Gå til innhold

Ingen rettigheter som leieboer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei jenter! Vet ikke om dette havner på riktig forum nå, men jeg prøver.

Nå sitter jeg her å er så sint at jeg snart tror jeg flyr i flint! Jeg er student, har høstferie og MYE pensum å ta igjen. Jeg og samboeren leier en sokkelleilighet. Huseieren sa ifra når vi leide her at han skulle bygge en liten bod utenfor her. Vi tenkte jo at det sikkert var greit nok, for etter min - og samboerns erfaring så bygger folk sånne boder på noen få uker, og bruker gjerne et par timer etter jobb hver dag + helgene til sånt. Men neida, her begynner de 0700 om morgenen og fortsetter gjerne til 2100 på kvelden. Altså setter jeg meg med skoleting etter 2100 og gjerne til 0300 om natta, det er jo kun da man har mulighet til å høre sine egne tanker her!! Dillemmaet mitt er, har de lov til å holde på sånn, døgnet rundt? Og går det ikke an å ta litt hensyn når man faktisk har valgt å leie ut og mottar penger fra disse leieboerne?

Jeg har spurt om det var helt nødvendig å starte så tidlig akkurat nå i ferien siden jeg ikke er på skolen og trenger denne uka til å komme meg asur med skolearbeidet, da fikk jeg bare til svar at det var lov til å begynne med sånt kl 0600, så de var jo faktisk kjempegreie som ventet helt til 0700 :tristbla:

Jeg er så fortvilet her! Dette går også utover forholdet mellom meg og samboern da vi begge går rundt å irriterer oss når vi er hjemme, vi får jo ikke matro når vi skal spise middag engang :tristbla: Har man ingen rettigheter som leieboer?

Skrevet

Det er ikke noe iveien for at han kan bygge bod fra kl 0700 til kl 2100. Det er jo vanlig å ta hensyn til naboer, leieboere osv, men en eller annen gang må han jo uansett gjøre "bråkearbeidet".

Har du ingen mulighet til å jobbe med studiene dine på studiestedet? Trodde alle universiteter og høyskoler hadde lesesaler og biblioteker, jeg. Det hadde de i alle fall da jeg studerte.

Skrevet

Bare fordi du har høstferie, kan jo ikke alle andre ta høstferie også. Og dere var jo tross alt advart

Skrevet

Jeg bor 1,5 timer unna studiestedet så det hadde vært veldig fint å slippe å reise den lange veien hver dag denne uken når det faktisk burde være mulig å gjøre sånt hjemme. Jeg mener, det må da gå an å ta litt hensyn til hverandre? Vi for vår del går jo nesten å tripper på tå og hev hele tiden for ikke å forstyrre huseieren, og da går det vel an at det kan gå litt hensyn begge veier?

F.eks, samboeren min er veldig bilgutt, han har mange kompiser i rånemiljøet og der han bodde før sto de stadig utenfor med bilene og ruste motor, mekka og spilte høy musikk på anleggene sine, for det liker de å drive med. Nå har jeg og sambo vært enige om at av hensyn til huseier kan gutta la være å drive med dette hjemme hos oss. Men ifølge lover og regler har man faktisk lov til å bråke med div helt til kl 2300. Vil det da si at dere også syns at samboern og gutta er fullt berettiget til å stå utenfor hos oss å bråke med bilene til 2300 da, selv om huseier har barn som legger seg tidlig?

Om man skal tenke sånn kan jo alle være hensynsløse da?

Skrevet

Selv om dere er de som tar hensyn nå, var det jo dere som bråkte for noen andre da dere sto og ruste biler, spilte musikk utenfor osv.

Nå er det dere som får bråk en periode, og det må dere tåle. De blir ferdige en gang.

Putt i ørepropper, og les videre.

Utenfor jobben min har det foregått omlegging av veier og veiarbeid i lange tider. Det var bråk fra vi kom på jobb, til vi gikk hjem. Sånn er det noen ganger, og selv om det er forstyrrende og slitsomt, må en bare leve med det.

Skrevet

Jeg skjønner bare ikke at det var SÅ urimelig av meg å spørre om det gikk an å vente et par timer før de begynner å bråke akkurat denne uka, nå har de jo bråket allerede i går og i dag, så i realiteten er det snakk om 3 dager! Huseieren selv er jo på jobb, så det er en i familien som driver så tidlig, og han gir seg igjen etter noen timer. hvorfor så umulig å skyve de timene litt frem?

• Liker 1
Skrevet

Du har vel noen venner der du bor? Hva med å spørre om å "låne" huset på dagtid mens de er på skole/jobb/høstferie? Eller hva med det lokale biblioteket? Et eller annet sted finner du nok bare du tenker litt etter.

Skrevet
F.eks, samboeren min er veldig bilgutt, han har mange kompiser i rånemiljøet og der han bodde før sto de stadig utenfor med bilene og ruste motor, mekka og spilte høy musikk på anleggene sine, for det liker de å drive med. Nå har jeg og sambo vært enige om at av hensyn til huseier kan gutta la være å drive med dette hjemme hos oss. Men ifølge lover og regler har man faktisk lov til å bråke med div helt til kl 2300. Vil det da si at dere også syns at samboern og gutta er fullt berettiget til å stå utenfor hos oss å bråke med bilene til 2300 da, selv om huseier har barn som legger seg tidlig?

I mine øyne er det en vesensforskjell mellom å lage bråk for moro skyld og å bygge noe som er nødvendig i tilknytning til huset sitt. Det er vel de færreste som bygger boder for moro skyld. Jeg kan vel også nærmest garantere at dere ville ha blitt husløse temmelig snart dersom "gutta" hadde fortsatt denne praksisen utenfor huset dere leier i!

At huseier lager bråk denne uken, må du ganske enkelt finne deg i. Putt sov-i-ro i ørene eller finn deg en cafè eller et bibilotek i nærheten.

Skrevet

Dette må du rett og slett bare finne deg i. Huseier er i sin fulle rett til å jobbe disse tomene. Det er heller ikke "døgnet rundt" som du skriver, ettersom det kun er 07-21. Om han skulle begynt senere, måtte han også ha holdt på lengre. At du har høstferie betyr ikke at han skal måtte utsette bodbyggingen sin. De som bygger har gjerne ikke tid til å bygge neste uke, og derfor gjør de det denne uken.

Enten får du finne deg et annet sted å lese, eller så får du putte noe i ørene og holde kjeft. Jeg sitter og studerer midt inne i en byggeplass, med sprengningsarbeid og borring og fulle pakke. Sånn er livet. Andre må få gjøre jobben sin. Verden skal ikke stoppe opp fordi du har ferie.

Og å ruse biler og spille høy musikk er noe man gjør for moro skyld. Det er helt unødvendig bråk, og veldig hensynsløst. Det kan overhodet ikke sammenlignes med bygningsarbeid.

Skrevet

1. Dere fikk beskjed på forhånd.

2. 07-21 er ikke døgnet rundt. Det er fullt lovlig å drive byggearbeid, faktisk frem til kl 23.

3. Hvorfor skal huseier vise hensyn til at du har ferie? Hvorfor kan ikke du vise hensyn til at han har lyst til å bygge bod, som han ga deg beskjed om på forhånd?

Når du har fått beskjed om at det blir bygget en bod, så er det da veldig merkelig å sutre og uffe over det... Nei, du har ikke rett til å nekte huseier å bygge en bod, når han har gitt varsel og holder arbeidet til dagtid. Det gjelder oss som eier leilighet også, det. Naboene må få lov til å pusse opp leilighetene sine, sånn er det med den saken. Det er ikke huseier sin feil at du ligger etter med pensum. Det er ditt problem. Om du ikke klarer lese der, så må du lese et annet sted.

Skrevet
Du har vel noen venner der du bor? Hva med å spørre om å "låne" huset på dagtid mens de er på skole/jobb/høstferie? Eller hva med det lokale biblioteket? Et eller annet sted finner du nok bare du tenker litt etter.

Jeg har foreldrene mine ca 30 min med bil unna, så må vel bare dra dit.

Verden skal ikke stoppe opp fordi du har ferie.

Og å ruse biler og spille høy musikk er noe man gjør for moro skyld. Det er helt unødvendig bråk, og veldig hensynsløst. Det kan overhodet ikke sammenlignes med bygningsarbeid.

For det første ba jeg aldri verden om stoppe opp, jeg spurte pent om det var mulig å utsette ting et par timer på morgenen. Selv om ja, jeg syns det er irriterende å aldri få ro og fred i sitt eget hjem, men det igjen er ingenting jeg kan gjøre noe med. Bare syns det hadde vært hyggelig om det gikk an å vente litt på morgenen de 3 dagene som er igjen av denne uka, skjønner virkelig ikke at det er så grusomt.

Jeg skreiv også at de mekker på bilene, og det er en nødvendighet for å få bilene til å gå fremover, man har gjerne ikke råd til de dyreste feteste bilene når man er student, og man har heller ikke råd til dyre verksted regninger, så gutta mekker selv hjemme. at det da vil kose seg med musikk mens de jobber er det heller ikke noe feil med, om man skal vri det den veien, slik dere vrir alt jeg sier. Altså like nødvendig for gutta å mekke bil, men nå lar vi nå det altså være da, for å skåne akkurat denne huseieren, så mekker gutta på andre steder, som kanskje bråker for andre huseiere, men VI tar iallefall hensyn, og da hadde man håper på gehør for littegranne hensyn tilbake.

Jeg forlanger ikke byggestopp, eller at "verden skal stoppe fordi jeg har ferie" Jeg forlanger simpelthen at folk starter 9 i stede for 7 i 3 dager. oooh, jeg er jammen et grusomt menneske.

Skrevet

Det får være måte på å være storforlangende. Men er det ikke et bibliotek du kan sitt på? Eller lesesal til en eller annen skole (ofte satt jeg og leste på andre studiesteder enn mitt eget).

Skrevet

Om de begynner kl 9, så kommer arbeidet faktisk til å ta lengre tid. De kommer til å holde på enda flere dager. De som bygger boden har gjerne ikke tid til å holde på med den i dagesvis. De har gjerne andre jobber. Det er derfor mye forlangt at de skal forsake 2 timers arbeid hver dag, bare fordi du har ferie. Det er en vanlig arbeidsdag. Da må de faktisk få lov til å arbeide. Når du forventer at folk skal la være å arbeide fordi du har ferie, så synes jeg det er temmelig selvsentrert, ja.

Selvsagt er det irriterende med byggearbeid. Men det er nødvendig, og fullt lovlig. Når du eventuellt kjøper deg egen bolig en dag kommer du garantert til å måtte pusse opp og herje litt selv. Du bor nærmt folk, da må du ta konsekvensene av det.

Gjest svanungen
Skrevet

Selv om det ikke er svaret du ønsker, så må jeg si meg enig med resten her.

Vi hadde en tilsvarende sak i borettslaget, der det kom klager på at folk startet tidlig om morgenen med bråkete arbeid. Men klagerne ble nedstemt. Skal man feks ha håndverker (snekker, rørlegger, elektriker etc) så kan man ikke forvente at de skal vente et par timer om morgenen for at andre skal sove. Jeg bor i betongblokk, og når naboer pusser opp så høres det... Sånn vil det være i perioder, og dere må nok bare finne dere i det.

Synes også det blir feil å sammenligne det med bilreparasjoner. Tror ingen hadde reagert på om de mekket bil fordi bilen streiket. Og man MÅ ikke ha radioen/anlegget høyt på når man mekker...

Jeg har forøvrig også bodd i studentleilighet, der jenta som bodde over meg studerte musikk. Når jeg leste til eksamen, øvde hun til sin praktiske eksamen. På fiolin... I slike perioder må man bare forsøke å ikke irritere seg, men heller finne andre løsninger og trøste seg med at det er midlertidig.

Lykke til!

Skrevet

åh jesus, gi meg styrke!

neinei, så er jeg egoistisk, men hvem her kan med hånden på hjertet si at de IKKE er litt egoistiske? Alle mennesker er det, det er jo en av grunnene til at det er fremgang i verden.

Jeg tror ikke dere heller hatt satt pris på situasjonen og kost dere med den kroniske bankingen. og jeg sier jo at jeg skjønner at det er nødvendig og at folk har lov osv. Det jeg ikke skjønner er at de 6 timene på 3 dager kan ha så fordømt mye å si for en bod på under 5 kvm.

Jeg skjønner heller ikke hvorfor dere absolutt skal være instendige på at jeg tar feil og dere har rett. Ja, jeg KAN dra på skolen eller andre steder for å lese, men det hadde vært fint å slippe å dra hjemmefra kl 7, da har nemlig hverken skolen eller biblioteket åpnet.

Det finnes faktisk ikke hyggelig hjemme i det hele tatt for tiden, jeg og sambo har ikke sex engang, fordi alt er bare utrivelig og kjipt. Menja, selvfølgelig, det er nok bare jeg som er teit, som ikke kan sette meg ned å kose med meg middag og kanskje en film til den støyen.

Jeg sier ikke at naboen er slem, jeg sier bare at det er irriterende for meg og sambo, og det kan ingen av dere nekte for, for dere hadde nok også funnet støyen ubehagelig.

dere skjønner uansett ikke poenget, for jeg tror faktisk at de aller fleste hadde ønsket å opprettholde et godt naboskap og forsaket de 6 timene. Det vet jeg hvertfall min far har gjort med diverse byggearbeider hjemme og upassende tider for naboer. og selvfølgelig vice versa. Det er jo ikke snakk om byggingen av plaza eller en skole eler en bro eller noe sånt, det er en privat bod, og da er jeg vant med at folk tar hensyn til hverandre og hverandres ønsker i det nabolaget jeg kommer fra.

Nå gidder jeg forsåvidt ikke å diskutere mer, for dere kommer bare til å vri ordene mine uansett.

Skrevet

Hei!!

Tenkte jeg også skulle kommentere denne. Jeg FORSTÅR at du synes det er kjedelig at det er mye bråk rundt deg. Men for å vinkle det litt positivt:

*du har et stille sted 30 minutter unna (hos foreldrene dine)

*bråket begynner klokken sju. Står du opp kvart på sju og dusjer, kan du være ute av huser klokken sju. Du kan spise frokost når du kommer fram.

*det er myyye enklere å gjøre det man skal når man ikke er hjemme!

Benytt også litt av tiden til å være ute på kveldene. Gå en tur, dra på shopping på kvelden, gå på kino.

Bedre å gjøre noen sånne grep enn å ha en høst"ferie" hvor du bare irriterer deg over bråk og at du ikke får gjort noe.

Lykke til :)

Skrevet

Om du blir så pisse sur og infantil av å få svar på det du spør om, tror jeg det er like greit at du hopper ut av debatten, ja.

Vi skjønner at det er irriterende. Men vi skjønner også at sånt må man finne seg i.

Du later ikke til å skjønne at de som jobber med boden gjerne bare har denne uken å jobbe med den på. De må bli ferdige, og 6 timer fra eller til er faktisk en god del arbeid.

Skrevet

Jeg syns det var veldig mange slemme og ufyselige svar her. Greit nok at hun ikke har noen rettigheter, men det går vel an å fortelle det på en litt mere ålreit måte. Jeg syns også sånn bråking er vanvittig irriterende og jeg ser ikke helt hvorfor han ikke kan jobbe fra f.eks 9-21 istedetfor.

Du burde se en film som heter NOISE med Tim Robbins! :P

Desverre har du ikke så mye du skulle sagt. Jeg har prøvd å klage før jeg og, og det er håpløst. Helt sinnsykt igrunn, men det er sånn dette samfunnet har blitt. Man blir helt overkjørt av lyder overalt. Du blir nok nødt til å finne et annet sted å være eller finne en måte å blokkere ut lyden på. Det jeg ville gjort var å lage meg en slags nedtelling til han er ferdig, så har du noe å glede deg til.

Radiatorene i kåken min bråker noe helt vanvittig om natta så jeg får ikke sove noe særlig. Men ingen som har gjort noe med det selv om jeg har klagt i over 6 mnd nå. Man blir bare nødt til å leve med det inntil videre. Tragisk, men sånn er det.

Gjest Gjest_Gro_*
Skrevet

Du som leietaker må forholdle deg til Husleieloven:

§ 22. Leierens ansvar for overholdelse av ordensregler.

Leieren plikter å følge vanlige ordensregler som utleieren fastsetter til sikring av god husorden og forsvarlig behandling av eiendommen. Han er også ansvarlig for at slike ordensregler blir overholdt av hans husstand og andre personer.

Svanungen har forøvrig veldig rett i det hun skriver.

Man kan mekker på bilen utover kvelden men kan ikke samtidig forstyrre med musikk på. På samme måte kunne du sikkert sagt ifra til snekkeren om han hadde på radioen samtidig som han snekret. Han må gjøre den jobben han MÅ gjøre men tilleggsstøy som musikk, radio er noe du kan ha lov til å si noe på.

Man har nok ikke anledning til å klage på arbeid som blir utført i vanlig arbeidstid.

Jeg bor i blokk og må følge borettslagets regler for ro og orden. Jeg er ikke leietaker med andelseier.

Våre regler er som følger:

"Oppussing, reparasjoner mv. som banking og borring og som er til sjenanse for naboene må ikke forekomme på søndager eller helligdager. Dette må heller ikke skje i tiden kl 20.00 - 07.00 på hverdager. På lørdager er det kun tillatt i tiden mellom kl. 10.00 - kl. 18.00.

Ved støyende arbeid som vil foregå over lengre tid skal naboene informeres om antatt varighet opå opppussingsarbeidet. "

Det blir litt feil å sammenligne dette med å "ruse motor, mekka og spilte høy musikk på anleggene sine, for det liker de å drive med".

Man har gjerne litt følelse av hva som vil irritere andre folk og hva det er normalt å kunne forvente at naboer bør akseptere. At en nabo eller leietaker må akseptere støy ved oppussing når denne oppussingen foregår i det som er vanlig arbeidstid og man er varslet om det i forkant - det er helt rimelig.

Å ruse bilmotor og spille musikk som er til sjenanse for andre er en helt annet sak.

Gjest Gjest_Anka_*
Skrevet
Jeg syns det var veldig mange slemme og ufyselige svar her. Greit nok at hun ikke har noen rettigheter, men det går vel an å fortelle det på en litt mere ålreit måte. Jeg syns også sånn bråking er vanvittig irriterende og jeg ser ikke helt hvorfor han ikke kan jobbe fra f.eks 9-21 istedetfor.

Håndverkere har ofte arbeidstid fra kl. 7.

Noen bruker høstferien sin til å snekre og andre til å lese.

Her kan ikke leietaker be huseier om å la være å gjøre en normal jobb i normal arbeidstid. Særlig ikke når hun har blitt varslet på forhånd. Huseier har ikke andre forpliktelser enn det å inforemre om hva som vil bli gjort.

Bor i blokk selv hvor det i en måned var håndverkere som gjorde oppussing av fasaden. Høytrykkspyling og borring som ikke akkurat var stille nei.

De begynte kl. 7 og holdt på til kl. 4. Jeg ble syk og var hjemme en uke. Bråket plaget meg veldig men jeg kunne jo ikke be de stoppe arbeidet pga meg. Men jeg har bedt naboen stoppe med borring kl. 22 om kvelden. Mitt lille barn fikk jo ikke sove. Det forsto naboen.

Radiatorene i kåken min bråker noe helt vanvittig om natta så jeg får ikke sove noe særlig. Men ingen som har gjort noe med det selv om jeg har klagt i over 6 mnd nå. Man blir bare nødt til å leve med det inntil videre. Tragisk, men sånn er det.

Forsøkt å lufte radiatorene?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...