Gå til innhold

Tvangstanker og tvangsvasking

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har det siste tiden etter det begynte å bli svært nøye med hygiene i forbindelse med svineinfulensaen blitt mer og mer overhygienisk, jeg får panikk om jeg tar i dørhåndtaket og da i evt. en brødskive etter det. Jeg har også fått tanker om at om jeg ikke vasker meg på hendene etter jeg har snakka i telefonen så er det "farlig" osv. Hva kan jeg gjøre for å bli kvitt dette problemet som nå begynner å bli ganske slitsomt for meg. Jeg er livredd bare jeg har tatt av meg skoene ved bruk av hendene og da kan jeg ikke spise eller ta i noe annet før jeg har vasket meg på hendene.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Du har allerede tatt første skritt på veien; nemlig å identifisere problemet ditt som nettopp et problem; å innrømme det overfor deg selv er en god start.

Jeg har tvangstanker selv, men av en annen art. Har imidlertid kommet over organisasjonen Ananke, som "sysler med" tvangstanker. Sjekk nettsiden deres, kanskje du kan lese mye du kjenner deg igjen i der, og se hva som fungerer best mot tvangstanker. Jeg har ikke vært inne på sidene deres på en stund nå, men har hørt at de rapporterer om terapi som visstnok er veldig effektivt.

God bedring/lykke til!

Gjest Gjest_gjesten_*
Skrevet

Veldig fint som den over her sier at du selv er klar over 'problemet'.

En nær venn av meg slet med tvangstanker rundt hygiene og vasking lenge, nå er han frisk.

Du MÅ kjempe MOT tankene selv om det kan være slitsomt. Hva kan egentlig skje om du ikke vasker hendene etter en telefonsamtale? Du vet jo selv at det ikke er farlig å la være.

Om du føler tankene går for langt og synes det er vanskelig å kjempe mot alene så er det å snakke med legen din for å komme i kontakt med psykolog veldig lurt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...