Gå til innhold

Maling av vinduskarm

Donpedro

Anbefalte innlegg

Vi har en lys vinduskarm (dvs ikke selve karmen men treverket rundt selve vinduet) som skaller maling. Tenkte å male på nytt. Imidlertid er det bare de nederste 30 cm som skaller/bobler, resten av vinduet ser helt fint ut.

Må man da skrape/slipe alt på vinduet? Eller holder det å slipe/skrape der det er stygt, og så male alt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Dallandra

Jeg ville tatt alt. Det kan hende at malingen har gulnet, man er ikke garantert å få maling som er 100% lik, og det kan være vanskelig å få overgangen helt fin. Og dessuten: Når det skaller på en plass så kan man jo ikke se bort fra at det vil gjøre det flere steder etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte å male alt. Lurte mer på slipingen. Er en del kriker og kroker, og jeg klarer ikke å skrape manulet annet enn deler av den nederste delen. Har en slipemaskin jeg skal bruke, men tenkte jeg sparte litt arbeid hvis jeg ikke trengte å slipe av alt.

(Tror det er slik pga blir fuktig når vinduet har stått på gløtt, så ikke så rart om det ikke er slik lenger opp på vinduet.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår... Hvis det er slik de gamle vinduskarmene mine var, at det var bare akkurat selve "plata i bunnen" som er sprukket opp, ville nok jeg bare slipt den grundig og sparklet, og så slipt lett der du kommer til ellers slik at malingen fester seg... helst bør man vel slipe så godt man kan uansett... du er nok den beste til å vurdere hva som trengs selv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er ingenting i veien for at du kun skraper der det er stygt men du bør sørge for at overgangen til der det ikke blir pusset blir så glatt og fin som mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville skrapt der malingen er dårlig, og kjørt pussemaskin på samme måte som padawan antyder. Eventuelt "pusse lett" overalt der du tenker å male, slik at du ikke får noen rare overganger.

(Tror det er slik pga blir fuktig når vinduet har stått på gløtt, så ikke så rart om det ikke er slik lenger opp på vinduet.)

Da jeg leste hovedinnlegget ditt tenkte jeg nettopp det samme. Det blir naturlig nok kondens der varm og kald luft møtes. For å forebygge dette kan du ha en varmekilde under vinduet.

Gjetter jeg riktig hvis jeg tror det er et soverom?

I så tilfelle; har du vurdert å sjokklufte i en kort periode før du legger deg, og deretter lukke vinduet?

Bruk varmluftpistol til å fjerne malingen, det er mye lettere. Varm opp malingen og bruk en skrape til å fjerne malingen med.

Er det trygt på et vindu? (Tenker varme nær glass, fare for sprekker osv.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det trygt på et vindu? (Tenker varme nær glass, fare for sprekker osv.)

det går fint det. det er selvfølgelig begrensninger for hvor lenge en bør varme opp treverket og glasset men innenfor rimelighetens grenser så skal det gå fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville vasket godt, med f.eks. kraftvask og skyllet med vann. Ikke kraftvask på selve glasset. Latt det tørke godt, skrapet/ slipt avstøvet. Grunnet med oljebasert heftgrunning. Sparklet med sparkel for treverk. Slipt og grunnet over sparkelen. To toppstrøk med oljemaling.

Jeg også vil anbefale og lufte skikkelig ett par ganger i døgnet fremfor at det står åpent hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vaske før du pusser og sliper? det er litt feil rekkefølge gitt.

NEI! Det er det ikke, man skal vaske først, for å ikke slipe såpe og dritt NED i treverket. Så det så:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jeg har jobbet 7 år i jernvarebransjen og aldri vært borte i den rekkefølgen. hvis du på død og liv skal bruke den bør du eventuelt vaske på nytt før du begynner å male.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har jobbet 7 år i jernvarebransjen og aldri vært borte i den rekkefølgen. hvis du på død og liv skal bruke den bør du eventuelt vaske på nytt før du begynner å male.

Jeg har jobbet snart 12 år i fargehandel-bransjen:)

Uansett så har jeg lært at man skal vaske først for å være sikker på at man har ett rent underlag for videre behandling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett så har jeg lært at man skal vaske først for å være sikker på at man har ett rent underlag for videre behandling.

Og jeg skrev at man skal avstøve etter slipinga;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan holde på her en stund - jeg har jobba i over 14 år :)

Jeg har også lært (fra 4-5 forskjellige produsenter) at vaske først og avstøve etterpå!

Men jeg er overhodet ikke enig i oljemalingen - velg en god vannbasert maling i stede...slipper lukt, holder farge bedre og ..ved rett maling...god å påføre..og ikke minst like god overflate...!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest padawan

Jeg har "bare" vært i kontakt med 3 malingprodusenter og aldri hørt om det dere snakker om med å vaske først. ;)

vil den vannbaserte malingen holde seg og ikke sprekke opp slik du risikerte i "gamle dager". er et par år siden jeg sluttet i bransjen og vet det har skjedd mye på fronten når det gjelder vannbasert maling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan holde på her en stund - jeg har jobba i over 14 år :)

Jeg har også lært (fra 4-5 forskjellige produsenter) at vaske først og avstøve etterpå!

Men jeg er overhodet ikke enig i oljemalingen - velg en god vannbasert maling i stede...slipper lukt, holder farge bedre og ..ved rett maling...god å påføre..og ikke minst like god overflate...!

Thanks;) Personlig har jeg ikke erfaring med de vanntynnede i vinduskarm, derfor tenkte jeg gammeldags og "safe".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...