Gå til innhold

Sur og lite serviceinnstilt kollega

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_delilah_*
Skrevet

Overskriften sier vel det meste, men jeg utdyper: Jeg jobber i en servicebedrift der vi daglig har kontakt med mange kunder. En av mine kolleger er veldig lite serviceinnstilt, og virker rett og slett sur overfor kundene. Feks mener jeg at det minste man bør gjøre når en kunde kommer inn døra er å se på vedkommede og si hei, for å vise at vi har sett at kunden har kommet. (det er forøvrig en bedrift der folk kommer for å hygge seg og slappe av, ikke butikk) Hun styrer bare med sitt, stirrer sur i gulvet og prøver (sånn ser det ut i alle fall) å unngå blikk-kontakt med kunden. Om noen spør om noe, så får de bare grynt og enstavelsesord til svar. Jeg føler at dette er direkte flaut, og jeg vet at det er tatt opp med vedkommede ved flere anledninger uten at det har hjulpet. For øvrig gjør hun jobben sin bra.

Spørsmålet til dere er da; hva kan jeg gjøre? Jeg er ikke i en posisjon til å si opp vedkommede. (er det forresten en oppsigelsesgrunn å være sur? det er jo tross alt en veldig viktig del av stillingen) Jeg møter henne alltid med smil og hei når jeg kommer på jobb, men jeg jobber ikke direkte med denne personen.

Det hadde vært interessant med synspunkter.

D

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette var jo ingen enkel sak. Har jobbet endel i servicebransjen selv, og vet godt hvor frustrerende det er å ha kollegaer som ikke har forstått det her med service. Jeg synes at det å være lite serviceinnstilt faktisk burde være oppsigelsesgrunn, men jeg vet ikke hvordan det er i virkeligheten - noe sier meg at det ikke er fullt så enkelt.

Det jeg tror fort kan bli hovedproblemet i denne saken er at om vedkommende blir konfrontert med dette, vil hun nok fort gå i forsvarsposisjon. Og det hjelper vel neppe noe særlig. Dette, pluss at du sier at noen faktisk har snakket med henne, får meg til å tenke at det kanskje kreves en litt annen tilnærmingsmåte. Hva med å indirekte hinte til at hun oppleves som sur? Spørre pent om alt går bra for tiden eller om det har skjedd noe, spørre om en av gjestene var frekk e.l., om hun er trøtt/stressa/syk og så videre. Slikt kan fungere, siden mange ofte ikke er klar over at de oppfattes som sure og knappe. Det fungerer kanskje ikke siden denne personen har blitt konfrontert med det tidligere (vet du forresten hvordan hun reagerte da?), men det er jo verdt et forsøk?

Et annet alternativ er å kjøre en beinhard linje hvor man sier fra til henne at den slags ikke er ønskelig fra en kollega og deretter kommenterer det hver gang hun er sur. Siden dere ikke jobber direkte sammen bør du nok likevel være litt forsiktig med dette. Men det kan jo også fungere?

Har du forresten snakket med sjefen din om dette? Mange kvier seg for å ta opp problemer med kollegaer fordi det føles som sladring, men om du fremstiller det riktig trenger hun ikke bli fremstilt i et alt for dårlig lys. Dere kunne jo kommet frem til en strategi sammen.

Gjest Gjest_Siri_*
Skrevet

Nå jobber du jo ikke direkte med personen, men jeg ville prøvd å være ekstra hyggelig med kundene som var i nærheten av personen, så hadde det fort kommet noen kommentarer hun kanskje kunne tatt til seg. Sist jeg var i butikken kommenterte faktisk mannen foran meg i kassen at kassadama var så mutt og lite hyggelig, en del folk har ingen sperrer sånn.

Jeg tviler på noe er galt, i så fall er det jo galt hver dag. Det er bare noen som ikke passer i serviceyrket (synes selv det er helt grusomt i lengden).

Dessuten, så lenge dere andre har humøret til stede og gjør at bedriften som en helhet ser bra ut går det vel først og fremst utover henne selv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...