Gjest Gjest_millie_* Skrevet 27. september 2009 #1 Skrevet 27. september 2009 Her er et spørsmål. Hadde dere turt å kjøre en buss i 1 km hvis dere fikk 100 000 kr for det? Tror dere dere hadde klart det?
Gjest *Mim* Skrevet 27. september 2009 #2 Skrevet 27. september 2009 Det tror jeg at jeg hadde klart. Men jeg hadde kjørt veldig, veldig sakte.
Chiquita Skrevet 27. september 2009 #3 Skrevet 27. september 2009 Det er jeg helt sikker på at jeg hadde klart ja. (sånn forhåpentligvis uten fulle rundkjøringer da, for da hadde jeg blitt mer i tvil)
feuerstein Skrevet 27. september 2009 #4 Skrevet 27. september 2009 Ikke det minste i tvil. Kjørte beltevogn før jeg hadde lov å øvelseskjøre, og kort før jeg fikk førerkort for personbil kjørte jeg lastebil et lite stykke etter at sjåføren fikk et illebefinnende og lastebilen stoppet midt i bytrafikken. En moderne buss betjenes jo akkurat som en automatgirt personbil, med ratt, gasspedal til høyre og bremsepedal til venstre, bare litt tregere i responsen og mer bil bakover man ikke skal svinge over andre. Skjønner meg ikke på folk som omtrent får panikk når de skal kjøre noe annet enn de er vant til, enten det dreier seg om usynkronisert førstegir, fravær av servo, en meter eller to ekstra lengde osv.
Miko Skrevet 27. september 2009 #5 Skrevet 27. september 2009 Bare jeg hadde sluppet å lukeparkere så....
Wildy Skrevet 27. september 2009 #6 Skrevet 27. september 2009 I nøden hender det at jeg har måttet flytte bussen vår, og det er noe heeelt annet enn å kjøre bil, ja. Fikk ett crash-kurs via telefon av min kjære, men skal innrømme at jeg er glad han ikke så de første forsøkene. Etterhvert har jeg fått litt mere taket på det, selv om det ikek akkurat er det artigste jeg gjør..... Og at en buss fungerer som en automatgirt personbil? Kanskje nye busser, emn ikke vår......
Nigo-san Skrevet 27. september 2009 #7 Skrevet 27. september 2009 (endret) Her er et spørsmål. Hadde dere turt å kjøre en buss i 1 km hvis dere fikk 100 000 kr for det? Tror dere dere hadde klart det? Jeg kunne nok ha kjørt buss en kilometer på E6, men absolutt ingen sum ville fått meg til å sette meg bak rattet på 37-bussen Tillegg: Men det svaret går på det tekniske, og om jeg hadde turt. I praksis ville jeg nok ikke gjort det likevel, rett og slett fordi jeg ikke har busslappen og er konstant nervøs for kontroller, selv når jeg kjører min egen bil... Endret 27. september 2009 av Nigo-san
feuerstein Skrevet 27. september 2009 #8 Skrevet 27. september 2009 Og at en buss fungerer som en automatgirt personbil? Kanskje nye busser, emn ikke vår...... Riktignok tregere respons i bremser og gass, men ellers betjenes de jo likt med unntak av luftbrems og eventuell knappeautomat. Eldre buss har gjerne manuell gir med splitt, de kan være en del arbeid sammenlignet med manuell gir i personbil, men ikke noe verre enn lastebiler/tunge militærkjøretøy. Er det da noe mer forskjell av betydning?
Gjest SmallTalk Skrevet 27. september 2009 #9 Skrevet 27. september 2009 Jeg hadde nok klart 1 km på en øde landevei, men jeg hadde ikke tatt sjansen på å kjøre buss i tett bytrafikk. Kjøremessig så kan jo ikke en buss være SÅ forskjellig fra en bil, men plassering og avstandsberegning hadde nok vært værre. Jeg kjører liten bil, og synes BMW 5-serien til samboeren er mer enn stor nok. Da tør jeg ikke tenke på hvordan det ville vært i en buss. Og ikke f... om jeg hadde prøvd å rygge med bussen!
TipsyTopsy Skrevet 27. september 2009 #10 Skrevet 27. september 2009 Har ikke førerkort, så jeg vet ikke om jeg hadde turt, nei.
Trillrund Skrevet 27. september 2009 #11 Skrevet 27. september 2009 For den summen skulle jeg uansett prøvd. Selv om det var i byen...
Gjest Gjest Skrevet 27. september 2009 #12 Skrevet 27. september 2009 Her er et spørsmål. Hadde dere turt å kjøre en buss i 1 km hvis dere fikk 100 000 kr for det? Tror dere dere hadde klart det? Det har jeg allerede gjort, og det gikk (nesten) fint det. Jeg samlet noen grøftekanter i svingene i begynnelsen, før jeg fikk føling på hvor lang bussen egentlig var, og hastigheten var litt... varierende, men ut over det var det helt greit nok. Men jeg tror det er mange (inkludert meg selv) som var glade for at turen foregikk mdt på svarteste natta, med minimalt med biler og folk ute.
Skylines Skrevet 27. september 2009 #13 Skrevet 27. september 2009 Jepp, har lastebil på tolv meter selv, sa det er strengt tatt mye det samme
Gjest Marlo Skrevet 27. september 2009 #14 Skrevet 27. september 2009 Hadde nok turt det og har faktisk kjört buss. Har lappen på vogntog så det å kjöre store kjöretöy er ingen sak egentlig
Ella_Grey Skrevet 27. september 2009 #15 Skrevet 27. september 2009 Spørs hvor den kilometeren hadde vært. Hadde nok slitt litt med å få hele bussen med meg i svinger / kryss, men tror jeg skulle klart det....... HVis det ikke var rundkjøringer med mye trafikk i......... og jeg ikke måtte rygge ........ eller lukeparkere................ helst ville jeg bare kjøre en km på en rett strekning - uten annen trafikk
Wildy Skrevet 27. september 2009 #16 Skrevet 27. september 2009 Riktignok tregere respons i bremser og gass, men ellers betjenes de jo likt med unntak av luftbrems og eventuell knappeautomat. Eldre buss har gjerne manuell gir med splitt, de kan være en del arbeid sammenlignet med manuell gir i personbil, men ikke noe verre enn lastebiler/tunge militærkjøretøy. Er det da noe mer forskjell av betydning? Om man aldri har vært borti spiltt før kan det bli litt interesant de første gangene. Ikke vanskelig, for all del, men uvant. For en som kun har kjørt personbil vil det være litt merkelig de første gangene i stor bil.
pantertante Skrevet 27. september 2009 #17 Skrevet 27. september 2009 Ja. Dog,som andre her sier, på en rett strekning uten annen trafikk. Har kjørt minibuss en del,men det er mange år siden.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå