Gå til innhold

Beckys dagbok

Becky1

Anbefalte innlegg

Husk hun nærmer seg 4mnd, da er behovet stort for matinntaket så er ofte øking av melka og kanskje derfor hun vil ligge ved brystet. Sålenge hun legger på seg bra behøver du ikke gi fast føde da energiinntaket vil ikke bli i tillegg men kan ofte erstatte noe av melka........Nå snakker jeg selvsagt ikke om alle men dette er også noe jeg har sett med de jeg har hjulpet å få til fullamming til 6mnd......og i utgangspunktet etter min mening er det bra sålenge det lar seg gjøre såklart.

Det var dette avsnittet jeg ikke forstod helt :) Jeg tror kanskje M vil ha bedre av å begynne med fast føde, men har generelt ingen formening om hva som best sånn generelt. Det er vel forskjellig fra barn til barn :jepp:

Side 7 er det, men lønner seg kanskje å lese hele, hehehe :rodmer:

Har begynt å lese igjennom boka di, men ikke helt ferdig ennå :)

Håper du blir bedre i ryggen snart da snuppa, kan ikke du få en akutt time hos kiropraktoren din da??? Du beskriver akkurat det mamma opplevde da jeg var 2år og hun hadde akkurat født søstra mi.....ryggen ga etter in på badet, babyen sov i vugga på rommet ved siden av mens hun badet meg.......heldigvis hadde hun telefon in på badet for hun klarte nesten ikke bevege seg, og HELDIGVIS var jeg blitt tatt ut av vannet(var da ryggen ga seg).......bestemor kom ganske så fort, men gud måtte vært en grusom opplevelse altså!

:klem:

Å huff, så skremmende. Det er nesten så en ikke bør bade med barn før de kan sitte selv. Ihvertfall ikke i et lavt badekar. Det rare er at jeg begynte å få vondt på onsdag og var tilfeldigvis hos kiropraktoren den dagen. Dagen etter hadde jeg kjempevondt :kjefte: Han må jo ha gjort noe feil? :vetikke:

:klemmer:

Innom og legger igjen et lite spor :klemmer:

:hallo::klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Må først få takke igjen for alle de hyggelige svarene jeg fikk her om dagen. Setter veldig pris på det :klemmer:

Ellers har jeg det helt strålende om dagen :hoppe: Kinken begynner endelig å bli bedre. Har ikke kunnet løfte henne på noen dager. Mannen har blitt kompis med M (som han så fint sier) :fnise: . M sover relativt godt og hun har knekt flaskekoden :bolledeig: . Jeg og søstra mi var ute og spiste på italiensk restaurant istad. Herlig! Dessuten er jeg og mannen nyforelska og har begynt med litt :sengekos: når M sover :lur:

Ha en strålende kveld, jenter :goodbye:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skjønner.....men du må nå ikke ta alt jeg skriver og sier altså......som jeg sier bestandig er vi jo alle forskjellige og gjør ting på vår måte.....jeg deler jo bare det jeg har opplevd....og det snittet du tenker på er bare noe jeg sa da det er det jeg sier til de som VIL amme til 6mnd.......ønsker man å gi fast føde tidligere gjør man det, er faktisk kun 20% som fullammer til 6mnd.

så morro hun tar flasken da, var vel deilig å kose seg litt alene uten baby :)

Endret av Neytiri
Lenke til kommentar
Del på andre sider

skjønner.....men du må nå ikke ta alt jeg skriver og sier altså......som jeg sier bestandig er vi jo alle forskjellige og gjør ting på vår måte.....jeg deler jo bare det jeg har opplevd....og det snittet du tenker på er bare noe jeg sa da det er det jeg sier til de som VIL amme til 6mnd.......ønsker man å gi fast føde tidligere gjør man det, er faktisk kun 20% som fullammer til 6mnd.

så morro hun tar flasken da, var vel deilig å kose seg litt alene uten baby :)

Skjønner skjønner :jepp: Hva er egentlig fordelen med å fullamme til 6 mnd mener du? :) Og er det noen ulemper, i dine øyne? Interessant å høre :)

Ja, jeg veit. Helt fantastisk. Og siden jeg har fryseren full av morsmelk, så har vi alltid mat til henne. Tror jeg skal kjøpe inn litt MME i tilfelle vi ikke får tint opp i tide.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merker jeg er ganske lei meg for at jeg ikke fikk dratt på treff

:sur::grine: Hadde gledet meg sånn. Håper det snart blir treff igjen. Jeg kan gjerne ha et treff her, hvis dere vil :jepp: Nå har ikke jeg det like stort og fint som Siebaeo her vi bor nå. En mulighet er at jeg inviterer dere etter at vi har flyttet, men det er sent på høsten. Da har kanskje flesteparten begynt i jobb igjen. Hva med romjulen? Hvis vi avtaler tidlig så kunne vi kanskje ha funnet en dag som kunne passet for flere. Jeg pleier ihvertfall ikke å ha planer i hele romjulen. Det er opp til dere :jepp:

Fortsatt vondt i ryggen. Var veldig ekkelt å nesten miste M istad. Nå er mamma på besøk og hjelper.

Vi vil veldig gjerne komme på treff! Uansett hvor det blir :) Romjula er vanskelig å vite noe om enda for min del men jeg vet at vi kommer til å være en del hjemme i alle fall, så det er ikke umulig at det går :)

Ellers kommer vi gjerne tidligere selv om dere ikke har flyttet! :hoppe: Det er ikke så fryktelig stort og fint her altså.. ;) Romslig og rotete er mer beskrivende :lol:

Jeg er forøvrig i perm ut september! :)

:klem: Håper du får skikk på ryggen din! Og :hoppe: for :sengekos: og :hjerte::rodmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hurra!!!! for :humpe:

:fnise:

jeg tenker å bedrive samme aktivitet i kveld... :sjenert:

(svært så åpen jeg ble egentlig :fnise: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi vil veldig gjerne komme på treff! Uansett hvor det blir :) Romjula er vanskelig å vite noe om enda for min del men jeg vet at vi kommer til å være en del hjemme i alle fall, så det er ikke umulig at det går :)

Ellers kommer vi gjerne tidligere selv om dere ikke har flyttet! :hoppe: Det er ikke så fryktelig stort og fint her altså.. ;) Romslig og rotete er mer beskrivende :lol:

Jeg er forøvrig i perm ut september! :)

:klem: Håper du får skikk på ryggen din! Og :hoppe: for :sengekos: og :hjerte::rodmer:

Da foreslår jeg august jeg :) Vi har ganske stor stue, så har nok plass til ganske mange. Verandaen vår er ikke så stor da, men vi har en svalgang på andre siden der det er plass til vogner. Får bare høre med Narvestad'en vår om tillatelse :gjeiper:

Hurra!!!! for :humpe:

:fnise:

jeg tenker å bedrive samme aktivitet i kveld... :sjenert:

(svært så åpen jeg ble egentlig :fnise: )

Siden vi er delern (Siobaeo har delt herlige detaljer før ;) ), så kan jeg meddele at jeg endelig fikk til The Big O i dag, og det to ganger :hoppe: Har aldri hatt noe problemer med det før. Er av den heldige sorten som alltid får mange, men har ikke fått det til etter fødsel. I dag løsnet det altså. Vi har ikke hatt samleie enda, som det så fint heter. Går litt sakte frem, men tror jeg skal våge meg på det snart :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner skjønner :jepp: Hva er egentlig fordelen med å fullamme til 6 mnd mener du? :) Og er det noen ulemper, i dine øyne? Interessant å høre :)

Ja, jeg veit. Helt fantastisk. Og siden jeg har fryseren full av morsmelk, så har vi alltid mat til henne. Tror jeg skal kjøpe inn litt MME i tilfelle vi ikke får tint opp i tide.

Veldig deilig, den fordelen hadde jeg ikke da jeg ikke fikk pumpet noe særlig ut ooooog hadde flaskenekt hos snuppa......men når jeg begynnte med mer og mer fast føde kan jeg gå litt fra henne i noen timer uten stress :)

Altså dette er jo et veldig diskutert tema, men anbefalingene er faktisk fullamming til 6mnd sålenge vektoppgangen er bra. FUllamming betyr jo KUN morsmelk, ikke smaksprøver engang.

Jeg valgte å fullamme mitt barn til 6mnd fordi jeg har god tro på morsmelk, den hjelper jo immunsystemet å utvikle seg og gir god beskyttelse første månedene i barnets liv mot infeksjoner. Min er 11 måneder gammel og i tillegg prematur....likevel bare vært syk engang(utenom vaksine reaksjon og tannproblemer), og sålangt ingen antydning til astma eller allergier(noe som kan være ulempen hos premature). så fordelen var jo at jeg ga henne etter min mening best mulig beskyttelse sine første 6mnd i sitt liv :)

rent praktisk så trengte jeg ikke å gjøre mye annet en å passe på å ikke bli kald på hender og bryst og maten var alltid tilgjengelig og klar på minuttet hehe :) Mine første 3 med Bumba var ikke dans på roser, en hel måned på sykehuset, ammet med brystskjold første 8 ukene, kolikktendenser på kveldstid som da plutselig gikk over. Så når jeg hadde fått ordnlig greie på det, fikk roet meg litt med vektoppgang, avennt skjold og alt det der så ville jeg virkelig kose meg med ammingen, jeg elsker det jo og synes det er kos!

Ulempe ja, altså vil man peke på en ting må det kanskje være at man ikke kan være vekke fra barnet lenge om gangen, jeg har gått glipp av noen fester eller bursdager jeg ble invitert i, men for min del har dette ikke vært en sorg....det er en liten del av mitt liv, og jeg vil kose meg med dette, noe jeg elsker så lenge det lar seg gjøre.

Tror eneste ulempe er at mannen har ikke fått første 6mnd sjans å være "matstasjon", men vettu, THATS OK for vår del, han fikk mer en nok å kose seg med på annen måte, og når hun begynnte med fast føde fikk han øve seg masse med mating, noe som for han var jo helt ny tålmodighetsprøve hehe :gjeiper:

ikke ta dette her som noe pekefinger mot deg altså, dette er bare det jeg har valgt å gjøre med mitt barn, og jeg er storfornøyd at jeg fikk til amming overhodet, med min start hadde jeg aldri trodd at jeg skulle få det til.

du har vært ekstrem flink, det skal du ha og klapp deg på skuldra for at du har hatt tålmodigheten til å finne ut av hva som har plaget snuppa(tenker mat du spiser).......det som er så bra er at vi alle kan lære av hverandre, og ta det man liker og la det andre gå ut andre øret ;) jeg gjorde det samme når jeg har fått råd eller tips :)

:klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, nå spurte jeg jo. Har egentlig ikke tenkt på muligheten å fullamme til 6 mnd. Hadde ikke tenkt på det med imunforsvaret. Er nok ekstra viktig for deg som hadde prematurbarn. All ære til deg som jobbet så mye med ammingen. Det har nok gagnet den søte Betty Boo'en din :jepp: Tenker at jeg skal bruke morsmelka i grøt etter tips fra deg. Jeg og nemlig og veldig tro på den. Tenk at M har blitt så stor på bare mormelk! Hun har aldri vært syk heller. Når det er sagt så tror jeg ikke MME er et dårlig alternativ, så tenker og å blande inn litt av det i grøten. Har jo ikke helt ubegrensa med melk i meieriet her :fnise:

Tusen takk for komplimenter. Føler og jeg har jobbet hardt. Har vært veldig slitomt med amminga, så kos at det nå går bedre. Ble nesten litt sjalu på flaska istad :daane::ler:

Vet det ikke er ment som noen pekefinger. Nå var det jo jeg som spurte, men hyggelig at du sier det likevel :) Jeg har generelt ikke vært så flink til å stole på meg selv og la andres meninger prelle av. Skylder på at jeg var frykelig sliten og spiste lite. Mye bedre nå :) Men som sagt, bare fint at du sier :)

Vil du komme på treff i august? Kunne evt prøvd å matche det med tantebesøk hvis du skal dit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra du får mer kos ut av det nå, er det jeg sier... Det skal være kos også, det skal gi man mer tilbake en det man har slitet for.... Hvis du skjønner hva jeg mener :)

Ja vil gjerne komme på treff!!! Siste uka i august drar vi på ferie, men ellers går det for min del :) du har forresten ganske så god plass ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra du får mer kos ut av det nå, er det jeg sier... Det skal være kos også, det skal gi man mer tilbake en det man har slitet for.... Hvis du skjønner hva jeg mener :)

Ja vil gjerne komme på treff!!! Siste uka i august drar vi på ferie, men ellers går det for min del :) du har forresten ganske så god plass ;)

Ja, da får man lønn for strevet :jepp: Ser at M koser seg glugg ihjel og :rodmer:

Hurra, da får vi prøve å ha treff en av de tre første ukene i august :jepp: Ja, du kan jo sammenlikne plassen til meg og siebaeo du ;) Nå kommer det vel sikkert ikke like mange helt hit, så da skal det vel gå bra :)

Må juble litt for at M sovna 22.30 i dag :hoppe: Husk at dette er jenta som gjerne sovna 03.30 før.

Natti natt :natti:

Endret av Becky1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marmot

Min baby har vært "mye" syk (en gang innlagt på sykehus og en gang forkjølet/hostet) selv da han ble fullammet, så jeg tror ikke nødvendigvis man slipper unna selv om man fullammer. Jeg hadde planer om å fullamme til seks mnd. men da han som fire mnd. begynte å spise hver time hele døgnet, måtte jeg bare innse at kroppen min ikke klarte å gi ham nok mat. Han er en stor gutt da. Jeg synes det var trist, men klarte til slutt å tenke at man må gjøre det man selv mener er best, selv om offentlige anbefalinger sier noe annet. Nå spiser han brødskiver og middag selv, og vi har så utrolig mye bedre netter. I tillegg til at jeg ser hvordan han koser seg! Jeg tror at om jeg får en til, vil jeg gi smaksprøver fra 4 mnd. men da ikke nok til et helt måltid før babyen er seks mnd. Jeg har jo også tro på barnestyrt mattilvenning, og det kan man ikke begynne med før babyen sitter selv, så der begrenser det seg litt..

Mest av alt, jeg tror du merker det når hun trenger noe mer. Når hun begynner å vise interesse for din mat. Murmel kan omtrent ikke se andre spise uten at han sier "mmmmmmmmmm" og han griper etter andres mat (prøvde å rappe siebaeo sin.. :fnise: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Selvfølgelig er ikke det alle Marmot som kan det, og tror jeg ikke har skrevet det sånn, men er det sånn at det tydes at jeg mente alle så beklager jeg det. Det er forskjellige grunner folk ikke fullammer til 6mnd, noen ganger fordi barnet trenger det, andre ganger fordi folk har lyst på det. Jeg prøver bare å si i mange tilfeller er det ikke nødvendig.

samme med at det beskytter barnet mot sykdom, jeg står for det jeg vet og har absolut god tro på at morsmelk beskytter barnet bra........selvfølgelig er det alltid unntak her også.....noen barn er bare sånn uavhengig av amming eller ikke... :)

Du Becky, du har mer gulvplass tror jeg en det Siebaeo har......og gulvet var nok mer brukt en sofaplassen tror jeg :fnise: så du har ikke dårligere plass ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hurra for 4 mnd :hoppe::strix::bolledeig:

Takk for gratulasjon :jepp:

Så gøy å høre om forskjellige erfaringer :jepp: Moro å lese at forskjellige ting funker for forskjellige babyer. Husker Murmelen skulle ha mat hele tiden :daane: Jeg har og en matglad, røslig jente her, så håper litt fast føde kan hjelpe på. Og tenker som sagt at det er bedre for henne å ikke amme så mye siden hun sluker så mye luft.

Nei, hvem vet, det er ikke sikkert det med amming og imunforsvar har noe for seg. Men kanskje er det det som har vært redningen for Betty Boo, hvem vet :vetikke: . (Du har forresten ordlagt deg veldig varsomt, Neytiri. Går vel egentlig ikke å misforstå :jepp: )

Kommer tok til å legge frem en brødskalk etterhvert, etter tips fra deg, Marmot. Veldig lurt å la de styre selv. Kom til å tenke på her om dgaen hvor mange avgjørelser jeg har tatt etter tips fra KG-venninner :jepp: Her er de jeg kom på i farta, er sikkert flere:

Marmot : Tripp trapp- stol med nyfødtsete, brystknoppbeskyttere, gi M skalk når den tid kommer. Var det ikke en ting til? Husker du hadde mye bra tips før fødsel.

Neytiri: Ammetips (pumpetipset var gull verdt. Vi fikk en helt annen hverdag). Mei tai (der bidro vel Marmot litt og :fnise: )

Pupsilure: God hjelp og støtte i forhold til soving. Det var Pupsi som introduserte meg for "gjengen". Stokke-vogn. Kroker til vogn.

Dine : Bilsete og base + neste bilstol. Aussie shade.

Siebaeo: Nå skal vi kjøpe oss GPS siden jeg trengte det til treffet hos deg. Inspirerer meg med sin avslappende holdning til ting.

Cypress: Inspirerer meg og med sin avslappende holdning. Fått meg til å bare "komme meg ut" på tur. Ble inspirert til å gå litt lengre turer og. Inspirert til å jobbe mer med flaske slik at jeg får kommet meg ut.

Zia: Tålmodig og positiv, selv om du kanskje ikke føler det selv. Inspirerende :jepp:

Husker ikke om det var Luremegpå eller Jesse som fikk meg på tanken om at M har hatt kolikk?

Det er helt sikkert mye mer, men dette var det jeg kom på i farta. Dere får si ifra om dere føler dere forbigått på noen måte :fnise: Nå var det noen som fikk personlige kommentarer og noen fikk for ting. Betyr ikke at dere med ting ikke har gode personlige egenskaper :fnise::daane: Synes dere er snille og gode alle sammen :klemmer: Som sagt, det var dette jeg kom på nå i farta.

Nå får jeg snart besøk av kjæresten til M :fnise: Vi snakkes :hallo:

Endret av Becky1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Marmot

Selvfølgelig er ikke det alle Marmot som kan det, og tror jeg ikke har skrevet det sånn, men er det sånn at det tydes at jeg mente alle så beklager jeg det.

Nei, du vet jo at du og jeg er VELDIG enige når det gjelder amming, og det aller meste annet egentlig. :fnise: Jeg ammer nok mye mer enn de i barselgruppa mi f.eks. nettopp fordi babyen får spise selv når han skal ha fast føde. Han får ikke i seg så veldig mye av gangen, blir mest pålegg egentlig, dermed har han større behov for morsmelk. Bortsett fra på natta ammer jeg i grunnen like ofte som jeg gjorde da jeg fullammet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er så søt Becky :hjerte: Takk for gode ord :klemmer:

Bare innom en kjapp tur her - er søkkforkjøla og holder for det mesta senga :sukk:

Men grattis med litt kveldsmoro mens M sover på kveldende da - koselig å lese at dere er inne i en fin tid :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare få legge til at nå har pumpet ut 240 ml av den ene puppen :daane:

Oida! hehe

Så fint at du har masse melk! :)

Hvor lang tid brukte du når du fikk såpass?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, du vet jo at du og jeg er VELDIG enige når det gjelder amming, og det aller meste annet egentlig. :fnise: Jeg ammer nok mye mer enn de i barselgruppa mi f.eks. nettopp fordi babyen får spise selv når han skal ha fast føde. Han får ikke i seg så veldig mye av gangen, blir mest pålegg egentlig, dermed har han større behov for morsmelk. Bortsett fra på natta ammer jeg i grunnen like ofte som jeg gjorde da jeg fullammet.

Tipper jeg kommer til å fortsette å amme ganske mye jeg og. M er nemlig en skikkelig puppejente og spiser ofte. Tror kanskje hun trenger melk ofte nå siden jeg pumper så mye. Da blir det nok mange små måltider. Har litt vanskelig for å nekte pupp ihvertfall, selv om hun er stor og god. Hun blir ofte veldig blid etter å ha fått pupp, så tror hun har behov for det, men hun spiser gjerne annenhver time om dagen. Synes det er litt mye jeg da, men får se ting an.

Du er så søt Becky :hjerte: Takk for gode ord :klemmer:

Bare innom en kjapp tur her - er søkkforkjøla og holder for det mesta senga :sukk:

Men grattis med litt kveldsmoro mens M sover på kveldende da - koselig å lese at dere er inne i en fin tid :fnise:

Huff da, du får ha god bedring :klemmer:

Hvem har sagt at :sengekos: er på kveldene? :lur: Blir som regel når hun tar en lur om dagen.

Oida! hehe

Så fint at du har masse melk! :)

Hvor lang tid brukte du når du fikk såpass?

Ja, men det har vært min forbannelse og. Er nok derfor M har hatt så vondt i magen. Det kom for mye for fort. Brukte kanskje 10 min. Bare den ene puppen det strømmer ut av. Den andre må jobbes mer med, så der ender jeg som regel opp med at jeg blir sår.

___

M sov 13.5 timer i natt :strix:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...