Gjest Gjest Skrevet 22. september 2009 #1 Skrevet 22. september 2009 Hei! På dynene våres står det at de kan vaskes på 60 grader, så lenge maskinen tåler 7 kg. Dette er en Høie Uniq dyne, kun bestående av bomull tror jeg. Prøve å dytte den inn i maskina, men blir såpass kompakt at jeg lurer på om den ikke blir ren? Maskina våres tåler 6 kg står det, men hadde nå tenkt å ta sjansen allikevel. Skal flytte og vil veldig gjerne ha rene dyner... Noen tips? Forferdelig dumt å vaske den når det blir så kompakt? Blir det rent selv om den ikke får beveget seg i maskina? Hva slags andre måter kan man vaske dyner på? Håper noen vet.
Miko Skrevet 22. september 2009 #2 Skrevet 22. september 2009 Dyne av bomull? Uansett hva den er av - den blir veldig tung inni maskinen så hvis du velger å ta den i en maskin som egentlig er for liten så vær i hvert fall veldig forsiktig med sentrifugering (så du ikke ødelegger maskinen). Er det ingen du kjenner du kan låne maskin av? Veldig mange har 7 kg.-maskiner i dag.
Gjest Gjest Skrevet 22. september 2009 #3 Skrevet 22. september 2009 Hm. Er kanskje ikke bomull som brukes Står ikke på den, men er ikke allefall ikke gåsedun. Kjennes mer ut som vatt. Vaskemaskinen er bare ett år gammel og veldig bra, så ble ganske overrasket over at den ikke gikk opp til 7 kg. Er en Whirlpoolmaskin som går opp til 1400 omdreiniger på sentrifuga. Hm. Skulle så gjerne fått de rene men dumt hvis den skulle ryke pga dette.
Miko Skrevet 22. september 2009 #4 Skrevet 22. september 2009 Kan du ikke velge sentrifugehastighet? Eller du har kanskje et program hvor det er lav sentrifugering. Prøv deg litt frem, sentrifugering på f.eks. 400 eller 600 bør gå greit. Vær til stede ved maskinen når den sentrifugerer så ser du om den fikser biffen eller om den begynner å riste - da bare stopper du den. La den tørke natten over for så å ta den i tørketrommel for å "blåse" den opp litt igjen (blir nok litt flat og "tung" når den må lufttørke etter så lav sentrifugering).
Gjest Gjest Skrevet 22. september 2009 #5 Skrevet 22. september 2009 Jeg ville sendt den bort og vasket den. Hadde ikke ta sjansen på å ødelegge maskinen. Dyner er jo lette, så det kan ikke bli all verden å betale for det.
Gjest Gjest Skrevet 22. september 2009 #6 Skrevet 22. september 2009 Jeg tok sjansen. Hadde ikke kommet noen svar her enda da, men satte ned hastigheten til 800. Dynen er en blanding av polyester og bomull, og er sydd i adskilte "bølger" nedover så det ikke skal klumpe seg så lett. Har ingen tørketrommel, men det ser uansett ut til at dette har gått helt fint Ingen dyre vaskeriregninger i alle fall.
Gjest Eurodice Skrevet 23. september 2009 #7 Skrevet 23. september 2009 Hei! På dynene våres står det at de kan vaskes på 60 grader, så lenge maskinen tåler 7 kg. Dette er en Høie Uniq dyne, kun bestående av bomull tror jeg. Prøve å dytte den inn i maskina, men blir såpass kompakt at jeg lurer på om den ikke blir ren? Maskina våres tåler 6 kg står det, men hadde nå tenkt å ta sjansen allikevel. Skal flytte og vil veldig gjerne ha rene dyner... Noen tips? Forferdelig dumt å vaske den når det blir så kompakt? Blir det rent selv om den ikke får beveget seg i maskina? Hva slags andre måter kan man vaske dyner på? Håper noen vet. Hvis du skriver "vask av dyner" i googlefeltet, får du mye informasjon, blant annet om Høiedyner. Jeg har det selv, flere forskjellige typer. Jeg ville aldri tatt sjansen på å vaske dem i en vanlig vaskemaskin. Det står at maskinen må ha minimum 7 kg vaskekapasitet. Dyna må jo kunne gå rundt i trommelen, og som en annen skriver her, blir dyner veldig tunge når de er fylt med vann. Spander heller noen kroner og lever dynene dine på et vaskeri, er mitt råd.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå