Gå til innhold

Operasjon

Gjest Gjest_Lina_*

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_Lina_*
Skrevet

Tror dere det er greit å ta 2 pinex forte + en vival beroligende før operasjon?

Skal opereres i lokal bedøvelse.

Jeg så en hadde spurt tidligere her om man får sovemedisin i tillegg til lokal bedøvelse? Lurer jeg også på.

Får man sånn stikk i armen (noe beroligende, soverelatert?) Jeg skal være våken, men skulle gjerne blitt veldig døsig. I tillegg til der man skal opereres?

TAKK for svar!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De vil oftest ha deg fastende før operasjon, i tilfelle det skulle oppstå noe som må fikses i narkose.

Når du er bedøvet, trenger du ikke smertestillende. Du kan be om smertestillende etter inngrepet, før lokalbedøvelsen går ut.

Det er vanlig å være våken i lokalbedøvelse, noen ganger velges sovende inngrep, men da må du overvåkes mer.

Skal du opereres på privatklinikk? I så fall er det bare å ringe der og forhøre seg, fortell hvordan du ønsker det og om det lar seg gjøre.

Det finnes ikke ÈN rutine som hvert sykehus følger.

Skrevet

Ja, men jeg er så redd for lokal bedøvelsen. Hørt at det er så vondt..

Derfor tenkte jeg på 2 pinex forte og 1 beroligende før operasjon..

Kanskje det demper smerten og redselen litt?

:sukk:

Skrevet

Ikke ta noe selv, men du kan be om beroligende før operasjonen. Det får du som regel uten noe problemer.

Skrevet
Ikke ta noe selv, men du kan be om beroligende før operasjonen. Det får du som regel uten noe problemer.

Ja, men jeg skal jo møte opp bare 15 minutter før operasjon.....

Det tar jo opp til en time før beroligende virker!

Skrevet
Ja, men jeg er så redd for lokal bedøvelsen. Hørt at det er så vondt..

Derfor tenkte jeg på 2 pinex forte og 1 beroligende før operasjon..

Kanskje det demper smerten og redselen litt?

:sukk:

Ikke ta noe medisin uten at du først snakker med dem som skal operere deg. Surt hvis medisinen har en bieffekt når den kombineres med akkurat den lokalbedøvelsen du får.

Hvis du spør legen, så får du sikkert noe beroligende du kan ta før operasjonen.

Skrevet (endret)
Ja, men jeg skal jo møte opp bare 15 minutter før operasjon.....

Det tar jo opp til en time før beroligende virker!

Ring dit og spør om du kan komme før for å ta en beroligende. I hvert fall ikke ta noe uten at du har snakket med dem om det.

Evt. kan det hende du kan få hurtigvirkende beroligende.

Endret av FruLuna
Skrevet

Jeg har operert en gang, og da fikk jeg først noe slags tabletter mens jeg ventet. Når det var tid for operasjonen, fikk jeg sovemedisin og lokalbedøvelse.

Var litt morsomt å ligge der på opersjonsbenken i det ene sekundet og våkne en annen plass det neste :)

Ville absolutt ikke tatt noe som helst uten å høre med legen først. Man vet aldri hvordan ulike ting påvirker hverandre. Legen vil nok gi deg alt du trenger.

Skrevet

Skjønner veldig godt at du er redd for lokalbedøvelsen. Jeg har selv vært igjennom flere operasjoner med lokalbedøvelse og det har gått helt greit. Det er selve sprøytestikkene som kan være jævlig vond. Spørs hvor du skal opereres. Jeg ble operert i stortåa en gang og da advarte legen meg om at sprøyta var skikkelig vond.

Om du har Pinex forte og Vival selv så regner jeg med at du er vant til å bruke dem.. Tror ikke det vil være til noe hinder å ta dem. Du kan jo opplyse om at du har tatt det før de begynner så vet de det. Jeg ble også operert i ryggen for 9 mnd siden og da fikk jeg 1 vival + 2 pinex forte før jeg ble kjørt til operasjonssalen for narkose.

Jeg ba en gang om beroligende før en gastroundersøkelse i magen. Slange ned igjennom spiserøret. Jeg var livredd og hadde ringt dagen før og ble lovet beroligende. Da jeg kom og sa jeg hadde ringt og blitt lovet det så hånlo både legen og sykepleieren av meg. "Hørt du det.. Hun vil ha beroligende hahaha..." Alt ble mye verre bare av det. Jeg fikk panikkanfall og de presset røret ned. Det var to som lå over meg! Så mye var den lovnaden verdt. Jeg var sikkert skikkelig uheldig.

Gjest SmallTalk
Skrevet

For all del, IKKE ta piller du ikke har fått beskjed om å ta før en operasjon! Lokalbedøvelse er som et vanlig sprøytestikk (uten om når du får den under foten, det er vondt), og er helt overkommelig.

I værste fall så har de pillene du vurderer å ta uheldige bivirkninger sammen med lokalbedøvelse, og da kan det hende at de ikke vil operere deg den dagen. Sannsynligvis så får du heller ikke noe intravenøst.

Skrevet
For all del, IKKE ta piller du ikke har fått beskjed om å ta før en operasjon! Lokalbedøvelse er som et vanlig sprøytestikk (uten om når du får den under foten, det er vondt), og er helt overkommelig.

I værste fall så har de pillene du vurderer å ta uheldige bivirkninger sammen med lokalbedøvelse, og da kan det hende at de ikke vil operere deg den dagen. Sannsynligvis så får du heller ikke noe intravenøst.

Jeg har fått resept på både vival og pinex forte og de sa jeg kunne godt kunne ta 1 vival og 1 pinex. men jeg tok en vival igår, for å prøve og jeg merket ingenting...

Tderfor å ta 1,5 vival + 2 pinex forte.... Det går vel greit??

Skal opereres for utstående ører forresten..

Skrevet
Jeg har fått resept på både vival og pinex forte og de sa jeg kunne godt kunne ta 1 vival og 1 pinex. men jeg tok en vival igår, for å prøve og jeg merket ingenting...

Tderfor å ta 1,5 vival + 2 pinex forte.... Det går vel greit??

Skal opereres for utstående ører forresten..

Det er ganske mye på en gang om du ikke er vant til å ta disse før. Du bør absolutt ikke kjøre bil for du kommer til å bli veldig slapp og trøtt. Det er kombinasjonen av disse jeg tenker på da. De forsterker hverandre. Vær litt forsiktig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...