Gjest NN Skrevet 23. september 2009 #1 Skrevet 23. september 2009 Dette spørsmålet gjelder ikke bare dette forumet, men alle forum hvor man kan diskutere og skrive fritt. Jeg bruker å droppe innom dette og andre forum for å lese litt innimellom. Mange mer og mindre sensitive temaer dukker opp, og noen temaer er jo faktisk av både grov og ulovlig karakter. Jeg er ganske overrasket over hvor åpne mange er. En ting er jo at noen skriver så inngående at man kan kjenne de igjen. En annen ting er de som ikke avslører noe om seg selv - kan disse likevel spores på noe vis? Om ikke av oss vanlige lesere, så av de som er redaktører? Eller moderatorer? Eller av oss vanlige også, som er mer eller mindre datakyndig? På forhånd takk for svar!
Noli Skrevet 23. september 2009 #2 Skrevet 23. september 2009 Om man registrerer seg med en anonym epost, nick og ikke har noe gjennkjennelig i profilen, er man anonym. Det eneste man kan "se" er IP, og den er egentlig helt verdiløs av mange grunner. Den kan fortelle deg hvilken by man sitter i, men vil aldri peke direkte til brukeren uten at man må gå via nettleverandøren, og da må man ha gode grunner/være politiet/påtalemyndighetene. Jeg er også overrasket over hvor åpne mange er, spesielt på et så stort forum som KG. Det finnes vel nok av eksempler på folk som har delt ut det meste av livet sitt, og så etterpå funnet ut at ei venninne/sjefen/søsteren/moren har sittet og lest alt sammen, ting man gjøre skulle hatt hemmelig for de rundt en.
Gjest NN Skrevet 23. september 2009 #3 Skrevet 23. september 2009 Om man registrerer seg med en anonym epost, nick og ikke har noe gjennkjennelig i profilen, er man anonym. Det eneste man kan "se" er IP, og den er egentlig helt verdiløs av mange grunner. Den kan fortelle deg hvilken by man sitter i, men vil aldri peke direkte til brukeren uten at man må gå via nettleverandøren, og da må man ha gode grunner/være politiet/påtalemyndighetene. Jeg er også overrasket over hvor åpne mange er, spesielt på et så stort forum som KG. Det finnes vel nok av eksempler på folk som har delt ut det meste av livet sitt, og så etterpå funnet ut at ei venninne/sjefen/søsteren/moren har sittet og lest alt sammen, ting man gjøre skulle hatt hemmelig for de rundt en. Ok, takk for svar Ser jo at mange får mange gode diskusjoner ut av å åpne seg her, og det er sikkert også godt å lufte tankene. Skulle gjerne deltatt i diskusjoner osv., men jeg tør rett og slett ikke, fordi jeg alltid har sett for meg at noen i allefall (de som eier siden e.l.) vil komme til å vite hvem man er. Men da er det kanskje ikke helt sånn.
Gjest Farget Skrevet 23. september 2009 #4 Skrevet 23. september 2009 Hvis epostadressen du registrerer deg med på forumet inneholder navnet ditt, og IP-adressen din viser hvor du bor, så kan de som driver forumet søke i telefonkatalogen og finne deg. Hvis du er paranoid, så lønner det seg å ha et vanlig navn og bo i en storby. Her kan du se hva IP-adressen din forteller om deg.
Gjest Gjest Skrevet 23. september 2009 #5 Skrevet 23. september 2009 Jeg er også overrasket over hvor åpne mange er, spesielt på et så stort forum som KG. Det finnes vel nok av eksempler på folk som har delt ut det meste av livet sitt, og så etterpå funnet ut at ei venninne/sjefen/søsteren/moren har sittet og lest alt sammen, ting man gjøre skulle hatt hemmelig for de rundt en. Dette skjønner ikke jeg heller. De kan jo ikke bli overrasket over at de blir gjenkjent når de er såpass åpne. Så hvorfor er de så åpne hvis de ikke ønsker å bli avslørt? Er det noe med at folk har enormt behov for å blottstille seg? Et behov a la det folk som melder seg på Paradise hotel o.l. har?
Max Magnus Skrevet 23. september 2009 #6 Skrevet 23. september 2009 Her kan du se hva IP-adressen din forteller om deg. Haha- Den påstår jeg sitter i Bergen. Nok om det. Politiet kan finne ut av hvem du er og hvor du bor. Det samme kan nettleverandøren din. Eieren av forumet vet bare IP-adressen din og det hjelper ikke en pøkk (ref at jeg skal sitte i Bergen). En svært datakyndig person kan også finne ut av hvor du befinner deg ut ifra IP-adressen og internettilgangen.
Gjest milkyway Skrevet 23. september 2009 #7 Skrevet 23. september 2009 Jeg sitter visst i bærum, jeg kunne sverget på at jeg satt utefor kristiansand?? jeg er ikke redd for at folk skal finne ut hvem jeg er, folk ser meg på gata hele tiden, hvorfor er dere farligere enn dem?
Gjest Purple Haze Skrevet 23. september 2009 #8 Skrevet 23. september 2009 Hvis man er redd for å bli gjenkjent eller konfrontert med noe man skriver på nett, så må man velge hva man forteller med stor omhu. Det kan være smart å ikke dele med hele verden hver eneste minste detalj fra livet sitt, eller utlevere andre på nett. En vet aldri hvem som leser det en skriver. Hvis noen som kjenner meg godt leser innleggene mine her inne, eller dagboken min, kom de fort til å skjønne hvem jeg er. Men det spiller jo ingen rolle. Jeg skriver ikke noe jeg ikke kan stå for.
Gjest Gjest Skrevet 23. september 2009 #9 Skrevet 23. september 2009 Det finnes også mange anonymiseringstjenester på nettet, som gjør at selv ikke IP-adressen din blir kjent for det aktuelle forumets administratorer. Så man kan være ganske så anonym på nettet, ja. I så måte er nok det største problemet at man kan legge ut så mye detaljert informasjon, at en som kjenner deg, og tilfeldigvis befinner seg på samme forum som deg, til slutt kan legge sammen to og to. Men det er jo egentlig ganske lett å unngå.
Noli Skrevet 23. september 2009 #10 Skrevet 23. september 2009 Jeg sitter visst i bærum, jeg kunne sverget på at jeg satt utefor kristiansand?? jeg er ikke redd for at folk skal finne ut hvem jeg er, folk ser meg på gata hele tiden, hvorfor er dere farligere enn dem? Regner med du ikke forteller svært private detaljer til folk du tilfeldigvis treffer på gaten, og hvis du gjør det finnes det behandlingsformer.
Gjest Ket Skrevet 23. september 2009 #11 Skrevet 23. september 2009 Kjenner en person her inne fra før ganske godt, men hverken jeg eller ho er her så ofte og skriver dype hemmelige ting om oss selv.
Gjest Wacmoc Skrevet 23. september 2009 #12 Skrevet 23. september 2009 Haha- Den påstår jeg sitter i Bergen. Jeg er også i bergen, men sist jeg sjekka sitter jeg i stua mi i vestfold
Gjest Gjest Skrevet 23. september 2009 #13 Skrevet 23. september 2009 Jeg er også i bergen, men sist jeg sjekka sitter jeg i stua mi i vestfold Med andre ord er det bare nettleverandørens forretningsadresse som kan lokaliseres geografisk gjennom IP-adressen. Ikke brukerens geografiske lokalisasjonsområde. Hvilket er ganske naturlig, da ingen eksterne kilder har tilgang til nettleverandørens interne system.
LykkeLotta Skrevet 23. september 2009 #14 Skrevet 23. september 2009 (endret) Denne linken over her fortalte meg at jeg satt på Fornebu men når jeg gikk inn på en annen site for sånn informasjon var det skremmende treffsikkert! Så for de som vil sjekke og se om de får samme resultat så er det bare å gå inn på http://www.ip-adress.com/ Endret 23. september 2009 av LykkeLotta
Gjest milkyway Skrevet 23. september 2009 #15 Skrevet 23. september 2009 Regner med du ikke forteller svært private detaljer til folk du tilfeldigvis treffer på gaten, og hvis du gjør det finnes det behandlingsformer. Dette er 2 ganga på 2 uker KG foreslår behandling! ...nei men de hører sikkert litt av hvert på cafe..
pace Skrevet 23. september 2009 #16 Skrevet 23. september 2009 (endret) Passe anonymt. Det kunne godt vært påkrevd med bilde og vært mindre anonymt også for min del. Endret 23. september 2009 av pace
Gjest Gjest Skrevet 23. september 2009 #17 Skrevet 23. september 2009 Dette skjønner ikke jeg heller. De kan jo ikke bli overrasket over at de blir gjenkjent når de er såpass åpne. Så hvorfor er de så åpne hvis de ikke ønsker å bli avslørt? Er det noe med at folk har enormt behov for å blottstille seg? Et behov a la det folk som melder seg på Paradise hotel o.l. har? Dette har jeg også lurt på. Mange ganger har jeg lest lange, detaljerte innlegg hvor noen feks beskriver sin umulige sjef eller dårlige elsker så detaljert at alle med umiddelbar kjennskap til personene ville forstått hvem det er. En annen ting er at det er begrenset hvor mange detaljer jeg orker å lese, da. Skal noen spørre om råd i et forhold trenger jeg ikke vite at den umulige typen jobber i en dyrebutikk i Sandefjord og har fire søstre og at den ene skal gifte seg neste helg med en araber osv osv osv.
Gjest Gjest Skrevet 23. september 2009 #18 Skrevet 23. september 2009 Passe anonymt. Det kunne godt vært påkrevd med bilde og vært mindre anonymt også for min del. Hvorfor i all verden skulle det vært påkrevd med bilde? Og hvordan skulle man vite om rett person var avbildet? Noe av det fine med nettdebatter er jo at man ikke dømmes ut fra ytre ting, men fra meninger.
CeeCee Skrevet 23. september 2009 #19 Skrevet 23. september 2009 Passe anonymt. Det kunne godt vært påkrevd med bilde og vært mindre anonymt også for min del. Og hvor er bildet av deg da, om jeg tør spørre? Rette rævva som feis...
Gjest Gjest Skrevet 23. september 2009 #20 Skrevet 23. september 2009 Dette har jeg også lurt på. Mange ganger har jeg lest lange, detaljerte innlegg hvor noen feks beskriver sin umulige sjef eller dårlige elsker så detaljert at alle med umiddelbar kjennskap til personene ville forstått hvem det er. En annen ting er at det er begrenset hvor mange detaljer jeg orker å lese, da. Skal noen spørre om råd i et forhold trenger jeg ikke vite at den umulige typen jobber i en dyrebutikk i Sandefjord og har fire søstre og at den ene skal gifte seg neste helg med en araber osv osv osv. Ja, hadde kjæresten min utlevert meg på den måten som en del brukere gjør på KG, hadde det alene vært grunn nok til å gjøre det slutt.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå