Gjest Gjest Skrevet 24. september 2009 #21 Skrevet 24. september 2009 "min mann har NYLIG gitt meg beskjed" og så er det julen du er opptatt av...? Nå har jeg heldigvsi aldri vært der du er, men jeg skulle tro at kanskje julen er det minste problemet...
Gjest Cipheria Skrevet 24. september 2009 #22 Skrevet 24. september 2009 ^Det er vanlig å fokusere på andre ting når man har fått seg en overraskelse.. Uansett så var ikke den kommentaren spesielt konstruktiv.
Gjest ts Skrevet 24. september 2009 #23 Skrevet 24. september 2009 fy faen for noen svar jeg får. jeg spurte om en enkelt ting. Alternativ trenger ikke være at han er alene, men at vi feirer sammen. Jeg ville aldri spørre barna om noe sånt. jeg er selv skilsmissebarn og jul er noe som ikke jeg forbinder med hygge, derfor fokuserte jeg på det, midt i alt det andre.. Klart jeg har andre problemer, han er uærlig mot meg det er en ting, han er betatt av ei annen og alt er helt jævlig. var det det dere ville høre?? Barna vet foreløpig ingenting, siden vi bor under samme tak og har tenkt å jobbe mot å finne hverandre igjen- her krangles heller ikke når de er våkne så de merker ikke noe om det kommer noen kommentarer rundt det!.....men så var det det at han er uærlig da.. heregud så mye spydige folk på et sted. Håper dette innlegget bare kan slettes!
Gjest Gjest_my_* Skrevet 24. september 2009 #24 Skrevet 24. september 2009 fy faen for noen svar jeg får. jeg spurte om en enkelt ting. Alternativ trenger ikke være at han er alene, men at vi feirer sammen. Jeg ville aldri spørre barna om noe sånt. jeg er selv skilsmissebarn og jul er noe som ikke jeg forbinder med hygge, derfor fokuserte jeg på det, midt i alt det andre.. Klart jeg har andre problemer, han er uærlig mot meg det er en ting, han er betatt av ei annen og alt er helt jævlig. var det det dere ville høre?? Barna vet foreløpig ingenting, siden vi bor under samme tak og har tenkt å jobbe mot å finne hverandre igjen- her krangles heller ikke når de er våkne så de merker ikke noe om det kommer noen kommentarer rundt det!.....men så var det det at han er uærlig da.. heregud så mye spydige folk på et sted. Håper dette innlegget bare kan slettes! Jeg synes du har fått mange fornuftige svar jeg? At du ikke liker svarene, er jo ikke noe å gjøre med. Det virket ikke som om det var alternativ du var ute etter da jeg leste innlegget ditt, jeg forstod det som om du ville vite om han kunne kreve å ha barna med seg i jula.
Achmed Skrevet 24. september 2009 #25 Skrevet 24. september 2009 Hva slags svar forventet du deg egentlig?
Gjest Hilde K S Skrevet 24. september 2009 #26 Skrevet 24. september 2009 Hva slags svar forventet du deg egentlig? Svar på det hun spurte om, kanskje. Om faren kan kreve at ungene blir med ham i julen.
Gjest Gjest Skrevet 24. september 2009 #27 Skrevet 24. september 2009 om du ikke tåler de svarene du har fått her, så sliter du virkelig.... god bedring!
la Flaca Skrevet 24. september 2009 #28 Skrevet 24. september 2009 Jul uten ungene er akkurat så bedritent som man selv velger det skal bli. Om man setter seg ned og depper, så blir det mørkt og trist. Om man evner å se at julaften er en torsdag, tenker at ungene har det finfint på ferie hos fars familie, at en har ferie selv, så pleier sånt å gå fint. Selvsagt er det ingen ønskesituasjon, men å grue seg fra nå og helt til 25. desember bør være unødvendig. Når man blir dumpa 3 måneder før jul har man ikke akkurat all verdens av tid på å venne seg til tanken å være aleneforelder, med alt som følger med det. Jeg syns det er skikkelig bedritent og "umenneskelig" som ts sier, dersom hun i tillegg blir sittende uten ungene på julaften. Det er ikke hun som har valgt å splitte familien, så da må hun jammen få førsteprioritet på samvær i jula. Skulle bare mangle!
Gjest Hilde K S Skrevet 24. september 2009 #29 Skrevet 24. september 2009 Jeg synes ikke det er noen sammenheng mellom hvem som sørger for bruddet og hvor ungene skal være i julen. Skal den som sørger for bruddet bli fratatt samvær med barna på grunn av det?
Gjest Gjest Skrevet 24. september 2009 #30 Skrevet 24. september 2009 Det er ikke hun som har valgt å splitte familien, så da må hun jammen få førsteprioritet på samvær i jula. Skulle bare mangle! Det er ikke bare hun som opplever et brudd her, det er BARNA også, og dersom tradisjonen tilsier at de skal besøke besteforeldrene i sverige denne julen og det er noe de kanskje gleder seg til - så synes jeg faktisk at den planen bør gjenomføres - det er nok annte som kommer til å endres i livet deres nå. Og hvordan ts kan tro at barna ikke merker noe??? Barn merker stemniner uten at dere trenger å bruke ord! Snakk med dem!
la Flaca Skrevet 24. september 2009 #31 Skrevet 24. september 2009 Jeg synes ikke det er noen sammenheng mellom hvem som sørger for bruddet og hvor ungene skal være i julen. Skal den som sørger for bruddet bli fratatt samvær med barna på grunn av det? En av foreldrene må faktisk bli "fratatt samvær" i år fordi det ble brudd, og mor og far ikke kan være sammen. Da kan man velge å kaste mynt og kron, eller si det sånn at den som er dumpa kanskje har ekstra behov for å ha barna i år? Særlig siden det er såpass kort tid til jul.
la Flaca Skrevet 24. september 2009 #32 Skrevet 24. september 2009 Det er ikke bare hun som opplever et brudd her, det er BARNA også, og dersom tradisjonen tilsier at de skal besøke besteforeldrene i sverige denne julen og det er noe de kanskje gleder seg til - så synes jeg faktisk at den planen bør gjenomføres - det er nok annte som kommer til å endres i livet deres nå. Siden det ikke sies noe om hvor gamle barna er blir det vanskelig å synse noe om deres forhold til juletradisjonene eller hva de føler generelt om å ikke være sammen med moren i jula.
Gjest Hilde K S Skrevet 24. september 2009 #33 Skrevet 24. september 2009 (endret) Men den som har blitt dumpet er kanskje også den som er i dårligst humør fra før i julen? Hvor kjekt er det for barna å feire jul sammen med en trist forelder? Endret 24. september 2009 av Hilde K S
Gjest Gjest Skrevet 24. september 2009 #34 Skrevet 24. september 2009 fy faen for noen svar jeg får. jeg spurte om en enkelt ting. Alternativ trenger ikke være at han er alene, men at vi feirer sammen. Jeg ville aldri spørre barna om noe sånt. jeg er selv skilsmissebarn og jul er noe som ikke jeg forbinder med hygge, derfor fokuserte jeg på det, midt i alt det andre.. Klart jeg har andre problemer, han er uærlig mot meg det er en ting, han er betatt av ei annen og alt er helt jævlig. var det det dere ville høre?? Barna vet foreløpig ingenting, siden vi bor under samme tak og har tenkt å jobbe mot å finne hverandre igjen- her krangles heller ikke når de er våkne så de merker ikke noe om det kommer noen kommentarer rundt det!.....men så var det det at han er uærlig da.. heregud så mye spydige folk på et sted. Håper dette innlegget bare kan slettes! Men hvorfor spør du her da når du har ideer om hva som skal gjøres selv?? JA han kan ta barna med seg, han er barnas far. Dette må dere bli ENIGE om. Det er ingen lover som sier at du eller han har førsterett og kan gjøre som dere vil uten å være enig med den andre forelderen. (Selv om far til 2 mener noe annet..) Og at dere enda bor sammen og skal finne tilbake til hverandre, det kan jo faen ikke folk her vite! Hvorfor fokuserer du på JULA nå da??
Lizzee Skrevet 24. september 2009 #35 Skrevet 24. september 2009 Der er jeg helt omvendt. Jeg vil helst ikke velge nå, som 29 åring, og kunne aldri drømt om å gjort det som 13 eller 17 åring heller! La jula gå sin vandte gang, med faste rutiner på hvem man skal vere hos! La ikke barna velge før de kommer med egne ønsker selv!!! Mine barn skal ikke måtte velge hvor de feirer jul. Det er annenhver jul hos mor og far, punktum. Jeg har selv vokst opp med foreldre som endte med å skille seg, og med en mor som forventet at vi barn var lojale overfor henne. Pyton. Når foreldre går fra hverandre, må en svelge maaange kameler. Det er ikke dere det dreier seg om, det er barna deres. Det er ikke mindre umenneskelig for han å være uten barna, enn det er for deg. Dersom barna er vant til å feire annenhver jul hos farens familie, gir det en trygghet å holde på den tradisjonen. Det er ikke noe gøy å ikke ha barna rundt seg på julaften, men som noen sa: Det er akkurat så fælt som du gjør det til. Litt av poenget er vel å ikke sette barna i en situasjon hvor de får lojalitetsproblemer. Det er årsaker til at barna kommer i lojalitetskonflikter! Det er stort sett ikke noe problem å la barna velge selv så lenge foreldrene ikke oppfører seg som offer. Det er ikke valgmulighetene som gjør at barna får lojalitetsproblemer - men hvordan de voksne presenterer valgene og hvordan de voksne viser hva de helst vil at barna skal/ikke skal velge. I tillegg kommer selvfølgelig graden av konflikt mellom foreldrene som barna merker. Mine barn har ofte fått velge selv. Trygge på at den som ikke ble valgt syntes det var helt greit. Trygge på at mamma og pappa var komfortable med situasjonen uansett hva barna valgte. fy faen for noen svar jeg får. jeg spurte om en enkelt ting. Alternativ trenger ikke være at han er alene, men at vi feirer sammen. Jeg ville aldri spørre barna om noe sånt. jeg er selv skilsmissebarn og jul er noe som ikke jeg forbinder med hygge, derfor fokuserte jeg på det, midt i alt det andre.. Klart jeg har andre problemer, han er uærlig mot meg det er en ting, han er betatt av ei annen og alt er helt jævlig. var det det dere ville høre?? Barna vet foreløpig ingenting, siden vi bor under samme tak og har tenkt å jobbe mot å finne hverandre igjen- her krangles heller ikke når de er våkne så de merker ikke noe om det kommer noen kommentarer rundt det!.....men så var det det at han er uærlig da.. heregud så mye spydige folk på et sted. Håper dette innlegget bare kan slettes! Første julen etter at min eks og jeg gikk fra hverandre så feiret vi jul sammen. Hos min familie (slik planen opprinnelig hadde vært). Etterpå har vi tatt annenhver jul. Alle har ikke mulighet (eller vilje/lyst) til å feire jul sammen og det må respekteres. Men da skal man ihvertfall ikke snakke med barna om at det blir så trist for den som ikke får ha barna i julen. Det er nemlig da barna kommer i lojalitetskonflikt. For da velger de ikke sted å være i julen, men hvem de skal la være å såre! Barn må gjerne få velge å være et bestemt sted i julen. Mine barn har vært 2 år på rad med sin far i julen fordi de har villet være med på sydenferie. Helt greit for meg! Og det er det som er poenget. Barna mine kunne velge sydenferie i julen fordi de visste at det var greit for meg!! De hadde kanskje ikke hatt samvittighet til å velge det hvis de følte at jeg var lei meg eller i mot det. Da hadde det blitt å velge far foran mor, og ikke sydenreise fremfor å være hjemme. Men nå har jeg og min eksmann alltid samarbeidet godt og delt ferier og helger uten at det har vært noe tull. Til TS så tror jeg at jeg vil si at det kanskje er best om dere fortsetter med den vanlige rutinen - hvis dere da ikke klarer og få til å feire jul sammen. Det føles rart å feire høytider uten sine barn. Men etterhvert går det helt fint. Man må lære seg å gjøre det beste ut av det. Da får barna det bedre også!!! Lykke til!!!!
Gjest ? Skrevet 24. september 2009 #36 Skrevet 24. september 2009 Jeg ville ikke gjort det, hvis ikke ungene er ganske store, da. Det er et fryktelig vanskelig valg for ungene, som er joviale og vil være sammen med begge foreldrene. Jeg ville derimot tatt en samtale hos en familierådgiver, mekler eller liknende, og få satt opp en samværsavtale. Om ungene ender opp hos deg eller eksen denne julen, må jo tiden vise - uansett må en av dere gi slipp på ungene denne julen, og neste jul blir det motsatt (hvis dere da ikke har funnet tilbake til hverandre innen den tid...). Det er vondt, ja, men slik er verden!! jovial (av lat. iovialis, jupitersk), gemyttlig, munter og omgjengelig; godmodig Kjenner du disse ungene personlig, eller?
Gjest wally Skrevet 24. september 2009 #37 Skrevet 24. september 2009 Det er ikke mindre umenneskelig for han å være uten barna, enn det er for deg. Det er jeg ikke helt enig i. Her har han selv valgt å ødelegge en familie. Jeg mener den parten som bryter ut må pålage seg å være ydmyk og ofre litt for familien som h*n har sviktet totalt. Når det er sagt, så er det jo flere parter involvert her, besteforeldrene f.eks. Og hva barna ønsker selv er jo selvfølgelig det viktigste, men det kan jo være vanskelig å finne ut av på en god måte.
Gjest M Skrevet 24. september 2009 #38 Skrevet 24. september 2009 jovial (av lat. iovialis, jupitersk), gemyttlig, munter og omgjengelig; godmodig Kjenner du disse ungene personlig, eller? ...jeg tror Modic blandet begrepene jovial og lojal....
Cava Queen Skrevet 24. september 2009 #39 Skrevet 24. september 2009 Det er jeg ikke helt enig i. Her har han selv valgt å ødelegge en familie. Jeg mener den parten som bryter ut må pålage seg å være ydmyk og ofre litt for familien som h*n har sviktet totalt. Når det er sagt, så er det jo flere parter involvert her, besteforeldrene f.eks. Og hva barna ønsker selv er jo selvfølgelig det viktigste, men det kan jo være vanskelig å finne ut av på en god måte. Uansett så skal barna være hos mor og far annethvert år, hvis det ender i skillsmisse. Selv om far var (ifølge ts) den som brøt ut så betyr ikke det at han skal"straffes" med å ikke ha barna i jula i år. Og vi vet da ingenting om årsaken her eller noe så det er bare tull å ta side. (hun sier forøvrig at de skal ha en pause da. så det er jo ikke sikkert at de virkelig går fra hverandre og det blir skillsmisse til slutt. krysser fingrene for at alt går bra til slutt.) Jeg vil heller ta barnas side jeg - og det betyr at begge foreldre skal være like viktige for dem. Det beste måten må her være å følge opprinnelig plan med familiene når det gjelder julefeiring. Vet ikke hvor gamle disse barna er men de er vant til å reise til Sverige og familien der annenhver jul. Nå som det blir mye uvant med at faren flytter ut så er det viktig å beholde noen ting som det har vært for barna. Og da bør man ta vare på tradisjoner som barna setter pris på. Gjør alt så vanlig og naturlig som mulig. Ikke gjør om på ting som man ikke trenger å gjøre om på bare fordi man skiller lag. Og det blir ihvertfall ikke bra for barna hvis de føler at de ikke får reise til Sverige fordi de må ta hensyn til mor eller at de føler at far ikke får ta dem med fordi han er "syndebukken". Og jeg hadde ment det samme om det var så at de ifølge planen skulle ha feiret jul hos hennes familie uansett i år. Da hadde det selvsagt vært hennes tur til å ha barna første jul.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå