeg som har tunellsyn ;)

Egentlig så tror jeg at hun bare må bli vandt til dette. Uvandt med annen mat i magen og annerledes bæsj å presse ut ;) Men så sutrete a'gitt. Knirker hele tiden og gråter endel. Må underholdes masse.

Vurderer å innføre maten på kvelden. Da får magen natten på seg å fordøye det på. Kanskje hun blir mindre sutrete da.

Etter erfaring og hva jeg har hørt fra andre er dette IKKE til å råde, grunnen er at du kan ende opp med en søvnløs natt.......de anbefaler nye mat og da spesielt når man først begynner med fast føde å prøve først på dagen. Men selvfølgelig er det opp til hver enkel.

Trodde aldri jeg skulle oppleve dette, men opplever å ikke ha nok melk :daane: Jeg må jo pumpe ut litt, hvis ikke får hun så mye luft i magen, men så spiser hun opp "resten" :daane: . Kanskje jeg skal ta opp litt av det enorme lageret vi har i fryseren og få mannen til å mate henne minst en gang om dagen. Høres ut som en god plan :)

Man kan jo ikke se hvordan det blir for seg både med melk og barnet sitt før det først er der. Jeg hadde aldri sett for meg en prematur, jeg skulle ha en NATURLIG fødsel med INGEN smertestillende :lol: og endte opp med prematur hastesnitt i full narkose :daane:

Synes faktisk det hørtes fint ut at hun får en flaske dagen av pumpemelka di, det kan bidra med at du produserer litt mindre......og så er det sikkert kos for pappaen også :)

Neytiri, send gjerne over de dråpene hvis du har tid, men hvordan får jeg overført penger til deg? Er det ikke litt annerledes når det er til utlandet?

Jeg har Norsk konto så det er ikke noe problem, skal se om jeg ikke rekker apoteket etterpå så kan jeg få mannen å sende det når han drar på kurs eller om jeg tar turen over grensa neste uke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar igjen :klemmer:

Pupsilure: De to ukene han brukte på å vende seg til grøt, fortsatte du bare å øke selv om han var sutrete, før det plutselig ble bedre? Godt å høre at ting ble bedre :jepp: Gir håp for oss andre ;) Jeg er litt heldig sånn sett. M har mye av de smame problemene som Goffern. Men så viser du meg til stadighet at det ordner seg :klemmer:

Neytiri: Tusen takk for råd :klemmer: Sviskemos og avokado høres ut som en god kombinasjon utifra det du sier :) For min del må hun ikke ha grøt med det første, så lenge hun får i seg det hun skal. Jeg slipper heldigvis å tenke på vekta hennes foreløpig, men vil jo at hun skal være mett og fornøyd. Men hvor mye sviskemos synes du jeg skal gi? Synes dette er litt vanskelig. vet ikke om jeg skal begynne med bare sviskemos, for så å innføre avokado, eller om jeg skal gi begge deler samtidig. (I dag blir det nok bare svisker unasett, for avokadoene mannen kjøpte i går var råtne).

Heh, jeg skulle jo ha bedøvelse og fikk en helt naturlig fødsel :fnise:

Ikke stress med de dråpene, men veldig snilt av deg :klemmer: Bare send meg kontonr og beløp du, så fører jeg over. Sender deg adressa mi :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg sluttet i noen dager, for så å begynne igjen med grøten :jepp: Jeg vet jo ikke at det var grøten han reagerte på, eller om han gråt for noe annet. Men det kunne virke som det var det. Skjedde det samme med pære. Men ikke svisker. Ja, veldig greit at man kan få tips fra andre som har opplevd det samme :Nikke: Mye er likt med barna våre. Og hvis det fortsetter slik så ordner det seg for deg meget snart. Vi har hatt det superbra i flere måneder nå, med søvn (12 timer hver natt), mat, leking og alt. :strix:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg sluttet i noen dager, for så å begynne igjen med grøten :jepp: Jeg vet jo ikke at det var grøten han reagerte på, eller om han gråt for noe annet. Men det kunne virke som det var det. Skjedde det samme med pære. Men ikke svisker. Ja, veldig greit at man kan få tips fra andre som har opplevd det samme :Nikke: Mye er likt med barna våre. Og hvis det fortsetter slik så ordner det seg for deg meget snart. Vi har hatt det superbra i flere måneder nå, med søvn (12 timer hver natt), mat, leking og alt. :strix:

Her har vi og som regel 10-12 imer sammenhengende søvn. Helt herlig :jepp: Så da kan jeg bare glede meg til M spise alt og koser seg i barnehagen ;) Kanskje hun er en sånn som venter med å gjøre ting motorisk, til hun plutselig vil gjøre flere ting på en gang :fnise:

Her red te lett å høre når hun gråter pga magevondt. Da knirker hun, akkurat som hun prøver å presse :fnise:

Kanskje jeg bare prøver svisker alene noen dager da, før jeg innfører avokado litt etter litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har fulgt veldig mye av det som står på wholesomebabyfood.com, fantastisk side hvis man ønsker å lage barnematen selv, og der er både råd for hva som er bra å begynne med, hva de forskjellige matene inneholder av næring og slikt. Der har de noe som heter 4 dagers regelen.......så hver gang du introduserer ny mat skal du vente fire dager før du gir en ny en, grunnen er at du slipper da å lure på hva av maten hun ikke tåler hvis hun fikk mange på engang........hvis jeg husker riktig så ga vi banan i ca en uke før hun fikk da avokado, og etter 2-3 uker var hun på 2x8-9teskjeer og da fikk hun søt potet.......de tre matene fikk hun den første måneden med fast føde, da begynnte hun å få litt grøt og andre grønnsaker/frukt, men alltid med 4 dagers regelen i bakhodet. Så svisker var ikke en av hennes første ting men vi hadde ikke problemer med treg mage.

Min lenke her står det veldig fint ang start av fast føde, vi ga 1-2 teskjeer i starten og økte hver andre dag med et par skjeer....var man kommet opp i 8-9teskjeer så ga vi mer om hun viste tegn til å ønske mer. Lener seg inntil skjeen/maten eller om hun gaper i vei :) Nå har min aldri vært storspist.....

haha ja man kan ikke planlegge alt tydeligvis, sånn som fødselen!

skal ordne dråpene til deg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aaaah, jeg søkte på wholesomefood jeg. Ikke rart i jeg ikke skjønte hvorfor du syntes den var så bra :fnise: Skal sjekke ut wholesomeBABYfood ;)

Har hele tiden begynt med en og en matvare som du har forklart, men i det siste har jeg gitt sviskesaft i tilegg. Har liksom ikke sett på det som mat. Da jeg isteden ble rådet til å gi sviskemos, ble det plutselig to matvarer i et måltid, noe som kanskje ikke er helt hensiktsmessig nå. Så tenker at jeg prøver å øke sviskemosen litt etter litt, for så å begynne med avokado igjen. Sviskemos bør hun ikke få hard mage av ihvertfall. Så, derfor ble det sånn :)

__

Akkurat vært og svømt. Herlig :) Trener bare en gang i uka nå, men har tenkt å trappe opp sakte med sikkert nå. Har begynt litt for hardt før og bare fått vondt. Gjør litt øvelser hjemme og, men har blitt lite de to siste ukene. I morgen skal jeg få prøvd å kjøpe ingredienser til "sunn" snacks. Har ikke spist godteri/kjeks i dag, noe som er bra til å være meg om dagen. Må få vekk litt mage og bli litt mer trent. Litt fastere i fisken, rett og slett. Dessuten må kroppen min fungere ordentlig igjen, noe den bare gjør ved hjelp av trening. Merker forbedring allerede :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe wholesomefood skjønner jeg blir ikke riktig det samme :fnise: wholesomebabyfood var bibelen min, nå tror jeg vi går over til dems toddler versjon, må bare finne hva den siden heter :klo:

ja ser ikke hvorfor sviskemos ikke kan være hennes første mat, så får du ta det derfra, hun blir ihvertfall ikke hard i magen av den :)

flink du er å komme i gang med trening, man skal også ha et realistisk mål ang trening, så man ikke kjører seg og brenner seg med engang......jeg elsker jo svømming, har svømt i dag jeg også :nigo:

Endret av Neytiri
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, jeg så at du og hadde svømt :)

Grunnen til at jeg ikke har startet med svisker er at det ikke inneholder så mye jern (?). Men nå får jeg bare konsentrere meg om at hun skal klare å spise noe. For de virkelig ikke noe jern gjennom melka?

Edit: Skriveleif, igjen. Av en aller annen grunn gir det nye tastaturet meg ekstra mye skriveleif.

Endret av Becky1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja de er nok ikke de som inneholder mest jern desverre, men noe jern får hun gjennom melka....

i en spiseskje er det følgende mye jern

brokkoli .09 mg

søt potet .10mg

biff .36 mg

kylling .15 mg (lyst kjøtt) .19 mg (mørkt kjøtt)

Egg .38 mg

Min lenke tatt herfra

så søt potet er jo Knall starter mat da den er lett å lage, får fin konsistens, er søt i smaken og inneholder veldig mange nyttige ting :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får ikke svart godt nok nå, men jeg merker at når Lilletassen drikker mye vann, så har det god effekt på magen også. Nå har vi ikke gitt sviskemos på et par uker og har fortsatt 3 bæsjebleier dagen :)

Håper dere får en flott helg og koser dere masse - masse :)

:kose:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...