kissmequick Skrevet 26. september 2009 #1 Skrevet 26. september 2009 Jeg skal lage fårikål i morgen, og kjøpte 1,5 kg fårikålkjøtt på tilbud i går. Er en og en halv kål omtrent passende til det?
Bellatrix Skrevet 26. september 2009 #2 Skrevet 26. september 2009 Det kommer an på størrelsen på kålen. Hvis de er store høres det greit ut, men det er vel litt smak og behag hvor mye kål man vil ha i.
TanteBrun Skrevet 26. september 2009 #3 Skrevet 26. september 2009 Det kommer an på størrelsen på kålen. Hvis de er store høres det greit ut, men det er vel litt smak og behag hvor mye kål man vil ha i. Vekt er vel vekt uansett hvor stor kålen er. --- Det sies at det skal være like deler kål og kjøtt, så da passer jo det. Imidlertid har jeg av og til opplevd at dersom det er mye på kjøttbitene som ikke kan spises blir det rett og slett ikke nok kjøtt. Har derfor etterhvert lært meg å ha i litt estra kjøtt dersom jeg bruker bare fårikålkjøtt. Ellers har jeg begynt å bruke mer og mer kjøtt fra lammestek og da syns jeg det med like deler passer bedre. Men noe fårikålkjøtt med "alt det uspiselige" må man ha for smakens skyld. Synes nå jeg. Godt måltid!
Bellatrix Skrevet 26. september 2009 #4 Skrevet 26. september 2009 (endret) Vekt er vel vekt uansett hvor stor kålen er. --- Hæ? H*n sier h*n har 1,5 kål. Jeg har sett kål på størrelse meg en stor appelsin og kål på størrelse med en basketball. Mener du virkelig at det ikke har noe å si hvor stor kålen er? Endret 26. september 2009 av Bellatrix
Gjest Iah Skrevet 26. september 2009 #5 Skrevet 26. september 2009 Vekt er vel vekt uansett hvor stor kålen er. TS skriver hun har 1 1/2 kål, ikke 1 1/2 KG kål.
TanteBrun Skrevet 26. september 2009 #6 Skrevet 26. september 2009 Ok, jeg gir meg, lesefeil fra min side
Kamikatze Skrevet 26. september 2009 #7 Skrevet 26. september 2009 Kålen koker også sammen, og "krymper", så det er bare å lempe oppi. Fårikål er ingen millimetervitenskap, så det blir snadder uansett blandingsforhold. - Sålenge du koker såpass ar det blir plenty til en ekstra oppvarmings eller to. Jeg pleier å bruke omlag to-toogenhalv kilogram kjøtt til en tiliters gryte. Legger de feteste stykkene i bunn, med fettet ned, strør over med salt, en skjei hvetemel og grovmortet svartpepper, et godt lag kål, og gjentar. Over med en liter vann fra vannkokern, og skrelte poteter på toppen siste halvtimen. Finns ikke enklere middag å lage. - Når det mest avanserte er å åpne vakumpakken med kjøttet, er det neimen ikke greit å være Fjordland.
kissmequick Skrevet 26. september 2009 Forfatter #8 Skrevet 26. september 2009 Jeg tror jeg bare bruker den største kålen min, den er omtrent på størrelse med en mage, og det kjøttet tror jeg det er litt uspiselige deler på. Skal følge oppskriften til Kamikatze jeg tror jeg Skal gryta være omtrent halvfull med vann? Eller bare litt? Jeg har faktisk klart å ødelegge fårikål en gang >.> Men lover å ikke røre i gryta eller tilsette kanel istedenfor pepper i morgen!
Kamikatze Skrevet 26. september 2009 #9 Skrevet 26. september 2009 Det blir sikkert helskjønt enten du bruker ene eller begge. Skjær kålen i båter, slik at alle får med en liten del av "stammen" som holder den sammen. Ikke skjær av fett før koking, det er dessuten lettere å løsne fra det kokte kjøttet, men setter en himmelsk smak på kraften/kålen - samme med "stygt" kjøtt og sener. Gjem det i hjørnet i bunn, og fjern det heller etter koking. Røring fikk du erfare effekten av, ja? Du kan holde i gryteørene, og rykkvri pannen en kvarttørn med- og motsols sånn midtveis i kokingen, for å motvirke fastsviing i bunn. Det er sjelden nødvendig, hvis de feteste stykkene ligger der. Ikke bruk for mye vann. En liter er sikkert mer enn nok. Men ha det kokende i. Svak varme, fårikål skal dampe mer enn koke. Og det trekker mye væske fra kålen og kjøttet. Vannet er mest der for å starte prossessen. Oi... Her blir det ikke før på torsdag...
Brunhilde Skrevet 26. september 2009 #10 Skrevet 26. september 2009 Jeg ville aldri finne på å bruke en liten vann til en så liten porsjon får-i-kål. Et par desiltier kanskje, ikke noe mer enn det. Det skal jo ikke være suppe heller!
Kamikatze Skrevet 26. september 2009 #11 Skrevet 26. september 2009 Kan vi møtes på halvveien, da? Si en halvliter, men at hun må følge ekstra nøye med etter den første timen? Du har nok rett. Når hun snakker om kål stor som en mage, var det de høygravide utgavene som rant i hu. Men ved nærmere ettertanke har jeg aldri noensinne sett så stor kål. Så, du har fullstendig rett.
kissmequick Skrevet 26. september 2009 Forfatter #12 Skrevet 26. september 2009 Ok, halvliter! Men hva i all verden er det jeg skal følge med på?
Brunhilde Skrevet 27. september 2009 #13 Skrevet 27. september 2009 Du skal følge med at kjøtt/kål ikke brenner seg fast i bunnen av gryta. Det smaker ikke så godt.
kissmequick Skrevet 27. september 2009 Forfatter #14 Skrevet 27. september 2009 oki, takk for hjelp alle sammen! Jeg er faktisk ikke så værst til å lage mat, men klassiske superenkle retter klarer jeg gjerne å ødelegge fullstendig >.>
Brunhilde Skrevet 27. september 2009 #15 Skrevet 27. september 2009 Du må gjerne fortelle hvordan det ble til slutt
Trillrund Skrevet 27. september 2009 #16 Skrevet 27. september 2009 Jeg fikk servert fantastisk fårikål i går :-) Håper din ble god også!
kissmequick Skrevet 27. september 2009 Forfatter #17 Skrevet 27. september 2009 Det gikk kjempefint, igjen tusen takk Litt lite salt og pepper kanskje, men vi hadde jo på bordet og det ble ikke brent! Wohooo :gjeiper:
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå