Gå til innhold

Det å anonymisere seg


Tiarra

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg anonymiserer meg selv veldig lite. Jeg skriver ikke noe jeg ikke kan fortelle allmennheten. Om jeg skulle skrive om noe jeg ikke vil folk skal vite skriver jeg som gjest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye anonymiserer DU deg? Hvor bør grensa gå? Osv..

Den går i den grad du utleverer andre, men ellers kan du jo skrive hva du vil. Internet er kommet for å bli.

Jeg anonymiserer meg selv veldig lite. Jeg skriver ikke noe jeg ikke kan fortelle allmennheten. Om jeg skulle skrive om noe jeg ikke vil folk skal vite skriver jeg som gjest.

Jeg anonymiserer meg veldig, jeg kunne skrevet mye. Mer. Jeg begrenser meg. Jeg skriver ikke om jeg er gift eller ikke, jeg omtaler meg konsekvent som jeg. Det har kanskje noe å gjøre med at jeg er vant til å anonymisere meg offentlig.l.

Grensa går når du skriver sånn at du utleverer andre, derfor måtte jeg skjerpe meg ang mye og må det ofte, mange velger jeg ikke svare i selv om jeg har lyst å svare. Det er som sladder.

Hvis du f.eks. har en fin historie å fortelle som omhandler noen du kjenner, irl, som er så unik at den sikkert vil eller kanskje vil eller kanskje ikke vil kjennes igen, da skriver du den ikke.

Jeg er fotograf, så jeg følger fotografloven. Kanskje en ide å lese den? Enkelt sagt består den i at du har lov å ta bilde av et offentlig sted der det er mennesker, men hvis menneske(ene) blir i fokus og ikke selv bildet, da er det forbudt. Sånn er det.

Endret av negasjon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den går i den grad du utleverer andre, men ellers kan du jo skrive hva du vil. Internet er kommet for å bli.

Jeg anonymiserer meg veldig, jeg kunne skrevet mye. Mer. Jeg begrenser meg. Jeg skriver ikke om jeg er gift eller ikke, jeg omtaler meg konsekvent som jeg. Det har kanskje noe å gjøre med at jeg er vant til å anonymisere meg offentlig.l.

Grensa går når du skriver sånn at du utleverer andre, derfor måtte jeg skjerpe meg ang mye og må det ofte, mange velger jeg ikke svare i selv om jeg har lyst å svare. Det er som sladder.

Hvis du f.eks. har en fin historie å fortelle som omhandler noen du kjenner, irl, som er så unik at den sikkert vil eller kanskje vil eller kanskje ikke vil kjennes igen, da skriver du den ikke.

Jeg er fotograf, så jeg følger fotografloven. Kanskje en ide å lese den? Enkelt sagt består den i at du har lov å ta bilde av et offentlig sted der det er mennesker, men hvis menneske(ene) blir i fokus og ikke selv bildet, da er det forbudt. Sånn er det.

Det er sant det du sier om at det ikke er lurt (forbudt) å skrive om andre slik at vekommende blir gjenkjennelig.

Men jeg tenker mer på hvor enkelte anonymiserer seg. Det er mange som spør råd her og der, bruker seg selv som eksempler når de svarer eller har "nettvenner". Hvordan passer dere da på at man ikke blir gjenkjent og slikt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sant det du sier om at det ikke er lurt (forbudt) å skrive om andre slik at vekommende blir gjenkjennelig.

Men jeg tenker mer på hvor enkelte anonymiserer seg. Det er mange som spør råd her og der, bruker seg selv som eksempler når de svarer eller har "nettvenner". Hvordan passer dere da på at man ikke blir gjenkjent og slikt?

Jeg har lurt på det samme. Kanskje de lyger hele veien, at alt er bare for oss på kg? Det virker jo sånn, at det er 14 åringer som skriver at de er mødre osv. Ksnskje de mangler stoff til en stil-oppgave på skolen...eller at Orklas kvinnemagisiner henter stoff glatt herfra? til sine blader. Det gjør de jo - det er faktum, det ville jeg også gjort.

Men jeg tror de fleste kamuflerer seg her inne, det virker som det er irl, men det er ikke det. Jeg har vært her før, og jeg ser tidligere brukere, de har en helt annen attityd en tidligere selv om de har en annen avata og en har forandret meninger. eller ikke har forandret meninger, folk forandrer seg eller ikke og jeg er ikke forandringens mester.

REtt over til anonymisering;

Jeg vet ikke. Du ts. Vet selv. Jeg vet bare at man skal følge fotografloven, og ellers er moral og etikk regel nr. 1. eller 1 i alle fall. Jepp.

Kg ville vil ikke vært det samme uten muligheten til å lyge og dynke sannheten med parfym... kg er noe sært ja.

Endret av negasjon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest anonym gjest

Dette med anonymisering tenkte jeg svært lite på tidligere. I nicket mitt hadde jeg navnet til barnet mitt, et navn kun omlag 100 mennesker har her i Norge. Jeg googlet nicket mitt en dag, og da dukket svært mange innlegg fra bla KG opp (jeg hadde samme nick også på andre nettforum). Jeg leste flere av innleggene, og oppdaget at jeg utleverte ulike deler av meg selv i forskjellige innlegg. Feks hvor gammel jeg var i ett, i hvilken landsdel jeg bor i i et annet, og i det tredje kunne jeg finne på å skrive utfyllende om samlivsproblemer, personlige tanker osv.

Jeg fikk sjokk! Enhver som bor i samme hjemby som meg, og som vet om meg, vil kunne legge sammen informasjonen som ligger strødd på google, og vips har de kjennskap til mine mest personlige tanker, ting ikke en gang mannen min vet om. Jeg ble kvalm, mildt sagt, og har nå forsøkt å fjerne alle de sporene jeg kan fjerne, men det er jo stort sett bare her på KG at en kan endre innleggene sine i ettertid.

Nå signerer jeg alltid som gjest, evt med et langt mer anonymisert nick, og da skriver jeg aldri personlig. Jeg håper inderlig at ingen jeg kjenner er her inne, og har funnet ut at det er naboen/klassevenninna deres som legger ut om alt mulig.

Huff! Dessverre er det umulig å angre noe på nettet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_knøttet_*

Jeg liker å tro at jeg anonymiserer meg ganske bra, men jeg er ikke helt sikker. Nicket mitt er jo ganske intetsigende, ingen kan kjenne meg igjen kun basert på det iallfall. Like vel har jeg fortalt både alder og tidligere bosted mange ganger, i tillegg til å fortelle om ungen min og mannen min. Andre enn meg selv prøver jeg å anonymisere enda mer enn meg selv, jeg forteller f.eks aldri navnet til mannen, og andre personlige ting om han. Tidligere bosted syntes jeg ikke det var noe problem å fortelle om, for det var en såpass stor by at det skal godt gjøres å kjenne meg igjen, nåværende bosted derimot, vil jeg ikke opplyse om- bare landsdel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kjent igjen en dame fra samme by som jeg bor. For hver gang jeg besøker salongen der hun jobber tenker jeg mitt om alt hun har utlevert om seg selv og sin elskedes seksualliv. Greit at hun kanskje synes det er helt ok, men om mannen syns det samme kan man jo lure på. I nicket hennes var det oppgitt både byen hun bodde og link til hjemmeside der bilder av bla mann, barn og venner lå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere her inne som burde tenke over opplysningene sine, kjenner igjen et par fra her jeg bor.

Den ene skriver dagbok her i tillegg til forumet og utleverer masse som er lett å kjenne igjen om man er fra samme by. Hun forteller om hvordan det ser ut/hva som skjer utenfor bygget hun bor i, for eksempel en konsert utenfor på en bestemt dato, hva hun jobber med/ forteller fra jobb, hva samboeren driver med, og masse annet som gjør at jeg vet nøyaktig hvor hun bor og hvor hun jobber. Et søk på adressen til bygget og jeg vet navnet.

Hun skriver om masse personlig både om seg og samboer.

Summen av alle småting man legger ut kan avsløre en, det bør man tenke på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En god del. Men jeg anonymiserer ikke på den måten at jeg vrir noe eller skriver noe usant, heller at jeg begrenser hva jeg sier. Merker godt at jo lengre man er en bruker, jo mer informasjon akkumulerer. Så det kan godt skje at noen kjenner meg igjen på KG. Men samtidig er ikke det verdens undergang, jeg skriver ikke om sånne ting som jeg ikke kunne si høytt i et rom fullt av mennesker.

Jeg tenker ikke nødvendigvis at det i alle tilfeller er galt å være åpen over hvem man er og å ikke skjule identitet på forumer som KG. Alt er avhengig av hva man skriver. Skriver man om problemer i ekteskapet, med barn osv, da synes jeg at man utlever ikke bare seg selv, men andre og det er litt galt. Om man bare skriver litt om hva man synes om ting og tang (enten det er film eller bøker eller nyheter), er ikke det verdens undergang at folk vet hvem du er (med mindre man tenker på problemer som stalking og lignende).

Men til syvende og sist er det jo opp til enhver, alt er jo avhengig av hva man selv synes er riktig, synes ikke det finnes noe objektiv norm over hvor mye man burde skrive eller anonymisere.

Jeg personlig prøver å begrense informasjon om meg selv. Har ingen blogg eller åpen dagbok på internett, jeg er ganske obs over bildene om meg som blir tatt av meg, og som da kan havne på internett, og så videre. Jeg kan ikke begrense alt, siden noen folk i Norge har bestemt at de skal offentliggjøre skattelistene og lignende ting, men jeg kan prøve å være litt obs selv.

Men jeg må også si at siden jeg er medlem av noen tjenester på internett, håper jeg bare at 'seriøse aktører' tar personvern seriøst.

Endret av Bond
Lenke til kommentar
Del på andre sider

veldig lite.. har blogget i mange år. og dette har vel de som har noen interesse av det lest.. og de som bor i byen her kjenner meg kanskje igjen. men jeg skriver ikke noe her som jeg syntes er super hemmelig..

det skjer faktisk ikke så mye spennende i livet mitt, ... og det jeg ikke ville fortalt til folk, skriver jeg heller ikke her..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye anonymiserer DU deg? Hvor bør grensa gå? Osv..

Jeg har slutta totalt med det. Så lenge jeg kan stå inne for alt jeg skriver, hva er problemet? Ja, jeg har kanskje noen issues, men hvis noen jeg kjenner irl finner ut av det, så er det ikke verre enn at jeg kan takle det. Det er jo begrenset hvor dypt jeg beskriver problemstillingene her uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det verste jeg ser, er "Gjester" som skriver kjipe kommentarer. Haha, så lavmål!

Selv anonymiserer jeg meg lite, kanskje hvis det er noe ubehagelig jeg ikke egentli har lyst til å utlevere om meg selv, men likevel vil skrive ned/dele erfaringer om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...