Gå til innhold

Nektet adgang til butikk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan en butikk nekte folk adgang på grunn av klesstil? Da jeg gikk på butikken tidligere i dag så så ble jeg vitne til at ei jente ble kastet ut. Jeg vet jo så klart ikke hele bakgrunnen, men jeg hørte mannen som kastet henne ut si at "vi vil ikke ha slike som deg i vår butikk", "du for se å kle deg som ordentlige folk og ikke en outsider". Var noe sånt han sa så det hørtes nå ut som det kun var klesstilen det var noe galt med. Hun hadde svart hår, gikk i svarte skinnklær og hadde noe piercing, så ellers "helt vanlig" ut. Hun virket ellers hyggelig. Lagde ikke noe bråk for han ikke fikk handle eller noe.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Kan en butikk nekte folk adgang på grunn av klesstil? Da jeg gikk på butikken tidligere i dag så så ble jeg vitne til at ei jente ble kastet ut. Jeg vet jo så klart ikke hele bakgrunnen, men jeg hørte mannen som kastet henne ut si at "vi vil ikke ha slike som deg i vår butikk", "du for se å kle deg som ordentlige folk og ikke en outsider". Var noe sånt han sa så det hørtes nå ut som det kun var klesstilen det var noe galt med. Hun hadde svart hår, gikk i svarte skinnklær og hadde noe piercing, så ellers "helt vanlig" ut. Hun virket ellers hyggelig. Lagde ikke noe bråk for han ikke fikk handle eller noe.

Merkelig!

Hva slags butikk var dette?

Skrevet

Er usikker, men en butikkeier kan kanskje nekte noen med en spesiell klesdrakt og handle i butikken på samme måte som en bareier kan nekte noen under 26 å komme inn i baren?

Skrevet
Er usikker, men en butikkeier kan kanskje nekte noen med en spesiell klesdrakt og handle i butikken på samme måte som en bareier kan nekte noen under 26 å komme inn i baren?

Ja, butikkeierne kan bestemme hvem som kommer inn og ikke.

• Liker 1
Skrevet

:haar:

Om det stemmer at hun ble kastet ut pga klesstil, er jeg sjokkert.

Skrevet
:haar:

Om det stemmer at hun ble kastet ut pga klesstil, er jeg sjokkert.

Hvis det er slik at en butikk ikke er et offenlig sted, er det da fritt fram for eieren å bestemme hvem som skal få komme inni butikken? På samme måte som du bestemmer hvem som skal få slippe inn hjemme hos deg.

Skrevet
Hvis det er slik at en butikk ikke er et offenlig sted, er det da fritt fram for eieren å bestemme hvem som skal få komme inni butikken? På samme måte som du bestemmer hvem som skal få slippe inn hjemme hos deg.

Høres i alle fall logisk ut.

Skrevet

Jeg vil påstå at det er en viss forskjell på en butikk og mitt personlige hjem. Det er uansett svært dårlig service å behandle kunder på den måten.

Skrevet (endret)

jeg har lurt på det samme da jeg var vitne til at en narkoman uteligger ble nektet adgang til bunnpris i oslo.virker som de har lov, men hvor går grensen? kan jeg bare åpne butikk og nekte f. eks jøder i butikken min?

Endret av _frøkna ♥ ♥
Skrevet
jeg har lurt på det samme da jeg var vitne til at en narkoman uteligger ble nektet adgang til bunnpris i oslo.virker som de har lov, men hvor går grensen? kan jeg bare åpne butikk og nekte f. eks jøder i butikken min?

Dirkrimineringsloven sier ikke noe om klesdrakt, men den sier noe om religion. Du finner den på lovdata.no.

Skrevet
Dirkrimineringsloven sier ikke noe om klesdrakt, men den sier noe om religion. Du finner den på lovdata.no.

Så om man er veldig pirkete, kan man nekte kvinner med hijab å handle i butikken? Og om en jøde ønsker å komme inn, må han ta av seg den kalotten han har på hodet?

Det blir bare for dumt om butikkeieren skal være klespoliti.... så lenge kundene oppfører seg bra, bør det være knekkende likegyldig hva de har på seg.

Skrevet (endret)
Så om man er veldig pirkete, kan man nekte kvinner med hijab å handle i butikken? Og om en jøde ønsker å komme inn, må han ta av seg den kalotten han har på hodet?

Det blir bare for dumt om butikkeieren skal være klespoliti.... så lenge kundene oppfører seg bra, bør det være knekkende likegyldig hva de har på seg.

Ikke vet jeg, men dersom en butikk ikke bryter diskrimineringsloven mht hvem som får handle så kan vel innehaveren nekte kunder som har på både i mariusgenser og hijab eller Ilse Jacobsenstøvler, for den del? Vet som sagt ikke så mye om dette da jeg ikke er butikkeier og ikke har planer om å bli det heller, jeg bare antar.

Endret av Pet
Skrevet (endret)

Det finnes jo utesteder der man ikke slipper inn uten slips, og butikker der man ikke slipper inn hvis man går i bar overkropp. En butikk er ikke et offentlig sted per se, så eieren kan nekte hvem som helst å komme inn. Men jeg har aldri hørt om at noen i svarte klær har blitt nektet adgang til en butikk, heller ikke noen med hijab eller kalott eller hva det måtte være.

Endret av Meaty
Skrevet

Jeg reagerer mest på måten det ble gjort på.

Personen som kastet henne ut kunne i det minste ha snakket til henne på en litt høfligere måte.

Jeg og to venninner ble en gang kastet ut at et utested pga klesstil. Vi kom inn tidlig på kvelden, og lokalet var ganske tomt. Vi satte oss ned og bestilte drikkevarer, og da vi hadde sittet der i noen minutter kom de og skulle kaste oss ut fordi venninna mi gikk i joggebukse.

Jeg synes det var i seneste laget; det hadde vært bedre om dørvakta hadde nektet oss å komme inn i utgangspunktet, men de ville vel ikke la sjansen til å tjene penger gå fra seg. :filer:

Betjeningen på utestedet vi var på var i det minste høfligere enn utkasteren som er beskrevet i åpningsinnlegget; sånn behandler man ikke kunder!

Gjest Gjest_Motstand_*
Skrevet
Ja, butikkeierne kan bestemme hvem som kommer inn og ikke.

Nei, det kan butikkeierne absolutt ikke bestemme. Det finnes lover som forbyr butikkeiere å nekte visse grupper adgang til butikken. Men i tråd med tidsånden er selvfølgelig ingen av disse norske.

Men ærlig talt. Trodde du virkelig at en butikkeier har lov til å nekte muslimer adgang? Herre! Hvilken stein er det du har befunnet deg under de siste årene?

Gjest Purple Haze
Skrevet

Hva med butikker som nekter skoleungdom adgang i butikken, både i og etter skoletid? Er det lov?

Skal butikkledere i en kjede, som Rimi, Kiwi, Rema osv kunne nekte mennesker adgang etter forgodtbefinnende?

Ikke vet jeg, men det skjer hvert fall her jeg bor, og jeg syns det er helt bak mål.

Ikke alle ungdommer er butikktyver. Faktisk.

Og jeg vil heller at sønnen min skal spise ostebriks e.l i lunsjpausen, enn å ikke spise noe.

Skrevet

Det med å stenge ute skoleungdom er ikke noen sjeldenhet tror jeg. Har sjedd på mitt hjemsted også, pga. veldig mye nasking, hærverk og det som er.. Hva skal man gjøre da, om en butikk taper store verdier fordi ungdommen ikke gidder å ta med seg mat hjemmefra og heller nasker og ødelegger verdier?

Skrevet
Og jeg vil heller at sønnen min skal spise ostebriks e.l i lunsjpausen, enn å ikke spise noe.

Matpakke?

Skrevet (endret)
Nei, det kan butikkeierne absolutt ikke bestemme. Det finnes lover som forbyr butikkeiere å nekte visse grupper adgang til butikken. Men i tråd med tidsånden er selvfølgelig ingen av disse norske.

Men ærlig talt. Trodde du virkelig at en butikkeier har lov til å nekte muslimer adgang? Herre! Hvilken stein er det du har befunnet deg under de siste årene?

Det finnes noen unntak, feks så kan ikke diskrimineringen skje på bakgrunn av religion og hudfarge eller seksuell legning. Men bevisbyrden for at slikt har skjedd hviler på den diskriminerte.

En butikk er ikke offentlig område og således kan eieren av butikken bestemme hvem som skal ferdes på eiendommen, det følger av den private eiendomsretten som innebefatter rett til å bestemme hvem som kan oppholde seg der.

Endret av vimse
Skrevet
Matpakke?

Den blir antagelig ikke spist, da han heller vil ha ostebriks, og ikke spiser hvis han ikke får kjøpe det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...