Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var hos helsesøster i går, og hun anbefalte å blande inn litt maltextrakt i mme for å lette fordøyelsen til babyen min. Men glemte å si hvor mye. Noen som vet? Han er 2 uker gammel..

Skrevet

Jeg koker opp 1 liter vann om gangen, og har 1 ss malt oppi.

Har hørt mange bruker 1 ts på ca. 120-150 ml.

Skrevet

jeg har brukt 1 ts et par ganger i døgnet , altså en ts i en flaske med melk

Skrevet

Vi begynte med 1 ts i en flaske om dagen. Så økte vi til hver flaske da det stoppet litt opp med avføring en stund. Nå bruker vi også ca. 1 ts om dagen, men fordelt som en 1/2 ts på to flasker. (Må vurdere litt ettersom han trenger mindre de dagene han får mm blandet i mme)

Skrevet

Jeg synes dette hørtes veldig mye ut...! Jeg bruker ca 1/4 ts per 200-250 ml mme (dypper teskje/kniv i glasset, lar det meste renne av og blander det i melken).

Da gir jeg ham hver gang han får en flaske.

Skrevet
Jeg synes dette hørtes veldig mye ut...! Jeg bruker ca 1/4 ts per 200-250 ml mme (dypper teskje/kniv i glasset, lar det meste renne av og blander det i melken).

Da gir jeg ham hver gang han får en flaske.

Ja, gjerne. Men hvis jeg gir henne mindre får hun så sinnsykt hard mage og griner hele tiden fordi hun ikke får til å bæsje. Så jeg har blitt nødt til å gjøre det slik.

Skrevet

Bare for å pirke..

1 ss per liter er jo ca dobbelt så mye som 1/4 ts per 200 ml.

1 ss = 15 ml (/ liter)

1/4 ts = 1,25 ml * 5 = 6,25 ml/ liter

1 ts = 5 ml * 5 (for 200 ml) = 25 ml/ liter

---

Synes ikke noe av disse målene var mye. Man regulerer jo etter ungen, og bruker det man trenger. For en unge som gråter av smerte pga hard mage er ikke noe særlig. Bare man er oppmerksom på at for mye malt kan også gi magesmerter (men da er jo gjerne bæsjen helt flytende i tillegg, så man ser fort om problemet er for mye eller for lite malt..)

Skrevet
Ja, gjerne. Men hvis jeg gir henne mindre får hun så sinnsykt hard mage og griner hele tiden fordi hun ikke får til å bæsje. Så jeg har blitt nødt til å gjøre det slik.

Selvfølgelig, alle unger er jo forskjellige :) Hvis det funker best for deg, er det jo slik du må gjøre det!

Men hvis man skal prøve for første gang ville jeg heller prøvd med litt, og deretter økt hvis det trengs.

Bare for å pirke..

1 ss per liter er jo ca dobbelt så mye som 1/4 ts per 200 ml.

1 ss = 15 ml (/ liter)

1/4 ts = 1,25 ml * 5 = 6,25 ml/ liter

1 ts = 5 ml * 5 (for 200 ml) = 25 ml/ liter

---

Synes ikke noe av disse målene var mye. Man regulerer jo etter ungen, og bruker det man trenger. For en unge som gråter av smerte pga hard mage er ikke noe særlig. Bare man er oppmerksom på at for mye malt kan også gi magesmerter (men da er jo gjerne bæsjen helt flytende i tillegg, så man ser fort om problemet er for mye eller for lite malt..)

For å pirke litt tilbake: Det er ca 3 ganger mer med 1 ss per liter med 1/4 ts per 200-250 ml.

1 ss = 3 ts

1/4 ts per 250 ml = 1 ts per liter = 3 ganger mer.

1/4 ts per 200 ml = 1,25 ts per liter = 2,4 ganger mer.

(Gjennomsnitlig vil dette bli 2,7 ganger mer.)

Uansett var det ikke det jeg siktet til. Jeg mente 1 ts per 120-150 ml var mye. Man må jo selvfølgelig se det an, og gjøre det som passer best for hver enkelt, men de gangene jeg har hatt "litt ekstra" i melka hans har han fått diaré-lignende bæsj..

og om vi regner med 1/4 ts per 200 ml vil det si 1 og 1/4 ts per liter som igjen vil si nesten

Skrevet

:jepp:

Det gjorde vi og den gangen det var aktuelt.

Skrevet

TS her igjen. Har bare prøvd med 1/4 ts pr 150 ml 1 gang om dagen til nå. Men lillegutt har tydeligvis hard mage. Krøller seg sammen, og lager presselyder uten at noe kommer ut. Han har ikke bæsjet siden i går..

Burde jeg gi han litt mer malt for å se om det løsner? Han får både mm og mme.

Skrevet
TS her igjen. Har bare prøvd med 1/4 ts pr 150 ml 1 gang om dagen til nå. Men lillegutt har tydeligvis hard mage. Krøller seg sammen, og lager presselyder uten at noe kommer ut. Han har ikke bæsjet siden i går..

Ville blandet 1 ts i en flaske melk, jeg pleide bruke det, en gang i døgnet, det fungerte bra for mine.

Skrevet

Hvis det ikke fungerer med det du har i, ville jeg hatt i litt mer! Det er veldig individuelt hva som fungerer på de babyene. Et annet tips (om du ikke har prøvd) er å ha en våt q-tips litt inn i rompa (eller febermål), vri litt rundt, og det kan også løsne litt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...