Gå til innhold

Visdomstann som sluttet å vokse

Fremhevede innlegg

Skrevet

For 4-5 år siden begynte en visdomstann å bryte ut i overkjeven min. Frem til nå har den bare stukket såvidt ut, men nå virker som den har begynt å vokse igjen. Det er ikke vondt, men det kjennes litt sårt ut rundt tannen, og den vokser skjevt, altså utover i stedet for nedover.

Jeg lurer på om det er normalt at visdomstenner kan ta en pause i voksingen på denne måten? Har så aldeles ikke lyst til tannlegen for dette nå, men denne sårheten irriterer meg litt. Følte også litt stivhet i kjeven for noen uker siden, men dette har gitt seg nå. Jeg lurer på om noen her har lignende erfaringer? Altså om det kan bli litt sårt mens tannen vokser? Og om det kan gå bra en stund selv om den kommer ut skjevt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja det er helt normalt. Mine visdomstenner har vokst-stoppet-vokst-stoppet i snart 10 år. Det er ikke uvanlig å få betennelse når de holder på siden bakterier fort kan komme på innsiden av tannkjøttet når tannen bryter frem. Så litt ømhet er helt vanlig. Pass på å puss godt evt bruk Listerine eller Corsodyl så slipper du problemer.

Skrevet

Bli kvitt den foer det blir veldig ubehagelig sier naa jeg. De skaper ofte bare problemer, og spesielt hvis de vokser skjevt.! Jeg har maattet trekke mine tre. Den siste har ikke vist seg seg enda ...

Skrevet

Jeg er 26 og mine sålangt 2 visdomstenner vokser og stopper "hele tiden". Takk og pris for at det ikke har vært smertefullt så langt... Kan det endre seg det alså ? Det virker som iallefall den ene har nok plass inni der, men så er jo ikke jeg noen tannekspert ;P

Gjest Alabama
Skrevet

Ingen vits i å trekke hvis du ikke trenger det.

Mine visdomstenner vokste veldig sakte, tok sikkert to år før de var helt ute. Det var litt ømt i perioder mens de vokste, men ellers hadde jeg ingen problemer med dem.

Skrevet

Mine er også veldig saktevoksende. De har kommet opp i peridoder i flere år nå. Visdomstennene i underkjeven ligger under hver sin tannkjøttfold, og må opereres ut hvis de skal trekkes. Derfor lar jeg dem være, og passer på å holde det rent rundt dem. I vokseperiodene er det ømt, og da bruker jeg Corsodyl gel, som jeg dytter ned rundt dem med en tannstikker. Tannlegens råd. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...