Gå til innhold

Steriliserte psykisk utviklinghemmet 13 åring

Anbefalte innlegg

Skrevet

Leste dette på vgd

http://vgd.no/samfunn/aktuelt/tema/1512715...utviklingshemed

Hadde en arbeidskollega for mange år siden som hadde en utviklingshemmet datter. Denne jenta var tidlig kroppslig tviklet og veldig fiksert på sex. Så oppdaget min arbeidskollega at hun i en alder av tretten år solgte seg for småpenger. Jenta ble sterilisert, men moren kunne jo ikke låse henne inne mens hun var på jobben. At det ble bråk er sikkert, og moren tok kontakt med mennene som hadde benyttet seg av jenta, og truet med å anmelde dem. Etter dette roet det seg ned, frem til hun ble 16 år og ble sammen med en gutt som også var lettere psykisk utviklingshemmet. Men denne moren oppdaget heldigvis at noe var fullstendig galt. Jenta hadde penger som hun ikke fikk hjemme. Og denne jenta på fjorten som fikk potetløv og brus må jo enten ha lagt på seg etterhvert av snopet, eller tatt det med seg hjem. Alarmklokka burde da ha ringt hos enkelte. Hvor naiv kan foresatte være? Og det er da ikke normalt at en fjortenåring er sammen med ei nitten år gammel jente.

Nå vet jeg ikke hvilken tid dette var i, men er/var det virkelig mulig? Å sterilisere et barn fordi hun selger seg? Var det virkelig ingen andre muligheter?

Er dessvrre ikke registrert på vg debatt, så får ikke spurt der.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja og nei. Det er selvsagt mulig, men det er i utgangspunktet ikke lovlig.

I stedet blir hormonprevensjon, oftest sprøyte brukt. Om det er noe bedre med tanke på bivirkningene er mildt sagt omdiskutert. Spesielt med tanke på at om prevensjonen svikter så er det mer eller mindre uaktuelt at valget om abort er reellt selvbestemt (ikke direkte tvang, men sterkt press og "trusler") lurer jeg ofte på om ikke enkelte hadde hatt det bedre om de var sterilisert.

Jeg ser de sosiale årsakene til at sterilisering er sterkt regulert, men for enkeltindivider er jeg innimellom usikker på om ikke pendelen har tippet for lange den andre veien.

Skrevet

Jeg vet ikke noe om hva som er lov, men i en del tilfeller burde det definitivt være lov. Hvorfor skal psykisk utviklingshemmede få barn? De er jo ikke istand til å ta seg av barnet. Forhåpentligvis blir barnet adoptert bort til folk som kan ta seg av det, men det er nok dessverre mange barn som i dag går for lut og kaldt vann rett og slett fordi foreldrene ikke har mental kapasitet til å skjønne at de vanskjøter barnet sitt. De "heldige" blir plukket opp av barnevernet, og får omsorg via institusjon eller fosterhjem. Men selv om barnet da får sine fysiske behov dekket så vil det i de aller fleste tilfeller for alltid være en sorg og et savn at barnet ikke kan bo hos sin "riktige" familie.

Skrevet

Jeg syns moren har tatt ansvar og gjort det eneste rette. Det å få barn er ingen menneskerett, spesielt ikke når man ikke er skikket til å ivareta dem.

Skrevet

Jeg synes og sterilisering av mennesker som HELT tydelig ikke er istand til å ta vare på evnt avkom er greit. Disse vil jo selv aldri bli myndige engang. Forøvrig bør man jo beskytte 13 år gamle barn mot misbruk fra voksne uansett hvor "frivillig" de har sex eller hvor mentalt oppegående de er..

Skrevet

Dette kan jeg ikke la meg provosere over, hadde jeg hatt en (over)seksuelt aktiv psykisk utviklingshemmet tenåringsdatter hadde jeg garantert sørget for å sterilisere henne jeg også.

Men dette må jo selvsagt være foreldrenes/vergens avgjørelse, ikke det offentlige.

Gjest Gjest_Maja_*
Skrevet

Jeg kan ikke skjønne at det å sterlisere en psykisk utviklingshemmet person som ikke under noen omstendighet vil kunne ha omsorgen for et barn er et overgrep.

En lettere utviklingshemmet jente i min familie ble gravid og fikk et barn. Det hun måtte gå gjennom i forbindelse med at det barnet ble adoptert bort, var en enorm belastning. Hvis hun hadde vært sterilisert ville det ha spart henne for mye.

Skrevet
Jeg kan ikke skjønne at det å sterlisere en psykisk utviklingshemmet person som ikke under noen omstendighet vil kunne ha omsorgen for et barn er et overgrep.

En lettere utviklingshemmet jente i min familie ble gravid og fikk et barn. Det hun måtte gå gjennom i forbindelse med at det barnet ble adoptert bort, var en enorm belastning. Hvis hun hadde vært sterilisert ville det ha spart henne for mye.

Enig.

Jeg kjenner til et tilfelle der en lettere utviklingshemmet dame fikk et barn. Hun fikk beholde barnet, og moren stilte opp som reservemamma. Barnets mor var mer som en ung og umoden søster av barnet.

Nå er barnet snart tenåring og er allerede mer moden enn sin mor. Det er en vond opplevelse både for barnet, moren og bestemoren. Bestemoren begynner å kjenne at alderen tynger, og spørsmålet er hva skjer videre med barnet.

Både mor og bestemor er selvsagt veldig glade i barnet og vil det bare godt. Men moren har aldri vært en mamma, og bestemor begynner å bli for gammel. Barnet sliter på mange områder. Når barnet først er født er det jo ingen som ønsker barnet vekk. Men det hadde nok vært til det beste om moren i dette tilfellet hadde blitt sterilisert på et tidlig tidspunkt. Det hadde spart mange mennesker for mye smerte.

Skrevet
Jeg synes og sterilisering av mennesker som HELT tydelig ikke er istand til å ta vare på evnt avkom er greit. Disse vil jo selv aldri bli myndige engang. Forøvrig bør man jo beskytte 13 år gamle barn mot misbruk fra voksne uansett hvor "frivillig" de har sex eller hvor mentalt oppegående de er..

De fleste psykisk utviklingshemmede er ikke umyndiggjort og blir myndige når de er 18 som oss andre.

Skrevet
De fleste psykisk utviklingshemmede er ikke umyndiggjort og blir myndige når de er 18 som oss andre.

Det er ikke dermed gitt at de er i stand til å ivareta et barn selv om de er myndige.

Skrevet
Enig.

Jeg kjenner til et tilfelle der en lettere utviklingshemmet dame fikk et barn. Hun fikk beholde barnet, og moren stilte opp som reservemamma. Barnets mor var mer som en ung og umoden søster av barnet.

Nå er barnet snart tenåring og er allerede mer moden enn sin mor. Det er en vond opplevelse både for barnet, moren og bestemoren. Bestemoren begynner å kjenne at alderen tynger, og spørsmålet er hva skjer videre med barnet.

Både mor og bestemor er selvsagt veldig glade i barnet og vil det bare godt. Men moren har aldri vært en mamma, og bestemor begynner å bli for gammel. Barnet sliter på mange områder. Når barnet først er født er det jo ingen som ønsker barnet vekk. Men det hadde nok vært til det beste om moren i dette tilfellet hadde blitt sterilisert på et tidlig tidspunkt. Det hadde spart mange mennesker for mye smerte.

Enig. Kanskje brutalt, men sant.

Skrevet

Er ingenting galt i å sterilisere psykisk utviklingshemmede som ikke klarer å ta seg av et barn!

Men jeg lurer på hvorfor moren kun truet med å anmelde mennene som lå med den 13 årige psykisk utviklingshemmede jenta!

Gjest JævligBilligeBAnaner
Skrevet

Jeg syns det er helt greit å sterilisere alle som har en IQ på under 80. De burde tvangssteriliseres. Det hadde andre også skjønt, om de hadde satt samfunnet foran sine egne egoistiske interesser, slik moralske mennesker gjør. Og mennesker med IQ på 90 som får barn burde vel egentlig fengsles. Da blir vi kvitt mange idiotiske unger her i verden. Jeg syns egenglig også at svært karriereorienterte kvinner også burde steriliseres, for de er ikke i stand til å gi barna den nødvendige omsorgen de trenger.

Skrevet
Jeg vet ikke noe om hva som er lov, men i en del tilfeller burde det definitivt være lov. Hvorfor skal psykisk utviklingshemmede få barn? De er jo ikke istand til å ta seg av barnet. Forhåpentligvis blir barnet adoptert bort til folk som kan ta seg av det, men det er nok dessverre mange barn som i dag går for lut og kaldt vann rett og slett fordi foreldrene ikke har mental kapasitet til å skjønne at de vanskjøter barnet sitt. De "heldige" blir plukket opp av barnevernet, og får omsorg via institusjon eller fosterhjem. Men selv om barnet da får sine fysiske behov dekket så vil det i de aller fleste tilfeller for alltid være en sorg og et savn at barnet ikke kan bo hos sin "riktige" familie.

Jeg syns moren har tatt ansvar og gjort det eneste rette. Det å få barn er ingen menneskerett, spesielt ikke når man ikke er skikket til å ivareta dem.

Forferdelige utsagn.Minner meg om hva jeg har lest om nazistenes grusomheter og holdninger.Tvangsterilisering hører ikke hjemme i et moderne samfunn. :frustrert: Moderatorene burde fjerne innleggene deres.

Dette kan jeg ikke la meg provosere over, hadde jeg hatt en (over)seksuelt aktiv psykisk utviklingshemmet tenåringsdatter hadde jeg garantert sørget for å sterilisere henne jeg også.

Men dette må jo selvsagt være foreldrenes/vergens avgjørelse, ikke det offentlige.

Enig.

Det er ikke dermed gitt at de er i stand til å ivareta et barn selv om de er myndige.

Enig. Kanskje brutalt, men sant.

Er ingenting galt i å sterilisere psykisk utviklingshemmede som ikke klarer å ta seg av et barn!

Men jeg lurer på hvorfor moren kun truet med å anmelde mennene som lå med den 13 årige psykisk utviklingshemmede jenta!

Skrevet

Dere tar faktisk til orde for at en bestemt menneskegruppe skal bli utsatt for kroppslige inngrep under tvang(med formål å frata de retten til å føde barn).

Dere diskriminerer en gruppe helt åpent på et forum.Dette må da være i mot Kvinneguidens regler?

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet
Dere tar faktisk til orde for at en bestemt menneskegruppe skal bli utsatt for kroppslige inngrep under tvang(med formål å frata de retten til å føde barn).

Dere diskriminerer en gruppe helt åpent på et forum.Dette må da være i mot Kvinneguidens regler?

tar jeg ikke helt feil nå, så vil jeg ha det til at psykisk utviklingshemmede som ikke er i stand til å ta seg av evt avkom faktisk blir sterilisert.

Skrevet
tar jeg ikke helt feil nå, så vil jeg ha det til at psykisk utviklingshemmede som ikke er i stand til å ta seg av evt avkom faktisk blir sterilisert.

Det må det umyndiggjøring til, og det er svært uvanlig.

Det vanlige er hormonprevensjon, spiral, og om det svikter, press til abort. Adopsjon eller fosterhjem forekommer også i noen tilfeller.

Skrevet

Bruk søkeordet tvangssterilisering på Kvasir og du ser raskt på alle emnene som dukker opp da at dette er et virkemiddel som ikke brukes i Norge.

Ikke uvanlig å få billighetserstaning ifra staten dersom man var utsatt for dette inngrepet i eldre tid.Ble brukt som utrydningsmiddel for å utslette jøder,sigøynere,tatere samt personer med fysisk/psykisk sykdom, samt psykisk utviklingshemmede.

Gjest Gjest_hogwash_*
Skrevet
Forferdelige utsagn.Minner meg om hva jeg har lest om nazistenes grusomheter og holdninger.Tvangsterilisering hører ikke hjemme i et moderne samfunn. :frustrert: Moderatorene burde fjerne innleggene deres.

Så du synes det er helt ok at folk som ikke kan ta seg av barn får barn?

Jeg synes psykisk utviklingshemmede fortjener de samme mulighetene som alle andre, så lenge det ikke går ut over andre!

Å appelere til at moderatorer skal fjerne innlegg istedet for å komme med noe som helst saklig argumentasjon blir i mine øyne bare patetisk.

Skrevet
Så du synes det er helt ok at folk som ikke kan ta seg av barn får barn?

Jeg synes psykisk utviklingshemmede fortjener de samme mulighetene som alle andre, så lenge det ikke går ut over andre!

Å appelere til at moderatorer skal fjerne innlegg istedet for å komme med noe som helst saklig argumentasjon blir i mine øyne bare patetisk.

Har du muligheten til å forutse oppveksten til alle barna som blir født av psykisk utviklingshemmede?

Det tviler jeg på.Ingen vits i å trekke fram statistikk og undersøkelser da dette uansett ikke gir noe helhetsbilde dersom du har planer om det.Du kan uansett ikke forutse fremtiden til samtlige av disse barna.

Du forsvarer overgrep på utviklingshemmede.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...