Skade Skrevet 25. september 2009 #1 Skrevet 25. september 2009 ... men det er første gang jeg skal lage julemiddag til familien... Og vil egentlig bare ha tips om middagsretter til julaften Hva kan jeg lage? Alt mottas med takk!
Gjest Gjest Skrevet 25. september 2009 #2 Skrevet 25. september 2009 Her er det pinnekjøtt, ALDRI et diskusjonstema engang Aldri spist noe annet på julaften, og så lenge det ikke er en svigermor inne i bildet som serverer noe annet, skal jeg spise det hver julaften resten av livet
kissmequick Skrevet 25. september 2009 #3 Skrevet 25. september 2009 Dere har ingen tradisjon på julaften? Vet at i min familie er det krisestemmning hver gang noen foreslår å bytte ut ribba :gjeiper: Julemiddager jeg kan komme på: Ribbe, pinnekjøtt, torsk, skinke, kalkun, lutefisk, smalahovud. Stikk inn på matprat.no og få noen tips kanskje?
Gjest Chiffon Skrevet 25. september 2009 #4 Skrevet 25. september 2009 Vi har både ribbe og pinnekjøtt. Ville ikke byttet bort noen av dem. Ikke tar det mye lengre tid å lage heller.
Skade Skrevet 25. september 2009 Forfatter #5 Skrevet 25. september 2009 Hjemme hos mamma og pappa brukte vi å spise kalkun da jeg var lita, men så gikk vi over til elgbiff eller fondue... :gjeiper: Men siden vi iår skal feire hjemme hos oss selv (med mine foreldre og søsken og evt. min svigerfamilie) vil jeg egentlig lage noe annet For å begynne egen tradisjon, liksom... Matprat var en god idè! Takk skal du ha!
Amanlis Skrevet 25. september 2009 #6 Skrevet 25. september 2009 Snakk med svigerfailien din om hvilke mattradisjoner de har julaften. Man skal ikke tulle med julemiddagen altså Når du har bestemt deg for hva du vil lage, så ta menyen som søndagsmiddager et par ganger så får du trent deg litt.
Zzyzx Skrevet 25. september 2009 #7 Skrevet 25. september 2009 Vi skal ha and, men vi vet ikk eom det skal være helstekt i kalkun-stil, eller om vi bare skal ha andebryst. Kommer an på hva vi får tak i. (Hvor får man egentlig tak i and i Oslo?)
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 25. september 2009 #8 Skrevet 25. september 2009 Julaften er ikke en dag man eksperimenterer på kjøkkenet. Da skal det være tradisjonsmat, og hadde jeg fått servert noe annet enn ribbe eller pinnekjøtt hadde jeg rett og slett blitt ordentlig lei meg. Og gjerne litt smågrinete også. Man kødder ikke med julemiddagen, rett og slett.
Serenity88 Skrevet 25. september 2009 #9 Skrevet 25. september 2009 Kommer fra en viltfamilie så her går det i stek (elg, hjort, rådyr eller rein), rype eller and Verste julemiddagen jeg kan få er ribbe og medisterkaker/pølser, men kjøttkaker i posesaus og sjokolademousse til dessert er nok den som tar kaka når det gjelder kjipe julemiddager (ex-svigerfamilie sin juletradisjon...) Riskrem med mandel er jo også gøy for både store og små
Belima Skrevet 26. september 2009 #10 Skrevet 26. september 2009 Her er tradisjonen spikret. Ribbe, hjemmelagede medisterkaker, pølser, rødkål og surkål. Ribbe som stekes og deles opp i biter lille julaften. Svora blåses opp da. Julaften rundsteker jeg ribbebitene og varmer opp det andre. Brun hjemmelaget saus (også laget lille julaften) og varmt ribbefett. Riskrem til dessert. Da jeg begynte å lage noe av maten lille julaften, fikk jeg så god tid julaften at jeg kan se på tegnefilmene.
Gjest SmallTalk Skrevet 26. september 2009 #11 Skrevet 26. september 2009 Her hadde det blitt katastrofestemning dersom noen serverte meg noe annet enn ribbe på julaften. Jeg er glad for at sviges har samme mattradisjoner som jeg er vandt til. Da er det problemet ikke-eksisterende når den tid kommer.
The Kitten Skrevet 26. september 2009 #12 Skrevet 26. september 2009 I min familie spiser vi pinnekjøtt på julaften. Tradisjonelt og godt, men med en egen vri. Jeg er ikke så glad i kålrabistappe, så min far lager hvit saus som jeg kan ha over poteter istedenfor. Det er veldig godt. Min bror spiser biff, for han har aldri likt pinnekjøtt. Hvis jeg hadde fått servert noe annet i besøk hadde jeg kanskje blitt litt skuffet, men det kunne ikke falle meg inn å bli sint for det. (Så fremt det fremdeles var snakk om julemat og ikke grandiosa).
Gjest Gjest Skrevet 26. september 2009 #13 Skrevet 26. september 2009 Rart spørsmål! Det siste man trenger på julaften er vel tips til middagsretter? Alle har jo spist ting tidligere og har en favoritt, alltid! Så du burde rett og slett forhøre deg med de du skal lage til, ikke oss på kvinneguiden som har egne tradisjoner. Problemet er som oftest at folk vil ha forskjellige ting. ...svaret er uansett pinnekjøtt.
PecanPie Skrevet 26. september 2009 #14 Skrevet 26. september 2009 I min familie spiser vi ribbe, hjemmelaget medister, melne poteter, surkål, saus.. Hm, ja.. Jeg spiser mest medister og saus, men resten hører liksom med Til dessert er det riskrem med hjemmelaget bringebærsaus og mandel. 1. juledag har vi restematgilde hvor vi spiser opp restene fra julemiddagen - og litt til! Skjønner godt at du vil starte din egen tradisjon! Lykke til
Belima Skrevet 26. september 2009 #15 Skrevet 26. september 2009 Urettferdig å kritisere TS synes jeg. Alle har vært unge og startet tradisjoner eller videreført den de hadde hjemme. Kanskje det de hadde hjemme ikke var favoritten heller. En viktig ting vi skal huske på, ikke alle har hatt et hjem å vokse opp i. Noen vokser opp i diverse fosterhjem og institusjoner. Synes det er fint jeg at noen spør her. Nå TS hva velger du å lage som blir din tradisjon?
Brunhilde Skrevet 26. september 2009 #16 Skrevet 26. september 2009 Godt svar, Belima. Lag noe du (og gjestene dine) liker. Jeg har spist alt fra torsk via pinnekjøtt, svinestek eller kalkun til kinamat, lam eller ribbe på julaften, og det har vært like koselig og godt hver eneste gang, ikke fordi det var akkurat den maten vi spiste, men fordi det var akkurat de menneskene vi var sammen med! Lykke til med å skape din egen tradisjon!
Gjest Iah Skrevet 26. september 2009 #17 Skrevet 26. september 2009 For meg er det kun ribbe og pølse som gjelder, klarer ikke se for meg at jeg noengang skal spise noe annet på julaften.
Pia Sava Skrevet 26. september 2009 #18 Skrevet 26. september 2009 ...(med mine foreldre og søsken og evt. min svigerfamilie)... Spør mannen din da vel, hva som er tradisjon hos de! Så kan du kanskje kombinere litt tradisjonene fra din familie og hans? Det blir jo også din egen vri/tradisjon! Lykke til!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå