Gå til innhold

Hvordan oppnå balanse?


Fremhevede innlegg

Skrevet

Klarer meg fint nok men det hadde vært ok med tips til hvordan man kan stabilisere humøret sitt. Ja, vaske rydde trene regelmessig er bra men det hjelper meg i lengden.

Uansett hvordan ting er, hvordan jeg har det så er humøret mitt daglig veldig opp/ned. På en time kan jeg være totalt negativ og deprimert for så å være helt unaturlig lykkelig. Jeg skjuler det greit for andre, og mange syns det er fascinerende når jeg først er så glad fordi folk sjeldent er så glad men ...... Nedturene som kommer og kan vare et par dager eller et par timer er sykt slitsomt å håndtere. Det er ingen spes ting som må skje med meg, det er akkurat som man trykker på en knapp.

Har forsøkt div. p-piller uten at det hjelper (uten p-piller er så ille at det kan jeg ikke tillate meg å ikke bruke det lenger) Jeg har ikke lyst til å snakke med lege om dette, heller ikkr noen i familien fordi jeg vet at det ikke hjelper. Det er helt åpenbart en blanding av kjemiske (arv) greie oppi hue mitt og ting som har skjedd som gjør at jeg er sånn.

Eksempel på et problem: Når kjæresten min forsikrer meg om at han vil være sammen med meg og er glad i meg osv er jeg 100% sikker på at han ikke mener det og sikker på at han sier det fordi han syns det er mer ok å være sammen med meg enn å ikke være det og at det egentlig ikke er noen ekte følelser inovlvert.

Eksempel nr 2: Jeg har et helt normalt utseendet, men føler alltid at jeg er veldig stygg. Når dette slår inn som verst får jeg litt problemer med å snakke med noen fordi jeg blir så flau over at jeg ser så jævlig ut.

Hva kan jeg gjøre for å bli mer balansert?

Med fare for å gjenta meg selv for ofte, jeg drar ikke til lege og begynner på lykkepiller eller psykolog. Det er bare tull.

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_altbeans_*
Skrevet

Hei!

Jeg er kostholdsveileder og det kunne vært interessant å høre hva du vanligvis spiser. Mat kan påvirke mer enn du aner, særlig hvis man spiser mye karbohydrater som påvirker hormonene.

Tips

-Kostholdsendring. Mindre karbo, mer fett og proteiner. Vitamin og mineraltilskudd(bio balanse er min favoritt)

-Meditasjon og avslapning. Lån en bok på biblioteket eller se på noen av disse bøkene

Trenger du flere tips eller mer utdypende tips er det bare å si fra:)

Skrevet

Hvorfor vil du absolutt ikke dra til lege/psykolog? De er jo der for å hjelpe i slike situasjoner. Uten at jeg er noe særlig ekspert på emnet, så er vel voldsomme humørsvingninger et tegn på bipolar lidelse?

Har man psykiske problemer som ikke kommer av en direkte årsak så er det faktisk et problem som sitter i hjernen, og som man ikke bare kan tenke seg bort i fra. Om man mangler et stoff i hjernen, eller mangler et stoff i skjoldbruskkjertelen, så er det vel egentlig bare to sider av samme sak? Men hvem med en stoffskifte sykdom ville sagt at å gå til legen bare er tull?

Om du drar til legen - hva er det verste som kan skje? At du har kastet bort et par timer av livet ditt? ;)

Skrevet
Hei!

Jeg er kostholdsveileder og det kunne vært interessant å høre hva du vanligvis spiser. Mat kan påvirke mer enn du aner, særlig hvis man spiser mye karbohydrater som påvirker hormonene.

Tips

-Kostholdsendring. Mindre karbo, mer fett og proteiner. Vitamin og mineraltilskudd(bio balanse er min favoritt)

-Meditasjon og avslapning. Lån en bok på biblioteket eller se på noen av disse bøkene

Trenger du flere tips eller mer utdypende tips er det bare å si fra:)

Hei!

Tusen takk for svar, og når du nevner kostholdet mitt så er det helt på trynet. Er ikke overvektig, men jeg er ikke så veldig flink til å spise sunt. En dag kan jeg spise knekkebrød, sjokolade, og en hel pose potetgull. Den andre dagen gulrot, ordentlig middag osv. Den tredje en pose potetgull og noe annet. Ellers kan jeg gå en hel uke hvor jeg bare har reker til middag.

Du har veldig rett og i dag har jeg altså startet på min første dag (av mange forhåpentligvis) hvor jeg skal spise sunt, og regelmessig.

Takk for boktips, elsker bøker og skal ta en titt!

Det som er slitsom er at selv om jeg spiser sunt og regelmessig et par dager, trener et par dager i uka og gjør fornuftige ting så kan jeg likevel sitte igjen om kvelden med en helt jævlig følelse. Jeg er ikke bra nok. Ingen bryr seg om meg. OSV. Det er flaut å si det, men sånn er det.

Utenpå tror jeg de leste opplever meg som en livsglad person, men de siste to ukene har jeg grini meg til sengs så og si hver kveld. Vil bort fra det livet og stedet jeg har valgt.

Ok, dette ble mye megmegmeg. Takk for svar.

Skrevet
Hvorfor vil du absolutt ikke dra til lege/psykolog? De er jo der for å hjelpe i slike situasjoner. Uten at jeg er noe særlig ekspert på emnet, så er vel voldsomme humørsvingninger et tegn på bipolar lidelse?

Har man psykiske problemer som ikke kommer av en direkte årsak så er det faktisk et problem som sitter i hjernen, og som man ikke bare kan tenke seg bort i fra. Om man mangler et stoff i hjernen, eller mangler et stoff i skjoldbruskkjertelen, så er det vel egentlig bare to sider av samme sak? Men hvem med en stoffskifte sykdom ville sagt at å gå til legen bare er tull?

Om du drar til legen - hva er det verste som kan skje? At du har kastet bort et par timer av livet ditt? ;)

Det høres så fornuftig ut når du sier det. :)

Jeg tenker derimot at der skal jeg sette meg foran lege og si "Jeg er her fordi jeg ikke har det bra følelsesmessig" Det føles absurd. Og jeg føler at valgene blir: Lykkepiller, hundre år med venteliste hos en dyr psykolog.

Skrevet

Meditasjonskurs hos acem.no - veldig bra og definitivt mere balanse. Les også om mindfulness og opmerskomhetstrening det er suverent for å bli mere balansert.

Yoga. Lite jeg vet som balanserer sinnet mitt så mye som det. Jeg annbefaller å gjøre de fem tibetanske riter/five tibetans hver morgen. Det tar ikke mere enn 10-20 min avhengig av hvor mange repetisjoner du tar og disse stillingene er særegent gode på balansering av sinnet også til yoga å være. Du kan fint lære dem fra en bok for stillingene er såpass enkle, men det er bra å gå på kurs også for å lære litt mere teknikk slik at du beskytter håndledd etc. når du gjør dem. Balancestudio.no har flere yogalærere som er gode på teknikk. Siljes timer er veldig bra.

Skrevet

Jeg har det paa samme maaten, opp og ned som en jojo hver dag ... "You're hard work!" sier sambis stakkar! Enda godt han har taalmodighet med meg ...

Jeg har vel egentlig ingen gode raad annet enn aa ta en tur til legen. Hvem vet, kanskje han/hun kan hjelpe deg. Selv skal jeg til en samtale paa et senter hvor de skal finne ut hva slags behandling jeg eventuelt trenger. Faar haape jeg er litt flinkere til aa forklare hvordan jeg har det denne gangen. Foeler liksom aldri at jeg blir forstaatt.

Uansett, lykke til og ikke gi opp! :klem:

Skrevet
Det høres så fornuftig ut når du sier det. :)

Jeg tenker derimot at der skal jeg sette meg foran lege og si "Jeg er her fordi jeg ikke har det bra følelsesmessig" Det føles absurd. Og jeg føler at valgene blir: Lykkepiller, hundre år med venteliste hos en dyr psykolog.

Du kan si nei til antidepressiva om en lege foreslår det. Psykologer er ikke dyre, med drifttilskudd koster det 280,- pr time... etter noen måneder så får du frikort, da er det gratis resten av året.

Skrevet (endret)
Du kan si nei til antidepressiva om en lege foreslår det. Psykologer er ikke dyre, med drifttilskudd koster det 280,- pr time... etter noen måneder så får du frikort, da er det gratis resten av året.

:jepp:

Antidepressiva kan hjelpe for noen, men man vet jo ikke foer man har proevd.

Endret av MooCow
Skrevet

Det kan hende at du vil få et helt nytt liv med medisiner. Jeg har vært sammen med en som hadde angst og nektet å ta medisiner. Da han til slutt begynte med det fant han ut at det var veldig greit. Da fikk han sove om natta og ble roligere generelt sett.

Ikke la være og oppsøke hjelp fordi det kan bli dumt og dårlig. Det kan bli veldig, veldig bra.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...