Gjest Gjest_bare lurer_* Skrevet 23. september 2009 #1 Skrevet 23. september 2009 Er det stygt å kalle noen for araber? Er araber i samme sjanger som neger? Hvorfor / hvorfor ikke?
Gjest Fugl Fønix Skrevet 23. september 2009 #2 Skrevet 23. september 2009 Nei, det er ikke stygt å kalle noen det ( ihvertfall ikke dersom de er arabere). Arabere er ett folkeslag, på lik linje med f.eks. kurdere, eller nordmenn.
Gjest No wonder woman Skrevet 23. september 2009 #3 Skrevet 23. september 2009 Det er vel bare et spørsmål om tid, tenker jeg.
Gjest Gjest Skrevet 23. september 2009 #4 Skrevet 23. september 2009 Seriøst. Man kan ikke la alt gå av hengslene.
Gjest Gjest_bare lurer_* Skrevet 23. september 2009 #5 Skrevet 23. september 2009 Så en araber er de som kommer fra Saudi-Arabia?
Gjest Gjest Skrevet 23. september 2009 #6 Skrevet 23. september 2009 Å kalle en araber for en araber er ikke stygt. Det er det samme som å kalle en nordmann for en nordmann, eller en svenske for en svenske. Om du derimot går inn for å bruke det som et skjellsord, så blir det jo det, f.eks. om du kalte en israeler for en araber for å indikere at han var en landsforræder. "Neger" er ikke en betegnelse for personer fra en bestemt region, det er et ord som ble brukt om slaver av afrikansk opprinnelse. Og derfor er det et fy-ord.
Gjest Gjest Skrevet 23. september 2009 #7 Skrevet 23. september 2009 Så en araber er de som kommer fra Saudi-Arabia? Folk fra de arabiske landene er arabere. Wikipedia - Araber Jeg jobber med flere fra Iran. De er persere, og blir småsnurt når noen kaller dem arabere På samme måte som nordmenn gjerne blir litt furten når folk blander oss sammen med svensker.
The Kitten Skrevet 23. september 2009 #8 Skrevet 23. september 2009 Som andre sier: Å kalle en araber for araber er ikke stygt.
Gjest Gjest_Motstand_* Skrevet 23. september 2009 #9 Skrevet 23. september 2009 "Neger" er ikke en betegnelse for personer fra en bestemt region, det er et ord som ble brukt om slaver av afrikansk opprinnelse. Og derfor er det et fy-ord. Araber er heller ikke en betegnelse for personer fra en bestemt region. Hvis du tror du blir araber dersom du bosetter deg i et arabisk land så tar du grundig feil. Araber er en betegnelse på et folkeslag/rase. På samme måte er neger en betegnelse på et folkeslag/rase. Ordet neger betyr rett og slett ikke slave. Det har det aldri gjort i noe europeisk språk. Men som en kuriositet kan det nevnes, at i det arabiske språket, er faktisk ordet slave den dag i dag ensbetydende med ordet for den folkegruppen/rasen vi kaller negere. Hvilket selvsagt har en historisk bakgrunn som det ikke undervises i, i selvfolkeforaktende europeiske skoler, og er dermed heller ikke en del av bevisstheten til selvfolkeforaktende europeiske folkeslag.
Gjest Gjest_Kim_* Skrevet 23. september 2009 #10 Skrevet 23. september 2009 Å kalle en araber for en araber er ikke stygt. Det er det samme som å kalle en nordmann for en nordmann, eller en svenske for en svenske. Om du derimot går inn for å bruke det som et skjellsord, så blir det jo det, f.eks. om du kalte en israeler for en araber for å indikere at han var en landsforræder. "Neger" er ikke en betegnelse for personer fra en bestemt region, det er et ord som ble brukt om slaver av afrikansk opprinnelse. Og derfor er det et fy-ord. Dette er ikke riktig. Neger kommer fra ordet negro som betyr svart. Neger er avledet fra "den negeroide rase". Ordet neger er derfor en betegnelse på mennesker som tilhører den negeroide rase. http://no.wikipedia.org/wiki/Den_negroide_rase At neger er blitt et fy-ord er derfor litt rart. "pakkis" og "nigger" er det derimot lett å rynke på nesen av.
Gjest Gestur Skrevet 23. september 2009 #11 Skrevet 23. september 2009 Jeg går ut i fra at en araber er stolt av å være araber.
Gjest Gjest Skrevet 23. september 2009 #12 Skrevet 23. september 2009 Er det stygt å kalle noen for araber? Er araber i samme sjanger som neger? Hvorfor / hvorfor ikke? Araber er også en hesterase. Det er først og fremst det jeg assosierer med ordet.
Gjest Gjest Skrevet 23. september 2009 #13 Skrevet 23. september 2009 Jeg går ut i fra at en araber er stolt av å være araber. Det har jo også araberne grunnlag for å være. Kanskje det er nettopp derfor negrene ikke liker å bli kalt for negere, fordi de ikke har grunnlag for å være stolte av å være negre?
Gjest Gjest_Kim_* Skrevet 23. september 2009 #14 Skrevet 23. september 2009 Det har jo også araberne grunnlag for å være. Kanskje det er nettopp derfor negrene ikke liker å bli kalt for negere, fordi de ikke har grunnlag for å være stolte av å være negre? Negre har da all mulig grunn til å være meget stolte av sitt opphav. De kan synge, de kan danse, de er utrolige idrettsatleter, og mange av dem er svært vakre. Den negroide rase er rett og slett en fantastisk flott rase.
Gjest Gjest_Kim_* Skrevet 23. september 2009 #16 Skrevet 23. september 2009 Ja, helt seriøst ment. De har jo en rytmesans som vi andre bare kan drømme om! Og hvor har musikksjangre som blues, jazz,reagge, R&b,rap osv..sitt opphav? Jo blandt disse fantastiske menneskene. Kulturelt sett har hele verden mye å takke den negroide rase for.
Gjest Gjest_Motstand_* Skrevet 23. september 2009 #17 Skrevet 23. september 2009 Og hvor har musikksjangre som blues, jazz,reagge, R&b,rap osv..sitt opphav? Nå er jo dette temmelig primitive musikkformer sammenlignet med for eksempel europeisk musikalsk høykultur. Jeg skjønner at du har lyst til å slå et slag for negrene, men den brutale sannheten er at de kommer til kort sammenlignet med sivilisasjoner i Midt-Østen, Asia og Amerika generelt og Europa spesielt.
Gjest Gjest_lotte_* Skrevet 23. september 2009 #18 Skrevet 23. september 2009 Nei, men om en person annser seg selv som norsk og du kaller han araber vil det nok oppfattes negativt. Jeg har sameblod i meg, og ser ikke helt norsk ut, og om noen skulle kalt meg same eller utlending hadde jeg blitt kraftig provosert. Så vær forsiktig med bruk av ord som beskriver andres utseende, samme hva slags ord det er. Jeg blir provosert om noen skal ta fra meg norskheten min bare fordi jeg ikke har et A4- norsk utseende. Fordi det er det folk reagerer på, enten de blir kalt innvandrer, utlending, neger eller en eller annen nasjonalitet. Fordi folk som beskriver oss med andre ord ofte tror vi enten ikke tilhører staten, ikke kan ha samme lojalitet mot staten eller er like norske som seg selv.
Fønix Skrevet 23. september 2009 #19 Skrevet 23. september 2009 Nei, men om en person annser seg selv som norsk og du kaller han araber vil det nok oppfattes negativt. Jeg har sameblod i meg, og ser ikke helt norsk ut, og om noen skulle kalt meg same eller utlending hadde jeg blitt kraftig provosert. De fleste samer jeg kjenner, blir forbanna hvis jeg kaller dem nordmenn. Så det er ikke helt enkelt, det her.
Gjest Gjest_lotte_* Skrevet 23. september 2009 #20 Skrevet 23. september 2009 De fleste samer jeg kjenner, blir forbanna hvis jeg kaller dem nordmenn. Så det er ikke helt enkelt, det her. Herregud, leser du dårlig? Nå gjorde du nettopp det du ikke skulle gjøre. Du kalte meg indirekte same. Jeg har sameblod i meg, det betyr ikke at jeg er same. Hva om du finner ut at du har sameblod i deg da? Skal jeg begynne å kalle deg same eller? Eller om du er jøde eller sigøynerblod i deg? Er du jøde og sigøyner da? Nå har jeg nylig funnet ut at jeg er av sameslekt. Men med engang du fikk høre det trodde du automatisk jeg på en eller annen måte var same, fordi siden jeg har blod fra dem må jeg jo selvfølgelig snakke samisk, sympatisere med samene og annse meg selv som same, eller hva? Ignorante menneske!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå