Gå til innhold

Fast jobb vs. studier?


Gjest Cynthia

Anbefalte innlegg

Jeg har fått tilbud om en fast jobb innen reklame. Lønna er god, jobben er relevant, og jeg vurderer sterkt å takke ja. Men, og her ligger et stort men, jeg har nylig begynt på første år av en økonomisk utdannelse som gjerne vil fullføre. Jeg tror realkompetanse blir bare viktigere i tiden som kommer.

Setter pris på alle tanker og råd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kommer jo an på livssituasjonen din (om du har masse gjeld osv) og ikke minst hvor "trygg" denne jobben er, men jeg ville fullført studiene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer jo an på livssituasjonen din (om du har masse gjeld osv) og ikke minst hvor "trygg" denne jobben er, men jeg ville fullført studiene.

Trygg jobb, men jeg befinner meg også i en veldig trygg økonomisk situasjon. Har faste frilanskontrakter med to store mediehus, samt at jeg har fått boligkjøp finansiert av foreldrene mine. Så det er ingen sånne årsaker som får meg til å vurdere å gå rett ut i arbeidslivet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Deltidsstudent? Ja takk begge deler?

Burde kanskje legge til at jeg er ferdig utdannet journalist til våren. Ja, jeg har to studier parallelt... Arbeidsgiver er villig til å la meg begynne i jobben i mars. Da har jeg bare semesteropppgave igjen.

Deltidsstudier er en mulighet, men jeg har kjørt dobbelt løp med flere studier og jobb så lenge at jeg vil konsentrere meg om et felt framover. Tror kanskje jeg takker nei. Vet at jeg har mye og relevant praksis, samt at den økonomiske utdannelsen vil gjøre meg enda sterkere rustet for lignende jobber. Samtidig er arbeidsgiver en bekjent som jeg vet vil sette pris på meg. Vanskelig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg ville tatt jobben. Det under forutsetning av at den er relevant for hva du ønsker å jobbe med i fremtiden.

Jeg har inntrykk av at mangelen på relevant erfaring er en av de største hindrene for at nyutdannede kommer seg i arbeid etter endt studie. De økonomiske studiene vil alltid være der, og kan således tas opp igjen akkurat når du vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva som er riktig valg vil nok komme an på mange individuelle faktorer. Jeg har lest andre innlegg du har skrevet hvor du er usikker på karrierevalg og hvilke veier du skal gå, og det er jo verdt å reflektere over :) Egentlig har du nå et luksusproblem - men det kan være desto vanskeligere å velge når man har mange "gode" alternativer.

Slik jeg ser det:

Det kan være lurt å fullføre en utdanning, men du har så mange baller i lufta samtidig at det kan være minst like lurt for din egen del å fullføre ETT av løpene i første omgang, og kanskje det holder med journalistutdanningen som antagelig er grei skuring å ta parallellt med jobb. (eg tror du kan stå i fare for å brenne deg ut hvis du hele tiden skal gjøre mange ting på en gang og hoppe på nye studier osv, men du kjenner deg selv best)

Det å få relevant jobberfaring er kjempeviktig for karrieren, samtidig har du jo allerede en god start der også, så du bør ikke tenke at å få erfaring mtp karriere er det viktigste for deg i akkurat dette valget.

Men det er - kan i hvert fall være - stor forskjell på å jobbe frilans og være fast ansatt. Som frilanser føler man ofte veldig på det å hele tiden prestere, by seg fram for oppdragsgiverne osv. I fast jobb har man mulighet for å slappe litt mer av på akkurat de områdene, selv om det er godt mulig du får en stressende og krevende jobb. Men da får du i hvert fall sammenliknet hvordan du trives i fast jobb vs frilans, og reklame vs media. Det kan være viktig erfaring for DEG, og gjør det lettere å ta andre valg senere i karrieren - da kan du være mer sikker på at du liker eller ikke liker noe, ikke bare lure på OM du vil komme til å trives :)

Så jeg tenker at det kanskje er lurt å takke ja til jobben, i hvert fall hvis du føler at det er noe du vil, ikke noe du gjør fordi andre vil ansette deg. Det er viktig at du prøver å bli klar over at du er helt i starten av karrieren din og fortsatt har MANGE muligheter til å revurdere valgene dine, og at det kan være viktig å prøve ting ut for å se om de funker. Ettersom du har god økonomi trenger du ikke bekymre deg for om du går tilbake til studier seinere heller, du har råd til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for gode og interessante betraktninger, ikke minst fra siste gjest. Etter en samlet vurdering valgte jeg å takke nei til jobben. De vil fremdeles bruke meg på frilansbasis, og i en større skala enn før. Etter lange samtaler med familie og venner føler jeg meg urovekkende sikker på at jeg har valgt det rette. Som dere sier; jeg er kun 21, og helt i begynnelsen av karrieren. Lignende muligheter vil dukke opp når livssituasjonen min er mer stabil, det er jeg sikker på. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Lene_*
Tusen takk for gode og interessante betraktninger, ikke minst fra siste gjest. Etter en samlet vurdering valgte jeg å takke nei til jobben. De vil fremdeles bruke meg på frilansbasis, og i en større skala enn før. Etter lange samtaler med familie og venner føler jeg meg urovekkende sikker på at jeg har valgt det rette. Som dere sier; jeg er kun 21, og helt i begynnelsen av karrieren. Lignende muligheter vil dukke opp når livssituasjonen min er mer stabil, det er jeg sikker på. :)

Finnes ingenting mer kvalmt enn jenter som lever på foreldrene sine og sier at de har d greit økonomisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes ingenting mer kvalmt enn jenter som lever på foreldrene sine og sier at de har d greit økonomisk.

Til gjest Lene: Ærlig talt..du har vel ikke så mye grunnlag for å uttale noe sånt vel?

Jeg har og finanisert boligkjøpt av mine foreldre. I mitt tilfelle betyr det at,

alle pengene jeg fikk i min konfirmasjon, ble tatt vare på av min mor, det forrentet seg, hun la til litt av en arv hun fikk, og vips når jeg skulle kjøpe leilighet når jeg var 23, så fikk jeg 100.000 som jeg kunne ta opp lån på grunnlag av.

I tillegg kan hun ha forskudd på arv? eller kanskje familien hennes har god råd?

Uansett det er ikke din sak!!

Til TS: Rakk ikke å råde deg her, men bra du fant ut av det. Ønsker deg lykke til videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cynthia

Grunnen til at min økonomiske situasjon ble trukket inn, var fordi noen spurte om jeg slet økonomisk. Det gjør jeg ikke, og jeg vet at jeg er veldig heldig som har foreldre som kan støtte meg økonomisk så lenge jeg har behov for det. Men la meg gjøre en ting klart; jeg jobber mer enn de fleste studenter, og jeg har -ingen- planer om å leve på mine foreldre. At de har anledning og råd til å hjelpe meg i etableringsfasen, er noe både jeg og de setter pris på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...