Gå til innhold

Nettopp fått konstantert PCOS

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg er i begynnelsen av tjueårene, og har fått konstantert PCOS nylig, etter mye blødningstrøbbel. Nå sitter jeg igjen med mye tanker og spørsmål, og håper noen her kan hjelpe meg.

Jeg sluttet på p-piller for litt over et halvt år siden, fordi jeg tålte de ikke. De forverrer depresjonen min og litt andre ting som gjør at p-piller er uaktuelt for meg. I følge gynekologen er p-piller eneste behandlingsform for PCOS, og rådet meg til å begynne på det så snart som mulig... Har lest noe et sted om at en diabetesmedisin, Metformin, har blitt brukt på PCOS-syke. Noen her som har erfaring med det? Jeg stusser på at gynekologen ikke nevnte dette... Vurderer å bestille time hos privat gyn. for å diskutere muligheter, for jeg kan ikke gå på p-piller! Fastlegen min har frarådet meg å noensinne gå på hormonell prevensjon igjen...

Uff... Dette var ikke en hyggelig nyhet å få altså.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

P-piller behandler ikke PCOS, men fjerner symptomene. Med mindre det er viktig for deg å ha stabile sykluser, synes ikke -jeg- det er noe vits å ta p-piller bare for å gjøre det. PCOS'en blir ikke borte, men symptomene (uregelmessig mens).

Metformin har egentlig ingen direkte sammenheng med PCOS, men er brukt i behandlingen av insulinresistens, som veldig mange PCOS'ere har. Hensikten er å stabilisere insulin-nivået slik at kroppen slutter å lagre fett og kvinnen går ned i vekt. Ta kontakt med fastlegen din og få tatt blodprøver for å bekrefte eller avkrefte om du er insulinresistent, om du trenger det får du nok metformin.

PCOS i seg selv finnes det ikke så mye behandling for, før du evt. prøver å få barn. Men man kan gjøre mye selv; sunt kosthold (lite raske karbohydrater, mye fiber - spesielt viktig om du er insulinresistent), trening og evt. vektnedgang om du er overvektig. Hos veldig mange kvinner forsvinner symptomene om man når normal BMI, men ikke alle, og det å gå ned i vekt er jo også lettere sagt enn gjort om man er insulinresistent.

Jeg synes, basert på innlegget ditt, at det virker som du fikk veldig lite informasjon om dette av gynekologen din.

Skrevet

Er du sikker på at hun sa PCOS og ikke PCO? Hvis du bare har cyster på eggstokkene (PCO) uten å ha andre symptomer, så kan det være hun ville at du skulle bruke p-piller for å bli kvitt disse cystene som kan produsere hormoner og skape trøbbel.

Er ihvertfall sånn jeg forsto det når jeg selv fikk konstatert PCO.

Skrevet

Alabama: Nei, det er PCOS. Jeg har ingen cyster, bare enormt mye fonnikler. Har alle symptomene som tilsier for mye testosteron...

Noli: Nei, jeg fikk ikke mye informasjon... Han forklarte veldig inngående hva PCOS var og hvorfor det og det skjedde i kroppen, men når han var ferdig med å fortelle om de medisinske hendelsene ga han meg en resept på p-piller og det var det.

Siden jeg er i et samboerforhold, og blør 3 av 4 uker, så er stabilisering av syklusen noe som er viktig... Men like viktig for meg er det å bli kvitt kvisene og hårveksten, for jeg føler meg så forferdelig ekkel! Føler meg ikke kvinnelig lenger i det hele tatt; kvinner har ikke for mye testosteron slik at de får svarte hår på kinnene, overleppa, lårene, veiviser... Gå ned i vekt har jeg faktisk greid å gjøre selv, har gått ned 13 kilo siden april. Har fortsatt noen kilo igjen til jeg har korrekt BMI, selvfølgelig...

Jeg er så forvirret, og så sint på den gynekologen som bare dyttet meg ut av kontoret når jeg begynte å forklare at jeg ikke kunne gå på p-piller. Jeg forstår egentlig ikke helt hvor mye innvirkning dette faktisk har på hele kroppen...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...