Gå til innhold

Hvordan fordele volumet?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Johanna_*
Skrevet

Jeg har et stort problem...hvordan løser jeg denne?

a) Har 1000 tonn med et produkt på årlig basis (365 dager).

b) På månedlig basis har jeg 1000/365*12

Det jeg skal fram til er månedlige volum i perioden 1999-2008.

Så får jeg vite at volumet skal reduseres med 1/5 av totalvolumet (1000 tonn/år) fra og med januar 2003 og ut 2008.

Hvordan gjør jeg det da?

Finner først 1/5 pr år 2003-2008, for så å *365/12 med alle de årene?

Det skal være månedlige volum i alle årene.

Takker veldig for svar! :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

a) Har 1000 tonn med et produkt på årlig basis (365 dager).

b) På månedlig basis har jeg 1000/365*12

Hvordan får du b? Jeg ville sagt at månedlig volum vil være 1000/12, dvs 83.3

Antall dager er vel irrelevant?

Det jeg skal fram til er månedlige volum i perioden 1999-2008.

Så får jeg vite at volumet skal reduseres med 1/5 av totalvolumet (1000 tonn/år) fra og med januar 2003 og ut 2008.

Hvordan gjør jeg det da?

Beregn først hva månedlig volum er fra 1999-2002, deretter hva det er fra 2003-2008.

Jeg lurer litt på hvordan oppgaveteksten er formulert, for slik du fremstiller det, høres det litt kronglete ut..

Skrevet

Månedlig volum er helt likt i perioden fram til der hvor det endrer seg med reduksjon på 1/5 av volumet for hele året.

Spørsmålet blir på en måte: hvordan finner jeg månedlige voluym for den perioden, når oppgaven sier at jeg i den perioden skal redusere med 1/5 av volumet for året?

Skrevet

1999-2002 1000tonn/12=83,33333 tonn per måned

2003-2008 (1000tonn*0,8)/12=66,66666 tonn per måned

Du skriver du vil ha det i volum, men siden du ikke har oppgitt densiteten/egenvekten på produktet, er dette umulig.

Skrevet

1/5 er det samme uansett hva du beregner det av, årsbasis eller månedsbasis. Så lenge du bruker samme utgangspunkt, skal det bli riktig.

Men hva spør de etter? Skal du liste opp dette som en tabell, eller vil de ha gjennomsnittlig volum over årene?

Skrevet
1/5 er det samme uansett hva du beregner det av, årsbasis eller månedsbasis. Så lenge du bruker samme utgangspunkt, skal det bli riktig.

Men hva spør de etter? Skal du liste opp dette som en tabell, eller vil de ha gjennomsnittlig volum over årene?

Nei, de vil ikke ha gjennomsnittlig volum, bare at jeg viser hvordan de månedlige er (like hele veien) fram til de siste årene der skal reduseres med 1/5 av årsvolumet, men skal oppgis som månedlig volum.

Så du mener at jeg bare kan se nedover listen min på de månedlige volumene, og bare redusere de med 1/5 utover perioden?

Behøver jeg ikke da å tenke årsvolum, da 1/5 av års- eller månedsvolumet ikke spiller noen rolle hva man tar 1/5 av?

Takk for svar :-)

Skrevet
1999-2002 1000tonn/12=83,33333 tonn per måned

2003-2008 (1000tonn*0,8)/12=66,66666 tonn per måned

Du skriver du vil ha det i volum, men siden du ikke har oppgitt densiteten/egenvekten på produktet, er dette umulig.

Hvorfor er det multiplisert med 0,8?

Har du redusert de med 1/5? Forsto ikke helt...

Skrevet

Men om året i oppgaven kun har 350 dager (og ikke 365), hva gjør jeg da?

Skrevet

Om det kun er 350 dagers-år i oppgaven, og jeg har regnet ut 1/5 reduksjon av årsvolumet for de årene: hvordan i all verden får jeg gjort det om til månedlige volum? ¨

Skrevet
Hvorfor er det multiplisert med 0,8?

Har du redusert de med 1/5? Forsto ikke helt...

Har multiplisert med 0,8 fordi det er det samme som å fjerne 1/5

Skrevet
Men om året i oppgaven kun har 350 dager (og ikke 365), hva gjør jeg da?

Det skal da ikke ha noe å si, med mindre du blir bedt om å finne volum per dag.

Jeg lurer fortsatt på hva oppgaveteksten (i sin helhet) er. Det er volum per måned du er bedt om å beregne, så da er det antall måneder som er relevant.

Nei, de vil ikke ha gjennomsnittlig volum, bare at jeg viser hvordan de månedlige er (like hele veien) fram til de siste årene der skal reduseres med 1/5 av årsvolumet, men skal oppgis som månedlig volum.

Så du mener at jeg bare kan se nedover listen min på de månedlige volumene, og bare redusere de med 1/5 utover perioden?

Behøver jeg ikke da å tenke årsvolum, da 1/5 av års- eller månedsvolumet ikke spiller noen rolle hva man tar 1/5 av?

Takk for svar :-)

Ja, da skal du kunne bruke det reduserte månedsbeløpet fra første måned i 2003.

Og for å forklare hvorfor de har ganget med 0,8:

1/5 = 20%

For å redusere med 20% må du ta:

100% - 20% = 80%.

80% er det samme som 0,8

Skrevet

Takk skal du ha, du. Kollokviegruppen ble også glad for at du (og andre) ga et forståelig svar.

:klemmer:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...