Gjest Gjest Skrevet 28. september 2009 #1 Skrevet 28. september 2009 Har fått beskjed fra legen om å ta ny celleprøve da det ble påvist uregelmessigheter ved forrige test. Er klar over at dette kan være en begynnelse til livmorhals-kreft. Men hva med kreft i eggstokkene? Hvordan blir dette oppdaget? Jeg er i 40-årene, har litt kraftig menstruasjon, til tider litt mye utflod i det siste - men ingen mellomblødninger. Er litt bekymret likevel... Kan noen berolige meg?
Gjest Gjest Skrevet 28. september 2009 #2 Skrevet 28. september 2009 Eggstokkreft er vanskelig å oppdage (og heldigvis ikke vanlig). Man kan se på eggstokkene med ultralyd, og målet CA 125 i blodet, men selv om begge deler er normale, kan man likevel ha eggstokkreft. Utflodsforandringer og kraftige blødninger er mer sannsynlig relatert til slimhinnen i livmoren. Det kan tas kreftprøve fra livmorslimhinnen, og livmoren kan studeres med ultralyd. Er du i 40-årene har du gjerne begynt å endre hormonbalansen i forbindelse med forestående overgangsalder. Hør med legen/gynekologen om du bør gjøre flere tester, og evt hvor hyppig du bør kontrollere/hva du bør være obs på. Men det kommer garantert til å forandre seg enda mer i løpet av årene som kommer.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå