Gå til innhold

Svangerskapsdiabetes/Diabetes 2

Fremhevede innlegg

Skrevet

Rett etter at jeg ble gravid, ble det oppdaget at jeg har insulinresistens. Tok en slik glukosebelastning, og den var på 8,0. Har derfor gått til oppfølging på sykehuset med tanke på svangerskapsdiabetes. (jeg tror vel kanskje at jeg har diabetes 2, men..)Frem til nå har det gått greit, langtidsblodsukkeret mitt har vært på rundt 5,5.

Nå er jeg i uke 26, og blodsukkeret mitt har begynt å stige. Ikke fryktelig høyt, men det svinger fra mellom 5 og 7.

Jeg har vært overvektig fra jeg var ca 8 år, og pga en del tøffe tak gjennom oppveksten, har jeg alltid brukt spising (spesielt godteri) som trøst og selvmedisinering. Føles nesten som jeg er avhengig av det i perioder, når jeg har det litt vanskelig. I tillegg er jeg jo en godtegris da.. :sjenert:

Nå prøver jeg alt jeg kan for å kutte ut det søte. Jeg spiser grovt knekkebrød og grovt brød, og spiser litt frukt gjennom dagen. Vet jeg må passe på fruktmengden også, så prøver å styre meg litt da. Så lenge jeg klarer å fokusere "riktig", så går det greit, men enkelte dager går jeg og tenker på sjokolade eller lignende nesten konstant, og det er jo til å bli gal av. Hjelper ikke om jeg går meg en tur, koser meg med sunn mat istedet, rydder i skaper eller you name it..Tanken er der helt til jeg legger meg.

Dette innlegget ble jo en smule rotete, men jeg vil egentlig frem til at tida nå er litt vanskelig for meg med kostholdet. Treninga går forsåvidt greit, for det blir turer med hunden og mannen min hver dag.

Hva er deres erfaringer på å komme dere gjennom "startvanskene" med denne sykdommen? Er det noe jeg kan tilføye kosten min som kan gjøre det lettere? Er det noe spesielt jeg burde tenke på? Ah...jeg tror egentlig alle råd på veien nå hjelper jeg..

Håper dere skjønte noe av dette virrvarret av et innlegg.. :ler:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...