Gå til innhold

Går ned i vekt


Fremhevede innlegg

Skrevet

Et luksusproblem mener noen kanskje, men jeg går ned i vekt uten å gjøre noe for det. Har gått ned 2-3 kilo på 1 1/2 mnd, ikke mye men nok til at det merkes på klærne. Er normalvektig og trives med kroppen min. Har ikke endre livsstil i det siste, spiser som regel jevnt og variert kost, er ikke så flink til å ta vitaminer eller spise "fem om dagen", unner med sjokolade nå og da og er veldig glad i kaffe med noe godt til. Noen som har noen tips om hva det kan være? Kan legge til at jeg fikk sønn nr. 2 for et år siden så hverdagen er ganske aktiv. Sliter også med mye migrene og dårlig imunforsvar.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

*Dytter denne opp*

Har opplevd det samme og lurer på hva vektnedgang uten noen endring av livvsstil eller økt aktivitet som oftest kan komme av? :klø:

Gjest Gjest_MissCoverdale_*
Skrevet

En jeg kjenner opplevde det samme, først litt, så litt til, og så enda mer. Fastlegen tok vanlige blodprøver, og ba henne spise litt mer. Idiot. Etter fire legebesøk insisterte hun på skikkelig sjekk, og de fant ut at hun hadde cøliaki (gluten allergi). Gluten gjør vist noe med tarmene, som fører til at de ikke kan ta opp næring, inkl. fett. Og dermed vil en gå ned i vekt. Hun gikk ned ganske mye da, men hun hadde til gjengjeld den høyeste graden av cøliaki, eller hvordan man rangerer det. Først nå, etter ett år med glutenfri kost har hun begynt å gå opp igjen i vekt.

Skrevet
En jeg kjenner opplevde det samme, først litt, så litt til, og så enda mer. Fastlegen tok vanlige blodprøver, og ba henne spise litt mer. Idiot. Etter fire legebesøk insisterte hun på skikkelig sjekk, og de fant ut at hun hadde cøliaki (gluten allergi). Gluten gjør vist noe med tarmene, som fører til at de ikke kan ta opp næring, inkl. fett. Og dermed vil en gå ned i vekt. Hun gikk ned ganske mye da, men hun hadde til gjengjeld den høyeste graden av cøliaki, eller hvordan man rangerer det. Først nå, etter ett år med glutenfri kost har hun begynt å gå opp igjen i vekt.

Dette med å gå ned i vekt skjer meg også. Har lurt på grunnen, for jeg føler meg ikke syk. For to år siden sa noen arbeidskolegaer at de synes jeg var blitt tynnere. Noe jeg ikke hadde regestret selv, fordi klærne føltes ikke større. Kanskje litt, ikke betydlig. Så jeg mente det var synsbedrag. Og måten jeg kledde meg på som gjore at jeg virket tynnere.

Hadde ikke veid meg på over et år og dro for å kjøpe en badevekt. Den viste da 47 kg, vel, minnes jeg pleide å veie 48-49.

Nå etter et år igjen, veier jeg 43, 44 og kan gå ned til litt under 44. Jeg spiser normalt, men er aktiv i jobb, nok litt mer enn før.

Først nå lurer jeg på om legen bør ta en blodprøve av meg. Som sagt så føler jeg meg frisk.

Har ikke vært det minste syk på over to år. Akkurat nå i dag er jeg litt forkjøla, første gang på over to år.

Min høyde er 162cm. Da jeg veide 47 kg sjekket jeg vekta hos helsesøster på jobb, for å se om vekta mi stemte. Jo, jeg veide den gang 47. Spurte helsesøster om hun synes jeg var tynn. Hun sa nei, vil si du er liten og nett sa hun. Men nå veier jeg mindre og det rare er at noen på jobb synes jeg ser bedre ut enn den gang jeg var så tynn.

De blir paffe når jeg sier jeg faktisk veier mindre.

Når jeg føler meg frisk, kan jeg vel ikke være syk. Kroppen forandrer seg hvert 7 eller 8. år, så kanskje jeg er inne i en forandring?

Skrevet
Dette med å gå ned i vekt skjer meg også. Har lurt på grunnen, for jeg føler meg ikke syk. For to år siden sa noen arbeidskolegaer at de synes jeg var blitt tynnere. Noe jeg ikke hadde regestret selv, fordi klærne føltes ikke større. Kanskje litt, ikke betydlig. Så jeg mente det var synsbedrag. Og måten jeg kledde meg på som gjore at jeg virket tynnere.

Hadde ikke veid meg på over et år og dro for å kjøpe en badevekt. Den viste da 47 kg, vel, minnes jeg pleide å veie 48-49.

Nå etter et år igjen, veier jeg 43, 44 og kan gå ned til litt under 44. Jeg spiser normalt, men er aktiv i jobb, nok litt mer enn før.

Først nå lurer jeg på om legen bør ta en blodprøve av meg. Som sagt så føler jeg meg frisk.

Har ikke vært det minste syk på over to år. Akkurat nå i dag er jeg litt forkjøla, første gang på over to år.

Min høyde er 162cm. Da jeg veide 47 kg sjekket jeg vekta hos helsesøster på jobb, for å se om vekta mi stemte. Jo, jeg veide den gang 47. Spurte helsesøster om hun synes jeg var tynn. Hun sa nei, vil si du er liten og nett sa hun. Men nå veier jeg mindre og det rare er at noen på jobb synes jeg ser bedre ut enn den gang jeg var så tynn.

De blir paffe når jeg sier jeg faktisk veier mindre.

Når jeg føler meg frisk, kan jeg vel ikke være syk. Kroppen forandrer seg hvert 7 eller 8. år, så kanskje jeg er inne i en forandring?

Jeg skriver i underkant av 44 kg, mente i underkant av 43 kg.

  • 3 uker senere...
Skrevet

Tror nok kroppen kan forandre seg over tid, både forbrenning, hormoner og stoffskifte. Jeg mener å huske at vekt ned- og oppgang kan ha forbindelse med stoffskiftet? Dette har jeg ikke sjekket ut selv, men sjekket for litt over ett år siden om jeg hadde cøliaki da jeg var mye dårlig i magen, fikk negativt på dette. har ikke hørt noe om at dette kan endre seg.

Gjest Gjest_marianne_*
Skrevet

en venninne gikk ned i vekt uten aa gjore noe...HUn hadde visst diabetes uten at hun visste det.

Skrevet
en venninne gikk ned i vekt uten aa gjore noe...HUn hadde visst diabetes uten at hun visste det.

Diabetes var det første som slo meg også.

Skrevet
Diabetes var det første som slo meg også.

Det har ikke slått meg.. mulig jeg skulle fått sjekket det ut da, gått ned fire kilo til nå,

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...