Gå til innhold

Hund møter katt


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Jeg skal nå til helgen få meg katt, en 12 uker gammel hannkatt. Jeg har fra før en 1 år gammel hund, og jeg lurer på om noen av dere brukere har noen gode råd og vink m.h.t. hvordan introduksjonen av disse to bør foregå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi hadde to 10 uker gammle kattunger da vi fikk valpen vår. Det gikk strålende! Vi gjorde egentlig ikke noe spesielt med dem i begynnelsen, men lot de tusle for seg selv. Kattene freset litt mot valpen i begynnelsen, men det lot vi dem gjøre uten at vi blandet oss inn, slik at valpen lærte hvor grensene går for kattene. Nå er de kjempevenner og koser seg sammen. (De er blitt litt for gode venner... den ene katten har begynt å suge på pattene til valpen, og det liker vi ikke.....)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det beste er vel kanskje å la dem finne ut av ting og tang selv da, på sin måte?

Men, er det noen sjanse for at hunden min vil gå til angrep på kattungen? Den har ikke vist verken aggresjon eller interesse for katter tidligere, og er kjempevenn med marsvinet jeg har.

Flere innspill?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nettopp fått meg kattunge og har ilder fra før.

Kattungen freser til ildern og ildern er bare nyskjerrig på katten.

Det er egentlig best å la dyr bli kjent på egen hånd uten innblanding, tror jeg. Men dette skal selvfølgelig ikke gå på helsa løs til dyrene ;)

Katten kan nok sikkert forsvare seg selv, men pass på dem litt i begynnelsen! Det er mitt råd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten kattunge blir nok fort vant til sin nye kompis. 1 år gamle hunden din tror jeg ikke blir noe problem, som du skriver den har ikke vist noe interesse for katt før, men den blir nok litt nyssgjerrig på den nye skapningen.... HVordan hund har du forresten? De fleste hunder skjønner at små skapninger (kattunger, valper og småbarn) ikke er trusler for de og dermed går de overens.

La de tusle litt rundt og snuse på hverandre...

Litt musinnelig jeg, husker hvordan det var når vi introduserte pusen vår til hunden i huset :) De var sååååå søte!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som regel er katter mer aggresive mot hunder enn omvendt. Derfor er det gunstig at du får en kattunge nå og har hunden fra tidligere. La dem bestemme tempoet selv som andre sier, jeg er sikker på at de snart finner tonen.

Lykke til! Din heldiggris.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Dr Zoidberg

Har hatt komboen Gordon og Engelsk setter / katt / ilder. katt og voff gikk bare lekkert, vovvene elsket katta i eget hus - de andre i nabolaget var derimot moving targets. Katta jeg har nå elsket siste kjørtern, men med visse begrensninger. De sov i alle fall sammen, noenganger, og delte mat broderlig.

Ingen av dem kunne fordra ilderen. Ilderen tok livet av katta til min mor, mens katta sov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går nok bra - hunden er alt vant til marsvin, og kun året gammel.

Du må regne med at hunden vil få seg en smekk over nesa - hvis ikke kattungen er vant til hunder fra før - og hunden blir for nærgående.

Gi dem begge masse positiv oppmerksomhet - på en rolig måte - så skjønner de nok tegninga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å være helt sikker på hvordan hunden reagerer kan det være lurt å ha den i bånd ved første møte.

Vi har hund og da sviger's fikk ny katt gikk det helt uproblematisk - gjensidig nysgjerrighet, og katten er mer hissig enn hunden, men ingen skader. Ganske humor egentlig - inne er det katten som "jakter" på hunden, "fange" halen til hunden, bort og snuse, i det hele tatt mest innpåsliten, mens når de er ute, er det hunden som "gjeter" katten og ringer den inn...

Lykke til!! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Snuppelure iil

Da jeg var liten hadde vi både hunder og katter sammen. Det kommer til å gå så fint så. Men husk at om katten og hunden din godtar hverandre er det ikke sikkert at de godtar andre hunder eller katter. Når de bor sammen hos deg blir de "familie" og aksepterer hverandre.

Jeg tror også det er viktig at du tar deg litt ekstra av hunden når katten kommer. Husk at den får en lillebror og kan bli like sjalu som enebarn kan bli når de plutselig får søsken. La den føle at den fortsatt er like viktig for deg, og bevis at den ikke har fått en konkurent men en venn.

Litt krangling kan det bli i begynnelsen så pass på. Hunden din er fortsatt liten / barn og kan bli litt ivrig med katten. Kattunger er ennå ikke store nok til å hamle opp med hunder. Så i barne stadiet er hunden overlegen. Men passpå :-) Det snur seg så snart katten runder 1 år ....

Hjemme hos oss var det alltid kattemor som stod for "oppdragelse" av valper :-) Valpene syntes det var usansynelig moro å jage kattunger. Kattemor godtok dette til et vist nivå. Og når hun fikk nok.... ja da var det hunden som ble jaget... :-) Kun en gang.... etter det kunne de ligge foran peisen sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt så mye rart i huset. Hadde pusen til søstera mi, ene ilderen og forrige bikkja. Gikk tipp topp, men bikkja var _leken_. Og fortsatt valp.

Ville prøvd å ha de i samme rom "adskilte" litt. F. eks gi hunden og katten en liten del som er "deres" og bytte om, så de får lukte litt. Og som en annen sa her også, la begge få positiv oppmerksomhet, så ikke en av de "misforstår". :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...