Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 25. september 2009 #1 Skrevet 25. september 2009 Fikk så lyst på hjemmebakt brød, har noen en god oppskrift å dele med seg der ute?
Gjest Gjest Skrevet 25. september 2009 #2 Skrevet 25. september 2009 Jeps! Bruker kjøkkenmaskin, har i en halv liter surmelk og en liter lunka vann med 50g utrørt fersk gjær. I underkant av to kilo hvetemel, tre dl helkorn, 3 dl havrekli, 3 dl grov sammalt rug. Og gjerne et par never solsikkefrø. Elte godt og lenge. Putte i form og pensle med litt olje. Stek på 200 g i 1 time og 10 min. (4 store brød)
Gjest Gjest Skrevet 25. september 2009 #3 Skrevet 25. september 2009 Den hørtes god ut!!! Er det noen som har en gooood, men grov oppskrift - a'la Ingers rugbrød eller lignende?
Dyveka Skrevet 30. september 2009 #4 Skrevet 30. september 2009 450 g grovbakstmel 450 g fullkornbrødblanding 90 g kli 900 g siktet spelt el. hvetemel 1 pk tørrgjær 1 ts salt -bland det tørre ca. 3 ts flyt. honning ca.1,5 l vann (litt løsere deig hvis du bruker speltmel) -rør honning ut i vannet, bland alt sammen , deigen må ikke være for fast. heves 1 time fordel i 3 2-liters former (skal ikke eltes) etterhev i ca 1/2 time stekes i 45 min på 200 g varmluft
mowgli Skrevet 1. oktober 2009 #5 Skrevet 1. oktober 2009 Oppskrift: 100 g valnøtter hakkes 2 dl linfrø 1 dl solsikkekjerner 1 ss salt 1 ts pepper 1 pk tørrgjær Blandes godt i 9 dl lunka vann 1 kg grovbakstmel Fordeles i 2 former. Klappes flate med slikkepott dyppet i vann så ikke deigen kleber seg på slikkepotten. Heves i 1 time Settes inn i kald ovn, sett ovnen på 220 grader, stekes i 45 minutter. Sunt & Godt!
Gjest Gjest Skrevet 19. oktober 2009 #6 Skrevet 19. oktober 2009 450 g grovbakstmel 450 g fullkornbrødblanding 90 g kli 900 g siktet spelt el. hvetemel 1 pk tørrgjær 1 ts salt -bland det tørre ca. 3 ts flyt. honning ca.1,5 l vann (litt løsere deig hvis du bruker speltmel) -rør honning ut i vannet, bland alt sammen , deigen må ikke være for fast. heves 1 time fordel i 3 2-liters former (skal ikke eltes) etterhev i ca 1/2 time stekes i 45 min på 200 g varmluft hva mener du m fullkornbrød blanding??
Gjest Gjest Skrevet 20. oktober 2009 #7 Skrevet 20. oktober 2009 Oppskrift: 100 g valnøtter hakkes 2 dl linfrø 1 dl solsikkekjerner 1 ss salt 1 ts pepper 1 pk tørrgjær Blandes godt i 9 dl lunka vann 1 kg grovbakstmel Fordeles i 2 former. Klappes flate med slikkepott dyppet i vann så ikke deigen kleber seg på slikkepotten. Heves i 1 time Settes inn i kald ovn, sett ovnen på 220 grader, stekes i 45 minutter. Sunt & Godt! hei:) takk for deilig brød!!! Bakte det igår og det smaker nydelig..også er det jo så lettvint:)
Gjest O'hara Skrevet 20. oktober 2009 #8 Skrevet 20. oktober 2009 Jeg bruker oppskriften jeg fant på nett til Ingers rugbrød. Har bakt det opptil flere ganger og synes det er godt. Oppskriften finner du blant annet på matoppskrift.no.
Dyveka Skrevet 22. oktober 2009 #9 Skrevet 22. oktober 2009 hva mener du m fullkornbrød blanding?? Det er ferdig brødblanding. bruker oftest den fra Regal i rød pose
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå