Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 23. september 2009 #1 Skrevet 23. september 2009 Er dette veldig ulekkert? Er det sånn at man blir bedt om å helst vente til etter mensperioden er over? Haster litt.. Er også i Nederland for tiden. Søkt gjennom hele internett for å finne informasjon om hvordan det er med gynekologiske undersøkelser her i landet, men finner ingenting. Noen som vet? Kan jeg bare stikke til resepsjonen på nærmeste sykehus og spørre om å få avtalt en GU? Eller innebærer dette en masse papirarbeid og helseforsikring osv osv? I og med at jeg ikke er statsborger. Ikke mulig med en "drop in" hos gynekologen?
kissmequick Skrevet 23. september 2009 #2 Skrevet 23. september 2009 Min gynekolog ba meg stikke innom neste gang jeg hadde mensen en gang, for å ta en blodprøve og sose litt rundt oppi der, så tror ikke de vil ta det ille opp ihvertfall. Hvis jeg var i nederland og ville ha gu ville jeg vel bare ringt nærmeste legesenter og spurt om en time. Så lenge det ikke er noe som skal dekkes av staten så betaler du vel bare etter timen som du ville gjort her hjemme. Såvidt jeg vet har alle nederlendere helseforsikring, men helsekort fra norge vil sikre deg alle rettigheter du hadde hatt i her hjemme om du skulle bli syk i andre land.
Gjest Gjest Skrevet 24. september 2009 #3 Skrevet 24. september 2009 Det spørs veldig hva du skal og hvor mye du blør. Skal du ta celleprøve og blør en del så må du nok vente, siden det kan gi feil svar. Men blør du bare litt kan gynekologen tørke det bort fra livmortappen.
onyx Skrevet 24. september 2009 #4 Skrevet 24. september 2009 For vanlig GU foretrekker de nok at du IKKE har mensen. Jeg ville ikke gått innom et sykehus for bare vanlige GU, men gått til et vanlig legesenter, det er i hvertfall det jeg har gjort i utlandet før. Da får du nok raskere time enn på et sykehus.. Jeg har brukt å betale kontant og fått en kvittering som jeg har sendt til NAV, som da har refundert utgiftene. Vær obs på at NAV kan stille spørsmål vedrørende besøket, om det var akutt, problemet er kronisk etc. Grunnen er at noe skal dekkes via reiseforsikringer, annet går på om du faktisk har krav på å få dekket utgiftene ved ferie eller lange utenlandsopphold.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå