Gå til innhold

Oppsigelsestid


spezitas

Anbefalte innlegg

Jeg ønsker å si opp min stilling, men lurer litt på hvor lang oppsigelsestid jeg har.

Jeg ønsker å komme meg vekk fortest mulig fra arbeidsplassen min.

I arbeidskontrakten min står dette:

"Prøvetid 6 måneder, 14 dagers oppsigelse i prøvetiden. 1 måneds oppsigelse etter prøvetid, regnet fra den første i måneden etter oppsigelsen er innlevert. Se forøvrig personalhåndboken"

Jeg ble ansatt i midten av mars, og prøvetiden min gikk ut i midten av september.

Jeg har aldri blitt innkalt til noe møte eller fått noen kontrakt på at jeg er fast ansatt, og når jeg har spurt om fornyelse av kontrakten, eller et møte har jeg ikke fått noe ordentlig svar. Jeg har heller aldri fått noen personalhåndbok og skrevet under på noe her.

Så da lurer jeg på: Kan jeg slippe unna med 14 dagers oppsigelsestid, eller har arbeidsgiver juridisk rett til å holde på meg i 1 mnd?

Jeg ønsker ikke å ta opp dette med min arbeidsgiver, for da blir det bare spetakkel, og det har vi hatt nok av på jobb i det siste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du får ikke ny kontrakt når prøvetiden er over. Det har gått mer enn 6 mnd, derfor har du 1 mnd oppsigelse. Den må leveres innen 1. i hver mnd og regnes fra 1. til 1. Lever i morgen, og du må jobbe ut oktober.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde jeg skulle bli innkalt til et møte for evaluering og for å skrive under på ny kontrakt?

Er ikke det vanlig da?

Det har iallefall vært slik der jeg har jobbet tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde jeg skulle bli innkalt til et møte for evaluering og for å skrive under på ny kontrakt?

Er ikke det vanlig da?

Det har iallefall vært slik der jeg har jobbet tidligere.

I jobbene jeg har hatt har prøvetiden automatisk gått ut, ikke noe møte e.l. for å markere at den er over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde jeg skulle bli innkalt til et møte for evaluering og for å skrive under på ny kontrakt?

Er ikke det vanlig da?

Det har iallefall vært slik der jeg har jobbet tidligere.

Nei, det er ikke vanlig. Kontrakten er akkurat den samme, og videreføres automatisk når prøvetiden er over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde jeg skulle bli innkalt til et møte for evaluering og for å skrive under på ny kontrakt?

Er ikke det vanlig da?

Det har iallefall vært slik der jeg har jobbet tidligere.

Ikke vanlig hos oss i hvert fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

man går automatisk over fra prøvetid til "vanlig" ansettelse uten hverken "oppfølingsmøte" eller ny kontrakt, ja. Ergo - oppsigelsestiden er 1 måned fra den 1. i påfølgende måned (med mindre annen dato er satt i kontrakten din). Ergo må du si opp skriftlig i dag for å kunne slutte 31. oktober.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom man måtte skrive ny kontrakt hadde det jo ikke vært noe poeng med å skrive hva nye oppsigelsestid er i kontrakten som bare gjelder prøvetiden. Så ja, du har 1 mnd oppsigelse nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...