Gjest TS Skrevet 30. september 2009 #1 Skrevet 30. september 2009 Hei Jeg er en jente på 17 år som har en del spørsmål. For det første: jeg har alltid brukt bind mens jeg har hatt mensen, men har prøvd tampong noen ganger i det siste siden jeg syns det egentlig er mye bedre praktisk sett. Men - jeg får vondt når jeg setter den inn, vet ikke om jeg da setter den inn feil kanskje? Jeg kjenner at den er inni når jeg går og setter meg osv, såå.. Og en annen ting - etter å hatt den inni i noen timer så var det komt ut blod selv om jeg hadde tampongen oppi?! Skal dette gå an, trodde den "blokkerte" blodet fra å komme ut jeg ... Har det noe med at jeg kanskje brukte en for liten tampong? (brukte OB blå første mensdag..) En annen ting er at jeg også er jomfru. Jeg er gjerne klar for sex men er rett og slett mest redd for hvor vondt det vil gjøre og om jeg blør osv.. Sprekker jomfruhinna når du bruker tampong? Og hvor vondt gjør det egentlig ved første samleie? Pleier egentlig aldri fingre eller noe heller ettersom det til nå ikke er godt for meg hvertfall, syns jo det er ganske dumt da.. Dette ødelegger jo også en del for at jeg ikke tør å være seksuelt aktiv med andre når det gjelder til min egen kropp ettersom jeg tror alt gjør vondt osv... Hadde vært fint med noen seriøse svar
Avalon Skrevet 30. september 2009 #2 Skrevet 30. september 2009 Hei Jeg er en jente på 17 år som har en del spørsmål. For det første: jeg har alltid brukt bind mens jeg har hatt mensen, men har prøvd tampong noen ganger i det siste siden jeg syns det egentlig er mye bedre praktisk sett. Men - jeg får vondt når jeg setter den inn, vet ikke om jeg da setter den inn feil kanskje? Jeg kjenner at den er inni når jeg går og setter meg osv, såå.. Og en annen ting - etter å hatt den inni i noen timer så var det komt ut blod selv om jeg hadde tampongen oppi?! Skal dette gå an, trodde den "blokkerte" blodet fra å komme ut jeg ... Har det noe med at jeg kanskje brukte en for liten tampong? (brukte OB blå første mensdag..) En annen ting er at jeg også er jomfru. Jeg er gjerne klar for sex men er rett og slett mest redd for hvor vondt det vil gjøre og om jeg blør osv.. Sprekker jomfruhinna når du bruker tampong? Og hvor vondt gjør det egentlig ved første samleie? Pleier egentlig aldri fingre eller noe heller ettersom det til nå ikke er godt for meg hvertfall, syns jo det er ganske dumt da.. Dette ødelegger jo også en del for at jeg ikke tør å være seksuelt aktiv med andre når det gjelder til min egen kropp ettersom jeg tror alt gjør vondt osv... Hadde vært fint med noen seriøse svar Hei! Du kan prøve en "større" tampong, den blå OB er mest for de dagene du har lite mens. Du kan også prøve å ta vaselin på tampong før du setter den inn, det kan gjøre det mindre vondt. Du kan også ha et truseinnlegg på selv om du har tampong, hvis du er redd for lekasje. Jeg selv, har funnet ut at tamponger ikke er noe for meg, og lever livet ganske fornøyd med bind. Hvor vondt det er ved første samleie er forskjellig. Noen synes ikke det gjør noe vondt, andre synes det gjør vondt. Husk også blodet, når hinna sprekker er "utvannet" med andre kroppsvæsker. Så du vil ikkje blø slik du gjør når du har mensen. Du kan blø små dråper i noen dager etter. Men, du kan ha et håndkle eller lignende under deg i sengen f.eks. Ikke være redd for at fingre ikke fungerer for deg. Det kan bli bedre når du har en partner eller når du blir mer kjennt med din egen kropp, men det er mange jenter som ikke får noe glede av det også. Alle er forskjellige. Bare ta det med ro, og ikke stress.
vesla86 Skrevet 30. september 2009 #3 Skrevet 30. september 2009 Når du kjenner tampongen når du går osv, er det sannsynligvis fordi den ikke er langt nok inn. Den skal sånn ca så langt du klarer å få den, da er det mer behagelig å ha den inne. Det kan sikkert være greit å bruke de minste str til du blir vant til det, så kan du heller bytte oftere
Gjest Gjest Skrevet 30. september 2009 #4 Skrevet 30. september 2009 Det at det gjør vondt å sette inn handler nok mest om øvelse. Forsøk tampax med innføringshylster, de er mye mer behagelige i begynnelsen. Årsaken til at det gjør vondt når du har den inne er nok at du ikke har ført den langt nok inn. Den skal en pekefingerlengde inn. Også her anbefaler jeg tampax med innføringshylser for å lære hvor langt inn den skal. (må legge til at jeg ikke bruker tampax lengre - OB er egentlig en bedre tampong, men tampax er greit for "nybegynnere") Når det gjelder lekkasje. En tampong skal ikke stoppe menstruasjonen, den skal suge opp det som kommer. Den kan bli "full". Dette går på størrelse på tampongen samt hvor lenge du har hatt den inne. En tampong bør maks være inne i 3-4 timer, man tilpasser størrelsen dette tidsintervallet. Og som anbefalt - bruk et truseinnlegg frem til du har nok erfaring med tamponger og egen syklus til å vite hvilken størrelse du trenger.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå