Gå til innhold

Veien til målet

Fremhevede innlegg

Skrevet

Uff, merker jeg føler vi er sent ute med permisjon og feriesøknad. Både til jobb og til Nav.

Og selv om vi har snakket om dette mange ganger, så er vi fortsatt ikke sikre på om vi skal velge 56 eller 46 uker permisjon med lønn... (10 uker uten lønn til slutt, gir oss 10.000 mer utbetalt totalt.)

Og så skal vi jo ha noe ferie oppi dette... Jeg tar mye nå i høst, og vi må jo begge ta noe ferie neste sommer.

Det skal visst ikke være lett dette. Sist tok vi jo bare lengst mulig permisjon, og tenkte ikke så mye på det økonomiske.

Fikk bekreftelsen som jeg skal sende med til nav fra jordmor igår da. Så da mangler det ikke så mye der.

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Litt betryggande å lesa at det ikkje berre er me som er seint ute med permisjonssøknad. Terminbekreftelse frå jordmor er det einaste me har i boks så langt. :forvirret:

Nå fekk eg også lyst på klær i bambus eller soya. Kor mykje bør ein ha av slikt? Held det med to-tre bodyar og eit par pysjar i tillegg til vanlige bomullsklær? Og me treng vel mest sannsynlig berre str. 50/56? Eller er det kjekke plagg på hausten/vinteren også? *heilt uerfaren*

Eg har forresten på følelsen at du ventar ein lillebror. ;)

Endret av dreia
Skrevet

Jeg har kjøpt en body i str 50 og en i 56 i bambus/soya. Pluss en el. to pysjer/heldrakter...

Og så er jeg ganske sikker på at vi har en liten lue liggende ett eller annet sted...

Klærne er veldig fine om vinteren også, spesielt for barn som ikke tåler ull. (Men det håper jeg virkelig ikke vi får, for her er det MYE ull i hus...

Jeg elsker ull, og lillegutten har og bruker mye av det fra tidlig høst til sen vår.

Tipping om lillebror er notert. ;)

Skrevet

Men det var ikke noe billig syntes jeg da :klø: men bambus er nok dyrt uansett?!

Skrevet

Men det var ikke noe billig syntes jeg da :klø: men bambus er nok dyrt uansett?!

Jeg har absolutt ikke sagt det er billig.

Føler faktisk det er veldig dyre klær, og har derfor ikke klart å få meg til å kjøpe noe til fullpris ennå, selv om jeg har hatt veldig lyst på...

Har begynt å vaske litt ull idag, så da ble det opptelling på bambustøy også.

Vi har en pysj i 56, en body i 56, en body i 50, og to pysjer i 62.

Bodyene er justerbare to str, så begge de minste passer nok fra nyfødt.

Ellers har vi en del etter lillegutten, men det starter nok ikke før i str 80 eller 86.

På nettsiden til lilleba har de hvertfall noen plagg på salg, så det ikke blir så ille i pris. (Finn har vel jeg tømt allerede... :fnise: )

Skrevet

Planen for kvelden er å lage en liste til meg og mannen over alt jeg mener vi skal ha gjort før baby kommer...

Alt fra små bagateller, til litt større ting.

Mannen jobber hardt med en av de største. Nemlig ny bil! :)

Ser ut som om det plutselig kan bli stasjonsvogn på oss... (Vi må ha det nå.)

Ellers er det jo noe som er babyrelatert, som å ordne stellebord. Og andre som ikke er direkte relatert, som å henge opp bilder på veggene...

Blir nok ei lang liste!

Skrevet

Lista er ennå ikke ferdig, men et par ting er gjort.

Igår begynte jeg så smått å vaske babytøy også. Og har vasket ut av en hylle i klesskapet der de kan ligge til jeg får vasket ut av hele stellekomoden.

Begynner å lure på om vi skal ta med det minste tøyet når vi skal innom svigers i kveld... Sånn for å kunne begynne å vaske det også, og få full oversikt over alt vi har. :)

Har lånt bort babysolbrillene til en nabo som skal til syden med lite barn. Tviler på vi trenger dem det første året uansett. De ble kun brukt litt i påsken da lillegutten var liten.

Skrevet

Henter fram igjen denne:

Følgende planer har jeg før babyen kommer: (Ikke nødvendigvis i den rekkefølgen)

*Sy lommeslynge

*Rydde babyrommet

*Finne stellebordsløsning på badet

*Finne frem og sette opp babykurven på vårt rom

*vaske/fryse babymadrass

*Vaske sengetøy til babykurv, vogn og sprinkelseng

*Hente ned babyklær fra loftet

*Hente ned ammeklær fra loftet

*Finne gravidstæsj på loftet...

*Sy gardiner til babyrommet Du bør kanskje legges opp litt...

*Sy/legge opp gardiner til vårt soverom

*Male babyrom Er malt, men det er noen stygge flekker som bør få en touch-up.

*Kjøpe lampe til babyrom og henge opp denne.

*Dekorere babyrom

*Vaske babyklær og legge klart i kommoden på rommet

*Farge ulltøy etter storebror (Mye av det lyse har flekker.) - Farge er kjøpt. Og jeg har funnet det meste av tøyet, tror jeg... Men må ha mannen til å så flyttet kjøleskapet så jeg kan slå på microen...

*Vaske klart alle tøybleier, så de er innvasket

*Ha fryseren full av mat, så vi slipper å lage mat den første babytiden

*Sette sammen fotpose og resten til vognbag

*Ta service på barnevogna

*Vaske badebaljen grundig - Ganske ferdig. :)

*Kjøpe bok ala "mitt første år" til noen få bilder.

*Kjøpe ny bil

*Skaffe bilsete til baby (I krise KAN vi i teorien bruke storebrors, det er godkjent, men på ingen måte optimalt.)

*Sy meitai av samme stoff som gardinene på barnerommet?

*Lære meg å brette brettebleier...

*Strikke søskenluer til lillegutt og til baby.

Har jeg glemt noe nå tro...

Før fødsel er det jo lite som må ordnes:

*planlegge barnevakt

*skrive ønskebrev

*pakke fødebag

*pakke overnattingsbag for storebror

Skrevet

Uff blir nesten sliten av å lese listen din jeg :dåne:

jeg har lagd en liten liste over ting vi fortsatt ikke har...men langt ifra den du har.......men vi har jo da ingen erfaring og jeg har ikke peiling på hva jeg egentlig trenger(f.eks hvor mye klær)....

men men....ser du nærmer deg nesten høygravidstittelen...går fremover nå!! :hoppe:

Håper du og familien får en koselig helg :hug:

Skrevet

Uff blir nesten sliten av å lese listen din jeg :dåne:

jeg har lagd en liten liste over ting vi fortsatt ikke har...men langt ifra den du har.......men vi har jo da ingen erfaring og jeg har ikke peiling på hva jeg egentlig trenger(f.eks hvor mye klær)....

men men....ser du nærmer deg nesten høygravidstittelen...går fremover nå!! :hoppe:

Håper du og familien får en koselig helg :hug:

Ang. klær, så kan det være greit med to -tre bukser og 4-5 bodyer i begge de minste størrelsene til å starte med. (Sånn i tilfelle ikke alle butikker er åpne dagen etter dere kommer hjem. Og så kan man heller kjøpe opp mer av det man trenger etterpå.

Vi shoppet str 50 bodyer som ikke skulle trekkes over hodet 4 dager etter fødsel sist.

Oppdaget at alt ble gulpet ned, hele tide ...

Ja det nærmer seg nå!

God helg til deg også!

Skrevet

:skratte:

Må bare le av meg selv...

Jeg kom plutselig til å tenke på dette med fødsel, og hva vi skal gjøre om fødselen starter litt før "planen" (I forhold til storebror og barnehagefri og barnepass og sånt...)

Og så kom jeg på at noe av det første vi skal gjøre hvis ting starter er å ringe føden.

Har jeg notert meg nummeret til føden noe sted tro???? Nei...

Forrige gang hadde jeg vel lagt det inn på telefonen omtrent idet jeg var halvveis i svangerskapet. Og var parat til å ringe om den minste lille ting skulle skje. (Hvis jeg ikke la det inn da jeg var 10 uker på vei og fikk UL innkalling da...)

Nå har jeg altså ikke tenkt på det engang... Ikke i ett sekund... Før jeg nådde 33 uker.

Kanskje på tide å ha det nummeret litt lettere tilgjengelig?

Skrevet

He he, jeg også glemte helt å lagre føden på mobilen. Kom på det en sen kveld og jaktet opp papirene i panikk...

Håper ellers formen er bra. Jobber du fortsatt fullt nå?

Skrevet

Jobber "bare" 80% nå, og det holder. (Noen dager drømmer jeg om mer, men jeg tror egentlig det ville blitt mer stress enn hjelp i praksis.)

Har forresten ennå ikke fått lagret nummeret til føden... Men nå har jeg hvertfall tenkt litt på det... :gjeiper:

Er så slapp på kveldene noen ganger, så det blir liksom ikke gjort noe...

Skrevet

Uff vet hva du mener... er også slapp, våkner mye..trøtt alltid!

Er det ikke deilig å gå gravid?? :fnise:

Koselig å 'se' deg også!! :hug:

Jeg skal bare jobbe 5 uker før perm...deilig.. siden jeg tar ferie (som vi ikke egentlig har råd til fordi jeg er innleid..)!

Er SÅ klar for fri jeg også :hoppe:

Skrevet

Sitter plutselig og har nesten en hel helg hjemme alene...

Så da kanskje jeg kan gjøre noen av prosjektene mannen ikke er så begeistret for?

Tøybleievask og ferdiginnredning av babyrom, f.eks...

Mannen reiser på hyttetur til søndag, og mine foreldre ba om å få låne lillegutten i morgen. (Som de etter hvert modifiserte til fra i kveld til søndag formiddag...)

Høres ut som om han gleder seg også, så da har ikke jeg dårlig samvittighet for å ville sove lenge om morgenene...

Eneste usikkerhet er at både jeg og lillegutten har antydninger til begynnende forkjølelse...

Ellers har vi vært og hentet apotekpakken. (Lindex var tomme for Libero-pakken, så den henter mannen neste uke. :) ) Så nå venter jeg bare på hentelapp på Rimi sin pakke...

Var utrolig mye bra i apotekpakken, og det var til og med ting til den blivende storebror. (Hva skal baby med shampo/dusjsåpe?)

Gleder meg litt til de andre nå...

Er visst veldig klar for å tenke masse baby, og ikke så mye jobb mer...

Skrevet

Håper du får en fin helg, hvor du får slappet av og innredet barnerom samt vasket tøybleiene :Nikke:

Skrevet (endret)

Eg henta også Apotek1-pakken i går. Bra! :jepp: (Men eg såg heller ikkje heilt poenget med Bamse-shampoen til småtten.) Rimi- og Libero-pakken er også nylig bestilt. Og eitt eller anna frå Sandvik. Veit du om det er fleire gratispakkar som er verd bryet med all reklamen og innpåslitne telefonselgarar? (Eg har forstått at BAM-pakken iallfall ikkje er i den kategorien.)

Kos deg med heime aleine-helg og småpusling i heimen. :klemmer:

Endret av dreia
Skrevet

Syntes BAM pakken var ganske fin, jeg...

Har ikke hatt en eneste telefon så langt... (Og kan ikke huske det var noe mas sist heller...)

Men er ikke sandvik og BAM egentlig samme?

Jeg tror ikke jeg har funnet flere pakker enn Libero, Rimi og pampers/apotek.

Skrevet

Eg trur ikkje det er det same, men er ikkje sikker? :klø:

Eg har lese at det einaste "nyttige" i BAM-pakken var ein smokk. Men kanskje eg skal vurdera å bestilla den likevel, då? (Viss eg ikkje allerede har bestilt den gjennom Sandvik. :fnise:)

Skrevet

OK...

Smokken er jo fin... Og så var det et sett ammeinnlegg, og noen små vareprøver på standardprodukter, som sinksalve.

Pluss en bitteliten, men veldig god håndkrem.

Dessuten så likte jeg den lille boka som het "spør jordmor"...

Bestilte den pakka tidlig i graviditeten jeg da...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...