Gå til innhold

Forslag til forrett?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Vi skal ha gjester i helgen og i den forbindelse skal jeg lage en tomatbasert lammegryte til hovedrett, dessert blir Tilslørte bondepiker.

Men forrett?? :vetikke:

Jeg hadde tenkt på noe ruccula, skiver av parmesan, valnøtter (honningristede?), olje/balsamico over, muligens asparges istedenfor? Vi er 12-14 stykker så jeg skal ikke lage noe som er noe som krever 5 timers forberedelse...

Noen som har noe tips?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

En av mine favorittforretter er bruscetta med tomat- og løksalat. Den er enkel å lage, også til ganske mange personer, og lettspist. Det kan passe bra når hovedrett og dessert er såpass kraftige.

Synes ikke det gjør så mye at det er to tomatretter på rad... :)

Skrevet

Jeg er veldig glad i bruscetta selv, men to tomatretter blir for mye for meg.

Takk for tips!

Skrevet

Jeg synes en lett salat, som den du beskriver i hovedinnlegget ditt, høres ut som et godt utgangspunkt for en såpass kraftig middag.

Evt kan et alternativ være den klassiske melon og parmaskinke-komboen :)

Skrevet

Tja, hva med litt retro-mat, som rekecoctail?

Eller reker i avocado (med en klatt creme fraiche)?

Eller terteskjell med hvit, tykk saus med fiskepudding, erter og gulrøtter?

Sistnevnte blir muligens litt heavy, men du verden så godt :)

Skrevet
Jeg synes en lett salat, som den du beskriver i hovedinnlegget ditt, høres ut som et godt utgangspunkt for en såpass kraftig middag.

Evt kan et alternativ være den klassiske melon og parmaskinke-komboen :)

Det kan være et godt alternativ :)

Takk!

Jeg tenkte også på en god ost med f.eks solbær, men tror det blir for kraftig..?

Skrevet

Solbær og brie er veldig godt, men passer vel bedre som mellomrett eller eventuelt som erstatning for dessert, enn som forrett.

Skrevet
Tja, hva med litt retro-mat, som rekecoctail?

Eller reker i avocado (med en klatt creme fraiche)?

Eller terteskjell med hvit, tykk saus med fiskepudding, erter og gulrøtter?

Sistnevnte blir muligens litt heavy, men du verden så godt :)

Synes det høres godt ut, hvordan lager du det?

(Tror ikke jeg skal bruke det i denne sammenhengen, men en annen gang :))

Skrevet

Vi skal ha gjester i helgen og i den forbindelse skal jeg lage en tomatbasert lammegryte til hovedrett, dessert blir Tilslørte bondepiker.

Men forrett?? :vetikke:

Jeg hadde tenkt på noe ruccula, skiver av parmesan, valnøtter (honningristede?), olje/balsamico over, muligens asparges istedenfor? Vi er 12-14 stykker så jeg skal ikke lage noe som er noe som krever 5 timers forberedelse...

Noen som har noe tips?

[/quo

Tips: Stek hele ferske asparges med spekeskinke rundt. Meget godt, og super enkelt å lage. Så har litt salat (gjerne 2-3 ulike typer salat) på en tallerken, litt dressing over og vips forretten er klar

Skrevet
Solbær og brie er veldig godt, men passer vel bedre som mellomrett eller eventuelt som erstatning for dessert, enn som forrett.

Det er nok riktig.

Tips: Stek hele ferske asparges med spekeskinke rundt. Meget godt, og super enkelt å lage. Så har litt salat (gjerne 2-3 ulike typer salat) på en tallerken, litt dressing over og vips forretten er klar

Det har jeg smakt, det er kjempegodt!

*vurderer*

Skrevet

[hva med avokado, blandet med rømme, hvitløk, sitron, salt, pepper, og krepsehaler?????

Skrevet
hva med avokado, blandet med rømme, hvitløk, sitron, salt, pepper, og krepsehaler?????

Takker for det, men mannen er ikke noe begeistret for krepsehaler så det utgår.

Dessuten er jeg litt i tvil på om jeg kan ha skalldyr/fisk til forrett når jeg har lammekjøtt til hovedrett....

Her er lenke til denne retten:

http://www.peppernet.no/peppernet/Oppskrif...og_avocado.html

Enkelt og godt, en 80-tallsklassiker.

Jeg pleier å legge en skje Creme Fraiche i midten av tallerkenen i tillegg.

Takk for link!

Vi skal ha bacalao neste helg og da kan denne forretten passe :)

Skrevet
Dessuten er jeg litt i tvil på om jeg kan ha skalldyr/fisk til forrett når jeg har lammekjøtt til hovedrett....

Selvfølgelig kan du det! Det passer jo aldeles ypperlig, det. Hvis du feks har en musserende vin til aperitiff, kan du servere den samme til forretten (med skalldyr), og så gå over på rødvin til lammegryten.

Skulle jeg hatt skalldyr på denne tiden av året, ville jeg imidlertid valgt krabbe, som er på sitt beste akkurat nå. Denne salaten ser utrolig god ut! Og den ser passe lett og frisk ut før en kraftig gryte til hovedrett, særlig om gryten også er litt kremet.

Skrevet

Den krabbesalaten ser helt aldeles nydelig ut, men jeg tror jeg skal spare den til vi er litt færre, vi blir vel totalt 12-14 stykker. Ser ut som om det er litt mer arbeid med den....?

Men skal sjekke med svigerfar om han har litt ferdigrenskede krabber på lur :nigo:

Tusen takk for tips!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...