Gå til innhold

Syk i utlandet, og sykemelding?


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg skal reise bort snart (blir borte i ca 3 uker), og det slo meg plutselig: Hva gjør jeg med jobben om jeg blir syk?

Det er i utlandet, med en svært lang flytur, så i verste fall kan jeg "strande" med svineinfluensa el og ikke komme meg derfra.

Jeg har aldri hatt kontakt med fastlegen tidligere, noe som kanskje forvansker dette?

Jeg har ingen grunn til å tro at dette skjer, men det er vinter, og det er ikke så usannsynlig at jeg avskriver det helt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis du bli syk tar du kontakt med en lokal lege, ikke fastlegen din. Få kvitteringer på alt av utgifter så får du det igjen på forsikringen. Det er ikke alle sykdommer som medfører flyforbud, så sjansen for at du kommer deg hjem igjen er høy.

Og leger i utlandet kan gi deg den lokale varianten av sykemelding, det godtas i de aller fleste tilfeller av NAV.

Er du sykmeldt i mere enn 6 virkedager i ferien kan du kreve å få ta ut ferien på nytt seinere.

Endret av Elfrida
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjansen for at du blir syk akkurat da er nok veldig liten.

Det er influensasesong, og jeg blir ofte syk (40 + i feber og totalt ubrukelig på jobb) 1 gang i løpet av vinteren. Så sjansen er ikke så liten at jeg ikke har det i bakhodet.

Elfrida:

Takk for svar :)

Selv om jeg ikke får reelt flyforbud vil det ofte være større sjanse for å bli frisk om jeg kan ligge i ro i stedet for å reise i halvannet døgn. Så er jeg for syk til å jobbe, så hadde jeg ikke reist hjem bare for å være hjemme. Somregel får jeg tak i billige billetter, så selv om det ikke hadde blitt dekket av forsikringen hadde jeg trolig valgt dette for å ikke slite meg helt ut selv og smitte ned 2 fly, 3 flyplasser, og 4-6 busser.

Dette er forøvrig turnus, med litt avspasering og litt bytte av vakter, ikke normal ferie.

Jeg jobber i IA bedrift, så i verste fall, egenmelding bør gå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber i IA bedrift, så i verste fall, egenmelding bør gå?

I verste fall har du 8 dagers egenmelding ja, men vil likevel anbefale deg å evt ta kontakt med en lege der du er for å få et skriv som likestilles med sykemelding. Mulig legen din kan tilbakeskrive sykemelding på grunnlag av dette...? Evt kan du ringe legen din, forklare problemet og legen vil sannsynligvis skrive ut sykemelding for det uten konsultasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Forloveden min jobber i en IA-bedrift, og da vi var på ferie i Thailand ble han syk. Om du blir syk i utlandet bør du kontakte de du har reiseforsikring hos, da disse kan fortelle deg hvilken lege/sykehus du skal gå til. Da risikerer du ikke å havne hos en lege som NAV her hjemme/forsikringsselskapet ditt har problemer med.

Nå kom jo vi oss hjem tre dager før han skulle på jobb igjen da, men han endte med sykemelding fra fastlegen i seks uker, eller så var det to måneder, tror jeg det var. Han fikk også tilbake den siste uken av ferien, siden han var innlagt på sykehus nede i Thailand.

Om du har mye kontakt med fastlegen din fra før du reiser, skal ikke ha noe å si. Er jo ikke sikkert det du eventuelt blir syk med har noe med din tidligere sykehistorie å gjøre.

Men et råd jeg vil gi deg, er at du jo kan ringe sjefen din om du skulle bli syk? Da kan du jo informere dem, så de er forberedt på at du kanskje ikke kan komme på jobb, selv om det er litt frem i tid. Om du er heldig så fikser kanskje sjefen din deg noen dager ekstra.

God tur da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...