Gjest Gjest Skrevet 28. september 2009 #1 Skrevet 28. september 2009 For 1 år siden fikk jeg diabetes type 1. Levde ikke noe spesielt usunt før jeg fikk dette og trente regelmessig, men noen tiltak måtte jeg jo gjøre, som feks kutte ned på karbohydrater, godteri og bytte til lett produkter og spise hver 3-4 time ergo, bli enda sunnere enn jeg var før diabetesen. Så supersunn som jeg følte meg, begynte jeg sakte men sikkert og merke at buksene ble litt trangere og da jeg gikk på vekta ble jeg så frustrert!!! Den viste 69kg!!! jeg har altid veid rundt 64-65...snufs.. Hvordan i all verden har dette skjedd? jeg har jo blitt sunnere pluss at jeg går ca 7-10 kilometer hver dag pluss sit ups... Hva gjør jeg galt?
Gjest Gjest_Sara_* Skrevet 28. september 2009 #2 Skrevet 28. september 2009 For 1 år siden fikk jeg diabetes type 1. Levde ikke noe spesielt usunt før jeg fikk dette og trente regelmessig, men noen tiltak måtte jeg jo gjøre, som feks kutte ned på karbohydrater, godteri og bytte til lett produkter og spise hver 3-4 time ergo, bli enda sunnere enn jeg var før diabetesen. Så supersunn som jeg følte meg, begynte jeg sakte men sikkert og merke at buksene ble litt trangere og da jeg gikk på vekta ble jeg så frustrert!!! Den viste 69kg!!! jeg har altid veid rundt 64-65...snufs.. Hvordan i all verden har dette skjedd? jeg har jo blitt sunnere pluss at jeg går ca 7-10 kilometer hver dag pluss sit ups... Hva gjør jeg galt? Hei Om du tar medisin kan det kanskje være en bivirkning av den... Sara
Gjest Ts Skrevet 28. september 2009 #3 Skrevet 28. september 2009 tar ingen medisiner, bare insulinsprøyter og det er jo noe normalt friske personer har i kroppen fra før, så det kan ikke være det heller
Gjest Gjest Skrevet 28. september 2009 #4 Skrevet 28. september 2009 Du kan spise så sunt du bare vil, dersom kaloriinttaket er høyere enn forbruket vil du likevel ikke gå ned. Hvis du har begynt å spise oftere enn før, men samtidig ikke har forandret noe på mengden du spiser, er det ganske logisk at du går opp.
Gjest svanungen Skrevet 28. september 2009 #5 Skrevet 28. september 2009 Har hørt andre også som har gått opp når de har fått diagnosen Diabetes. Insulinen kan faktisk spille en rolle... Ta en prat med legen og hør hvordan du evt kan gjøre grep for å få vekten på rett kjøl igjen.
Gjest ts Skrevet 28. september 2009 #6 Skrevet 28. september 2009 Har hørt andre også som har gått opp når de har fått diagnosen Diabetes. Insulinen kan faktisk spille en rolle... Ta en prat med legen og hør hvordan du evt kan gjøre grep for å få vekten på rett kjøl igjen. rett før jeg fikk diabetes gikk jeg ned 8 kg på 4 uker, et tegn på diabetesen=) Så de 8 kg kom til bake så raskt jeg fikk insulin, så det var jeg jo klar over, men er så usikker på hvordan jeg skal få av meg 3-4 kg igjen. For jeg føler at jeg spiser sunt, og absolutt ikke mer enn før, men oftere.
Gjest Gjest Skrevet 29. september 2009 #7 Skrevet 29. september 2009 Ville vert litt skeptisk til de lett-produktene.. Inneholder mer karbohydrater (=sukker for kroppen) enn 'vanlige' produkt, som jo gjør at du trenger mer insulin?? Dersom du spiser mat som holder et jevnt blodsukker, så skulle det ikke være noe problem å holde vekta, dersom du i tillegg trener. Vil tro at vektoppgangen din skyldes feil sammensatt kost..
*Numi* Skrevet 29. september 2009 #8 Skrevet 29. september 2009 Ville vert litt skeptisk til de lett-produktene.. Inneholder mer karbohydrater (=sukker for kroppen) enn 'vanlige' produkt, som jo gjør at du trenger mer insulin?? Dersom du spiser mat som holder et jevnt blodsukker, så skulle det ikke være noe problem å holde vekta, dersom du i tillegg trener. Vil tro at vektoppgangen din skyldes feil sammensatt kost.. Det er jo ikke sant da. Det er klart det er mye mindre karbohydrater i en lettbrus enn i en brus med sukker. Ellers hadde det vært lite poeng med lettprodukter. Og ja, jeg har kjennskap til det, da nær slekt har diabetes 1.
Gjest haren Skrevet 29. september 2009 #9 Skrevet 29. september 2009 ta kontakt med legen din, du. hjelper lite med ukvalifiserte råd her inne når du har en klar diagonse som muligens kan forklare det, eller ikke. selv har jeg stoffskifteforstyrrelser, hvorpå det sies man ikke skal variere mer enn ca 3-4 kilo i vekt. jeg har variert 20 kilo opp og ned - kategorisk med hvorvidt jeg har lavt eller høyt, så ikke alle har samme reaksjonsmønster. selv har jeg vanskeligheter med å gå ned i vekt på egenhånd pga svingende blodsukker nettopp fordi jeg trenger jevnlig påfyll av mat. så noe av forklaringen kan ligge her for din del, men det vet jo ikke vi:)
Gjest Gjest_gjesten_* Skrevet 29. september 2009 #10 Skrevet 29. september 2009 Det er jo ikke sant da. Det er klart det er mye mindre karbohydrater i en lettbrus enn i en brus med sukker. Ellers hadde det vært lite poeng med lettprodukter. Og ja, jeg har kjennskap til det, da nær slekt har diabetes 1. Tenkte mer på lett-produkt der fettet er tatt ut (og erstattet med karbohydrater), og ikke lettbrus o.l der sukkeret er erstattet med søtstoff, som jo selfølgelig inneholder mindre karbohydrat enn produkt med sukker!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå