Gå til innhold

Hvordan unngå hardt smør

Fremhevede innlegg

Skrevet

Ok, trenger noen kreative sjeler her.

Saken er den at jeg bruker meierismør på brødskiva. Hvis smøret står i kjøleskapet blir det for hardt å smøre, og hvis det står ute blir det for varmt og harskner fort. Og ikke snakk om plantemargarin, det er ikke aktuelt!

Hvordan holde smøret på 10-15 grader uten å sette himmel og jord i bevegelse??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Emmm... kan du ikke bare ha det i kjøleskapet og varme litt på en tallerken i mikroen noen sekunder?

Det gjør jeg med sjokoladepålegg.

Skrevet

Saken er den at jeg bruker meierismør på brødskiva. Hvis smøret står i kjøleskapet blir det for hardt å smøre, og hvis det står ute blir det for varmt og harskner fort. Og ikke snakk om plantemargarin, det er ikke aktuelt!

Det er vel ikke verre enn å ta ut smøret fra kjøleskapet 10-15 minutter før du skal spise. I mellomtiden kan du sikkert finne på noe annet å gjøre, gjøre unna toalettbesøk, ta en dusj, lese avisen, trakte kaffe etc. etc.

Skrevet

Jeg bruker Bremykt i stedet. Smaker veldig godt, og er mykt.

Skrevet (endret)

Blir det såå fort harskt da?

del smøret opp i mindre deler og oppbevar èn og èn del på kjøkkenbenken :)

Hvis ikke må du oppbevare smøret på et rom med lavere temp. Under senga på soverommet??? :fnise: Litt slitsomt å krype under der hver gang kanskje :biggrin:

Endret av annipanni
Skrevet (endret)
Jeg bruker Bremykt i stedet. Smaker veldig godt, og er mykt.

Det er hardt hos meg! kanskje vi har lavere temp. i kjøleskapet. Det kan man jo stille inn....

Endret av annipanni
Skrevet

Opplever du faktisk at det harskner, eller er det bare noe du antar? Jeg oppbevarer konsekvent smøret i kjøkkenskapet, og har ennå til gode å oppleve at det blir dårlig innen pakken er brukt opp.

Skrevet
Under senga på soverommet??? :fnise: Litt slitsomt å krype under der hver gang kanskje :biggrin:

Blir så tørt med så mange hybelkaniner! ;)

Jeg har egentlig veldig kaldt kjøleskap, men Bremykt er altså mykt (høhø). Så rart?

Skrevet
Blir så tørt med så mange hybelkaniner! ;)

Jeg har egentlig veldig kaldt kjøleskap, men Bremykt er altså mykt (høhø). Så rart?

Dette må vi komme til bunns i! Nå var jeg nettopp og dobbelsjekket i kjøleskapet. Der står en pakke Bremykt...og er knallhardt! Jeg tror det må være klimaet her oppe :ler:

(Går ut i fra at ditt Bremykt bor i Oslo, slik som alle andre (smør) her inne ? :)

Skrevet
Dette må vi komme til bunns i! Nå var jeg nettopp og dobbelsjekket i kjøleskapet. Der står en pakke Bremykt...og er knallhardt! Jeg tror det må være klimaet her oppe :ler:

(Går ut i fra at ditt Bremykt bor i Oslo, slik som alle andre (smør) her inne ? :)

Hahaha, så rart! :ler: Bremyken min bor i Oslo ja. *vurderer å kjøpe termometer for å måle tempen i kjøleskapet*

Skrevet (endret)

Hm, du har muligens et poeng feuerstein, må testes.

Belladonna, jeg er alt for vimsete til å huske å ta ut smøret i god tid før jeg skal spise, hehe

Mikrobølgeovn var jo en ide da, kan muligens fungere.

Takker så langr for engasjementet over denne meget viktige saken! :klemmer:

Endret av BillyBoy
Skrevet

I Brødboksen her. Ellers er det sikkert svalsone i ei plastboks nederst i kjøleskapet ditt, der det i det minste blir mindre kaldt, og dermed ikke like langsomt romtemperert.

Men hva om du skjærer noen sneier av det kalde smøret med ostehøvelen, og legger på brødskiva før dusjen, bommelommen eller slipsjakta? Innen få minutter er de tynne skivene like smørevillige som en kongolesisk trafikkpoliti.

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

Først: Det er godt å høre at flere har skjønt at meierismør og ikke noe annet duger på "skiva".

Men til problemet: det er jo ikke verre enn å ta smørpakken ut 10 minutter før du skal spise, så legger du pakken inn igjen når du har smurt maten. Smør blir ikke ødelagt av det.

Jeg vet ikke hvor du bor, men i en del forretninger i større byer får du kjøpt Kviteseidsmør. Det er skikkelig nam, nam (litt kraftigere smak en vanlig meierismør) og det blir ikke hardt i kjøleskap. Antagelig har det enda høyere fettprosent enn vanlig meierismør (grøss og gru: kolestrolbombe!).

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet
Hm, du har muligens et poeng feuerstein, må testes.

Belladonna, jeg er alt for vimsete til å huske å ta ut smøret i god tid før jeg skal spise, hehe

Mikrobølgeovn var jo en ide da, kan muligens fungere.

Takker så langr for engasjementet over denne meget viktige saken! :klemmer:

Mikrobølgeovn: Nei, og nei. Da vil du få vemmelig smak på smøret, da. Ikke at jeg har prøvd, men kokt smør til brødskive: Æsj. Du kan naturligvis prøve: Ingenting er bedre enn å lære av sine egne feil.

Skrevet

hos meg blir ikke smøret for mykt i romtemperatur bortsett fra på varme sommerdager. Her rekker det ikke harskne heller.. skikkelig smør er gysla godt! :-) Men viss du føler det er et problem; hvorfor ikke skjære av et mindre stykke som du oppbevarer i kjøkkenskapet, og som er klart til bruk. Så kan resten av smøret ligge i kjøleskapet?

Skrevet

Jeg bruker også bare meierismør og hadde samme problem:) Men nå tar jeg bare og deler smøret i ca fire og legger en del i en sånn smørboks jeg har kjøpt(aner virkelig ikke hva dette heter:P) og resten i kjøleskapet. Da rekker det ikke å bli dårlig før jeg har spist det opp:)

Det er jo ihvertfall verdt å prøve! Evt. må du gå over til kuvertsmør:P

Jeg syns smøret etterhvert smaker æsj hvis jeg tar det inn og ut av kjøleskapet hele tiden så det "smelter" for så å bli kaldt igjen!

Gjest Gjest_Kvisten_*
Skrevet

Jeg bruker også bare meierismør og hadde samme problem:) Men nå tar jeg bare og deler smøret i ca fire og legger en del i en sånn smørboks jeg har kjøpt(aner virkelig ikke hva dette heter:P) og resten i kjøleskapet. Da rekker det ikke å bli dårlig før jeg har spist det opp:)

Det er jo ihvertfall verdt å prøve! Evt. må du gå over til kuvertsmør:P

Jeg syns smøret etterhvert smaker æsj hvis jeg tar det inn og ut av kjøleskapet hele tiden så det "smelter" for så å bli kaldt igjen!

Gjest just visiting
Skrevet

i en smørboks i vinskapet, der er det alltid 13 grader. Det spises ikke noe annet smør/margarin enn meierismør her i huset.

Skrevet

Kvitseidsmør er veldig salt og ganske syrlig fordi det er kinnet på rømme, ikke fløte. Det er et nydelig stekesmør spesielt til fisk, men de fleste liker det ikke så godt på maten.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...