Gå til innhold

Vil legge om kostholdet mitt

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_Camilla_*
Skrevet

Heisann :)

Jeg vurderer å legge om kostholdet mitt, til å spise null rødt kjøtt, men spise egg fra frittgående høner, drikke melk og fisk. Det er mange grunnet til at jeg legger om kostholdet mitt, blant annet:

1. Jeg er dyrevenn

2. Jeg føler ikke rødt kjøtt er noe spesielt godt måltid, bare en vanesak.

3. Jeg vil bli sunnere, og ha mindre risiko for å få alvorlige sykdommer som kreft, hjerteproblemer o.s.v.

Jeg lurer på følgende:

- Hvordan ble helsen etter at du/dere la om kostholdet?

- Er det lett å finne mat som er god og mettende, uten rødt kjøtt?

- Blir helsen bedre av å ikke spise rødt kjøtt, eller er det bare noe de sier?

- Jeg spiser veldig mye frukt og grønnsaker, vil det gjøre det lettere å bli semi-vegetarianer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvordan helsen blir kommer an på hva slags mat du spiser. Det er fullt mulig å spise svært sunt eller svært usunt både som kjøttspiser og (semi)-vegetarianer. :)

Ja, det er lett å finne god, sunn og mettende mat uten rødt kjøtt, det blir fort en vane. F.eks vil soya, tofu, bønner og linser være en god erstatter for proteiner. Vil man ha "ferdigmat" kan man kjøpe soyapølser, schnitzel eller burgere. Ellers er det lett å lage salater, risretter, pastaretter eller gryteretter i vegetarversjon.

Det er usunt å spise store mengder rødt kjøtt, så om man bytter ut det med frukt og grønt, så er det absolutt sunnere.

Ja, det gjør det absolutt lettere når du spiser mye frukt og grønt fra før. :)

Og forresten - hvis du kutter konvensjonelle egg av dyrehensyn, så vil jeg anbefale å heller kjøpe økologiske egg fremfor egg fra frittgående høner. Sistnevnte har det ikke særlig mye bedre enn burhøns da de går "fritt" inne i en stor hall, men de er så mange at de knapt har mer plass å gå på enn om de hadde vært i bur uansett. :)

Gjest Gjest_Camilla_*
Skrevet

Tusen takk for tips :) Åhh nei... jeg som trodde egg fra frittgående høner, var frittgående UTE..huff. Takk for opplysningen, da begynner jeg på økologiske egg igjen :)

Skrevet
...

Jeg lurer på følgende:

- Hvordan ble helsen etter at du/dere la om kostholdet?

- Er det lett å finne mat som er god og mettende, uten rødt kjøtt?

- Blir helsen bedre av å ikke spise rødt kjøtt, eller er det bare noe de sier?

- Jeg spiser veldig mye frukt og grønnsaker, vil det gjøre det lettere å bli semi-vegetarianer?

Jeg har vært vegetarianer siden jeg ble voksen, i grunnen, så hvordan helsen min hadde vært om jeg spiste kjøtt er litt vanskelig å si :) Kan bare si at helsen min nå er veldig bra ;) - har nylig vært hos lege og fått sjekket hemoglobinverdier (jern), jernlagre, B12-nivåer etc, og alt var flott.

Det er null problem å finne god og mettende kjøttfri mat! Bruk bønner, linser, kikerter, ost og egg, eventuelt soyaprodukter som tofu, soyafarse (fin i lasagne), Quorn, nøtter... Det er selvfølgelig en vanesak, for en fersk veggis er det nok helt sikkert av og til en utfordring å finne på noe å lage til middag - anbefaler å kjøpe eller låne en god vegetarkokebok, og selvfølgelig bruke nettsider og blogger. Det er en del oppskrifter og annen info på bloggen min, her - scroller du nedover finner du oppskrifter sortert etter ingrediens og etter type (middag, suppe etc) i to drop-down-menyer i høyre marg. :)

Vegetarianere spiser som regel mer frukt, bær og grønnsaker (og ofte mer variert grønt) enn det gjennomsnittsnordmannen gjør. Dessuten bruker vegetarianere gjerne mye belgfrukter (bønner, kikerter, linser) - som er supersunt!

Skrevet

Les bloggen til Frosk. Den er utrolig bra! Masse fantastiske retter og tips.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...