Gå til innhold

Saksgang hos advokat


spezitas

Anbefalte innlegg

Hvor lang tid skal det normalt ta fra man kontakter advokat til saken kommer opp i forliksrådet?

Jeg kontaktet advokat i august i fjor grunnet manglende utbetaling av feriepenger året før fra tidligere arbeidsgiver, men saken er ennå ikke kommet opp i forliksrådet :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette kommer jo litt an på hva du har blitt enig med advokaten om. Dere har vel hatt kontakt i løpet av dette siste drøye året? Hvis advokaten har sendt forliksklage, så tar det normalt ikke mer enn 3 - 4 måneder før saken kommer opp i forliksrådet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, vi har hatt jevnlig kontakt det siste året. Ca en gang hver 2 uke har jeg ringt og hørt om det er noe nytt.

Advokat har først sendt brev til tidligere arbeidsgiver for å få ham til å betale ut pengene, og han har sendt varsel om at han ikke betaler, så går saken til forliksrådet.

Vi har ikke fått tilsendt noen papirer. Er det normalt da?

Skal ikke vi ha kopi av disse brevene som er sendt?

Nå når saken kommer opp i forliksrådet, reagerer jeg også på at det er vi som må reise til en annen kant av landet for å få oppklart dette, siden det tydeligvis var normalt å ta dette med forliksrådet i kommunen til motparten. Synes det var rart at det er vi som må ta dette på oss, og ikke dusten som nekter å betale...

Jeg lurer også på om vi har rett til renter av feriepengene som skulle ha vært betalt ut i januar i fjor? Hva ligger rentesatsen på isåfall?

Advokaten sier at vi har all rett til å få utbetalt feriepengene våre, og at motparten ikke har noen sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, vi har hatt jevnlig kontakt det siste året. Ca en gang hver 2 uke har jeg ringt og hørt om det er noe nytt.

Advokat har først sendt brev til tidligere arbeidsgiver for å få ham til å betale ut pengene, og han har sendt varsel om at han ikke betaler, så går saken til forliksrådet.

Vi har ikke fått tilsendt noen papirer. Er det normalt da?

Skal ikke vi ha kopi av disse brevene som er sendt?

Ut fra det du skriver, virker det som om advokaten ennå ikke har sendt inn forliksklage og da blir det selvfølgelig heller ikke berammet noe møte i forliksrådet. At dere ikke har fått kopi av korrespondansen høres litt merkelig ut. De gangene jeg har brukt advokat har jeg mottatt kopi av alle brev min advokat har sendt samtidig som motparten og kopi av motpartens svar så fort det har vært praktisk mulig. Du finner for øvrig mer informasjon om saksgangen i sivilsaker her. Nå finnes det imidlertid mange sløve advokater og også mange som påtar seg flere saker enn de klarer å håndtere, så jeg er heller ikke veldig overrasket over at dere har fått dårlig informasjon. Det er imidlertid fullt mulig å bytte advokat hvis dere ikke er fornøyd.

Nå når saken kommer opp i forliksrådet, reagerer jeg også på at det er vi som må reise til en annen kant av landet for å få oppklart dette, siden det tydeligvis var normalt å ta dette med forliksrådet i kommunen til motparten. Synes det var rart at det er vi som må ta dette på oss, og ikke dusten som nekter å betale...

Dette er vanlig praksis, så det er det desverre lite å gjøre noe med.

Jeg lurer også på om vi har rett til renter av feriepengene som skulle ha vært betalt ut i januar i fjor? Hva ligger rentesatsen på isåfall?

Satsene for forsinkelsesrente i denne perioden finner du her.

Advokaten sier at vi har all rett til å få utbetalt feriepengene våre, og at motparten ikke har noen sak.

Da får jeg si som advokaten min har sagt flere ganger; det hjelper ikke å ha rett hvis man ikke får rett ;) . Det hjelper m.a.o. ikke det grann at dere har rett på pengene hvis motparten ikke har penger eller mulighet til å skaffe dem. I slike tilfeller må man vurdere om det i det hele tatt har noen hensikt å trekke inn rettsapparatet. Dette ville jeg også ha forhørt meg med advokaten om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ikke vi ha kopi av disse brevene som er sendt?

Har dere bedt om å få kopi? Hvis ikke er det bare å kontakte advokaten og be om å få dette oversendt.

Er ikke alle advokater som alltid sender kopi til klienten, selv om det i klientens øyne ville vært helt naturlig å få kopi.

Alltids greit å få kopi for å se at advokaten følger opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...