Gå til innhold

Personopplysninger på nett

Fremhevede innlegg

Skrevet

Diskusjonen raser på nettet angående iam.no, som samler informasjon om deg fra kilder på internett og gjør dette søkbart. Jeg har gitt blaffen i iam.no og lignende sider, fordi jeg aldri finner noe om meg selv på slike sider, da jeg ikke er registrert i telefonkatalogen. Jeg har gode grunner for å ikke være søkbar på nett.

Men så kom jeg over http://www.finnfirma.no/personer.html, og der står jeg oppført med fullt navn, adresse, mobilnr, fødselsdato og kjønn. Så nå sitter jeg her og ser ut som et gigantisk spørsmålstegn og lurer på hvor i all verden de samler informasjonen fra. Er dette virkelig lovlig?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_Kim_*
Skrevet

Nei, kan ikke være lovelig nei.

Og denne iam-greia.... syns nå at folk bør ta kontakt med dama bak den siden, og si hva de mener.

Ikke så vanskelig å finne adressen og telefonnummeret hennes på nett da.. hehe.

f.eks så er det bare å gå på brønnøysundregisteret og søke opp firmaet hennes.

http://w2.brreg.no/enhet/sok/detalj.jsp;js...orgnr=992185880

Skrevet

HVORFOR er dette et stort problem, samtidig som alle løper til nettavisene for å spionere på nabo'n når skattelistene blir publisert? >.<

Skrevet
HVORFOR er dette et stort problem...

Fordi noen av oss ønsker av forskjellige grunner å ikke være søkbar på nett, og har reservert oss mot dette. Og da er det frustrerende at et firma kan gjøre disse opplysningene tilgjengelig likevel.

Skrevet

-"Norway is the last communist state, all over red, full of Stasi's", mener mange fra andre rike vestlige land.

Klart at Stasi finner det de vil. ;-)

Skrevet
Diskusjonen raser på nettet angående iam.no, som samler informasjon om deg fra kilder på internett og gjør dette søkbart. Jeg har gitt blaffen i iam.no og lignende sider, fordi jeg aldri finner noe om meg selv på slike sider, da jeg ikke er registrert i telefonkatalogen. Jeg har gode grunner for å ikke være søkbar på nett.

Men så kom jeg over http://www.finnfirma.no/personer.html, og der står jeg oppført med fullt navn, adresse, mobilnr, fødselsdato og kjønn. Så nå sitter jeg her og ser ut som et gigantisk spørsmålstegn og lurer på hvor i all verden de samler informasjonen fra. Er dette virkelig lovlig?

finnfirma ja! Denne nettsiden har visst gått under radaren i debattene som har rast. Jeg tok en test og fant privatpersoner jeg kjenner som jeg vet ikke har noe firma, og heller ingen rolle i noe firma, så vidt jeg vet.

Jeg ser jo gode grunner til at det skal være mulig å søke opp firmaer, og personer som har roller der, men ikke persondata for privatpersoner. Som jeg skrev i et innlegg i iam.no-tråden, så godtas fødselsdato i visse tilfeller som et "bevis" på at en er den en utgir seg for.

Lærdommen må være at vi slutter å tro at kunnskapen om en fødselsdato beviser noe som helst. Ikke engang fullt fødselsnummer er så vanskelig å finne. Videre får vi la være å legge ut fødselsdato på diverse nettsamfunn vi er med i, hvis vi ønsker å være anonyme.

Og hvis en lever på hemmelig adresse, så er jeg da så naiv at jeg tror det går an å bli slettet fra slike oversikter. Men det er selvfølgelig feil at en selv skal måtte ta initiativet.

Skrevet

Jeg er helt enig i at personopplysningene er alt for lett tilgjengelige. Jeg har selv aldri stått oppført i noen telefonkatalog og ser til min tilfredshet at jeg heller ikke finnes i finnfirma.no.

Men det ser ut som om det er rimelige store lekkasjer internt i det offentlige. En gang sendte jeg en epost til friluftsetaten i Oslo Kommune og fikk svarbrev hjem til min private postadresse uten at jeg hadde oppgitt dette. En annen gang sendte jeg en epost til politiet med et teknisk tips om deres webside. Jeg opplevde da å få et takkebrev hjem til min private adresse uten at heller ikke denne gangen hadde oppgitt denne. Jeg kan ikke se noe annet enn at de har kontaktet folkeregisteret (som man ikke kan reservere seg mot) og klart å få ut opplysningene derfra. Jeg blir litt matt og jeg lurer på om jeg skal sende svarbrev hjem privat til den ansatte i friluftsetaten og i politiet men siden de begge hadde valgt å stå i offentlige telefonkataloger så ville de vel neppe forstått hintet.

Skrevet

iam.no har til og med opplysninger om personer som har vært døde en stund. Disse er ihvertfall ikke hentet fra telefonkatalogen.

En annen ting er at siden ikke er sikret, dvs. at den ikke har hengelås-ikon på øverste linje. Det gjør det hele enda mer ekkelt.

Skrevet
En annen ting er at siden ikke er sikret, dvs. at den ikke har hengelås-ikon på øverste linje. Det gjør det hele enda mer ekkelt.

Hva har det med saken å gjøre?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...