Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
Det står ikke fødselsdato på skattelistene, eller annen informasjon som staten legger ut offentlig.... fødselsår står, men ikke dato.

Og hvis noen lurer på hvorfor jeg er så kritisk til at fødselsdato står sammen med annen informasjon...

Det er ikke alle som (i praksis) er like flinke til å sjekke at personen er den h*n utgir seg for å være...

Det har skjedd at fødselsdato var nok til å opprette kundekontoer i div butikker, og det har skjedd meg at noen har opprettet konto i mitt navn... bestilt varer derfra, og jeg visste ingenting før inkassoregningen lå i postkassen.

Den gangen gikk det bra, jeg kunne bevise at det ikke var meg, men det er ikke sikkert det går like bra neste gang.

Ja, fødselsdato brukes i noen tilfeller dessverre som et "slags bevis", eller i alle fall som en sannsynliggjøring på at en er den en gir seg ut for. Jeg har opplevd å bli spurt

om det i den hensikt ved noen anledninger. Men det er jo ikke særlig hemmelig, et kjent norsk nettsamfunn la ut fødselsnummer på alle brukere for inntil kort tid siden, hvis en ikke bevisst sperret for det.

Men heller ikke fullt fødselsnummer på folk er så vanskelig å få tak i som en gjerne tror. Så i Internettalderen må nok alle snart ta inn over seg at disse numrene ikke er hemmelige lenger, og ikke bør brukes til å bevise noe som helst. Det er bare det at det er så fordømt enkelt å bruke dette nummeret til registrering, alle har jo et. Men det er ikke god nok grunn.

(Litt teit at jeg kaller meg En gjest, når du kaller deg Gjest, men jeg har ikke hatt fantasi til å finne på noe bedre. Dessuten gjør det jo oss veldig anonyme. :regn: )

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fødselsdato var tilgjengelig på skattelister fra 2001 tidligere, men jeg oppdaget at det er fjernet nå, men tror det lå ute tidligere i 2009.

Skrevet

Jeg har startet denne tråden om samme tema...

Jeg står ikke oppført i Telefonkatalogen, og dukker derfor ikke opp på sider som iam.no. Men jeg dukker opp på finnfirma.no, og synes det er ille at jeg ikke får bestemme selv om jeg skal være søkbar på nett.

Skrevet
Jeg har gitt tillatelse til at telefonnummer og adresse står oppført i telefonkatalogen, og fødselsår ligger inne på skattelistene... dette kan jeg ikke gjøre noe med, MEN jeg ønsker ikke at fødselsdato skal kobles opp i mot navn, adresse og telefonnummer. Det åpner for misbruk.

En person som har kunnskap og vilje til å misbruke din identitet trenger ikke den nye nettsiden. Du kriger med andre ord på feil arena. Det du vil er at informasjon ikke skal være tilgjengelig på nettet. iam.no søker opp info som allerede er tilgjengelig på velkjente internettsider noe du fint klarer på egenhånd ved hjelp av Google.

Hvis iam.no er ulovlig, så må Datatilsynet også stenge telefonkatalogen, skattelistene på nettet, endre vilkårene for diverse nettsamfunn (inkl Facebook) osv. Når det er sagt, med OneCall er det gratis å ha hemmelig nummer. Det eneste du finner om meg på iam.no er da bloggen min, oppslag i skattelistene og profilen på Facebook.

Skrevet
Det du vil er at informasjon ikke skal være tilgjengelig på nettet. iam.no søker opp info som allerede er tilgjengelig på velkjente internettsider noe du fint klarer på egenhånd ved hjelp av Google.

Jeg begynner å bli litt lei av å gjenta meg selv, men jeg gjør et forsøk til:

Jeg har ingenting om at informasjon jeg har godkjent/selv har lagt ut, er tilgjengelig på internett...

Jeg har gitt tillatelse til at telefonnummer og adresse står oppført i telefonkatalogen, og fødselsår ligger inne på skattelistene... dette kan jeg ikke gjøre noe med, MEN jeg ønsker ikke at fødselsdato skal kobles opp i mot navn, adresse og telefonnummer. Det åpner for misbruk.

Jeg ønsker SELV å avgjøre hvilken informasjon som offentliggjøres om meg, og jeg ønsker ikke at fødselsdato skal publiseres, og det har jeg heller ikke gitt tillatelse til.

Jeg vil at det skal være mulig å finne meg i telefonkatalogen, men jeg vil ikke at fødselsdato skal være tilgjengelig for alle og enhver.

Men når de offentliggjør informasjon som hverken jeg selv, eller offentlige instanser har offentliggjort, da tråkker de over en grense.

Hvis noen andre har oppgitt informasjon om meg, uten min viten og vilje, burde ikke den infomasjonen spres uten min tillatelse.

Jeg har aldri lagt inn min fødselsdato på noen nettsteder (med unntak av nettbank), og hvis noen finner den informasjonen om meg på nettet, så er det ikke jeg som har lagt den ut!

Jeg ønsker selv å ha kontoll over hvilken informasjon om meg som er offentlig, og fødselsdato er ikke en av de tingene jeg synes er offentlig informasjon for min del.

Skrevet
Men når de offentliggjør informasjon som hverken jeg selv, eller offentlige instanser har offentliggjort, da tråkker de over en grense.

Hvis noen andre har oppgitt informasjon om meg, uten min viten og vilje, burde ikke den infomasjonen spres uten min tillatelse.

Jeg skjønner ikke hva du sikter til. Mener du at iam.no har opplysninger om deg som ikke eksisterer andre steder på nettet? Nå vet ikke jeg om du er mer eller mindre kjent eller om det har stått om deg i media før, men jeg kan ikke finne noe galt på iam.no. Det eneste jeg har gjort er å skaffe et gratis hemmelig nummer, så iam.no finner bare noen avisartikler jeg er med i samt bloggen og fjesbokprofilen min.

Skrevet

Jeg får ikke opp noen verdens ting fra iam.no jeg. Det står bare "laster".

Skrevet
Jeg skjønner ikke hva du sikter til. Mener du at iam.no har opplysninger om deg som ikke eksisterer andre steder på nettet?

Ja, jeg mener at iam.no har opplysninger om meg som ikke eksisterer andre steder på nettet, og jeg lurer veldig på hvor de har fått den informasjonen fra.

Og nei, jeg er ikke kjent...

Googler jeg navnet mitt, er det bare skattelistene fra biip.no, og oppføringen i telefonkatalogen som kommer opp.

Skrevet
Ja, jeg mener at iam.no har opplysninger om meg som ikke eksisterer andre steder på nettet, og jeg lurer veldig på hvor de har fått den informasjonen fra.

Og nei, jeg er ikke kjent...

Googler jeg navnet mitt, er det bare skattelistene fra biip.no, og oppføringen i telefonkatalogen som kommer opp.

Er den siden nede, eller er det for mange som søker? Jeg får ikke opp noe jeg. Søker og søker, men det står bare "laster"- og det er ikke noe feil med internett for da hadde jeg ikke kunnet skrevet dette innlegget. :-o

Gjest Nattvette
Skrevet

Ser at fødselsdatoen min står på Finnfirma.no, og fødselsår står i skattelistene. Er ikkje vanskelig å sette det sammen da...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...