Gjest Gjest Skrevet 22. september 2009 #1 Skrevet 22. september 2009 Har fått tilbud om kredittkort fra sparebanken 1, med kreditt 20 000, betyr det at: - jeg kan handle varer for 20 000, "gratis", dersom jeg betaler innen en viss dato/forfallsdato? - hvis jeg glemmer å betale, så påløper renter? Hvorfor vil banken tilby meg dette? Er det ikke like greit å betale med det vanlige visa-kortet? Hva skal man egentlig med et slikt kredittkort? Det står også at kortet gir reise-og avbestillingsforsikring, det er vel bra?
Gjest Strula Skrevet 22. september 2009 #2 Skrevet 22. september 2009 Har fått tilbud om kredittkort fra sparebanken 1, med kreditt 20 000, betyr det at: - jeg kan handle varer for 20 000, "gratis", dersom jeg betaler innen en viss dato/forfallsdato? - hvis jeg glemmer å betale, så påløper renter? Hvorfor vil banken tilby meg dette? Er det ikke like greit å betale med det vanlige visa-kortet? Hva skal man egentlig med et slikt kredittkort? Det står også at kortet gir reise-og avbestillingsforsikring, det er vel bra? Hvis man har VISA på lønnskontoen, så er det ikke uvanlig med et Mastercard/Eurocard med kredittkort-betingelser. Som et "knipetak", eller hvis man plutselig får behov for penger som ikke kan dekkes av lønnskontoen. Du får faktura hver måned på uttak, og renter påløper ikke før du oversitter betalingsfristen, men da løper de på til gjengjeld fort.. Dessuten så er det en årsavgift på f eks 300,-. Jeg har et slikt kort, og syns det er greit, men jeg vil da si at jeg er ganske flink til å styre penger og betale regningene mine. Slik folk normalt er. Reiseforsikringen gjelder hvis mer enn 50 % av reisen er betalt med kortet.
Østlandet Skrevet 22. september 2009 #3 Skrevet 22. september 2009 Og bare som et tillegg til forrige.... Hvorfor bruke et kreditkort med avgift? Det finnes flere kreditkort, som er gratis nå. Ja noe gir deg til og med penger tilbake (eks 1-4%) rett i handa. (eks 365direkte, kash Visa) Men pass på å betale senest forf.dato. Ellers er det veeeeldig dyrt. Du spør hva men egentlig skal med et slikt kred.kort.... Vel... Av og til er de sikrere å bruke. Man blir ofte anbefalt å bruke det på restauranter, hoteller, butikker i utlandet. Når du betaler med et kredittkort, så "låner" du pengene du bruker. Du får altså regning i ettertid. Derfor kan det være lettere å få tilbake pengene, om du har betalt flybiletter for eksempel og så flyselskapet går konkurs. Et annet eksempel på fordel.... Når du kommer til et hotel og resepsjonen ber om å få låne kortet. Så er det som skjer, at det blir foretatt en reservasjon på kortet på en omtrentlig sum, som oppholdet koster. Om man da bruker et debetkort (vanlig bankkort) med en konto det er lite prenger på, så risikerer man at kontoen nærmest tømmes og man har liten likviditet under oppholdet. Bruker man i stedet et kreditkort, så "låner" man pengene av kortutsteder og reservasjonen skjer der. Ikke hos deg personlig. Men ofte er det ingen fordel å bruke kred.kort i minibanker. Personlig reiser jeg en del. Jeg bruker alltid kreditkort da. Uten til kontantuttak.
Gjest Gjest Skrevet 23. september 2009 #4 Skrevet 23. september 2009 Hvordan ser regningen ut? Kommer den inn i nettbanken? Hvis man har handlet i 40 forskjellige butikker/steder, slås summen sammen til en regning, eller får man lutselig 40 regninger i nettbanken?
Gjest SmallTalk Skrevet 23. september 2009 #5 Skrevet 23. september 2009 Hvordan ser regningen ut? Kommer den inn i nettbanken? Hvis man har handlet i 40 forskjellige butikker/steder, slås summen sammen til en regning, eller får man lutselig 40 regninger i nettbanken? Du får en regning på totalsummen som er brukt i løpet av et visst antall dager (sannsynligvis en måned).
generalen Skrevet 23. september 2009 #6 Skrevet 23. september 2009 (endret) Hvorfor vil banken tilby meg dette? Er det ikke like greit å betale med det vanlige visa-kortet? Fordi banken tjener fett på kunder som slurver og ikke har peiling på hva kreditt innebærer. Husk at et uoppfordret tilbud fra banken er som regel som et salg for dem, de skal jo tjene penger de og. Så det blir som du sier, like greit å betale med visakortet. Det er faktisk akkurat det samme som å betale med visakortet så lenge du bruker av kreditten på visakortet. Om du har like mye kreditt på det vet jeg ikke, men burde ikke være noe problem for en uten betalingsanmerkninger å heve kredittgrensen sin vha en tlf-samtale. Dette er ikke spesielt lurt, med mindre du har en veldig god grunn til å handle på kreditt! F.eks som trygghet ved reiser og inkl reiseforsikring (DnB Nor har det slik hvertfall). Bare se luksusfellen på tv3, så skjønner du hva jeg mener med at kredittkort er farlig edit: Om regningen kommer på internett eller i posten spiller jo egentlig ingen rolle, men de fleste banker og kreditorer benytter seg helt sikkert av både avtalegiro og eFaktura, så blir det opp til deg om du vil benytte deg av det. Dette bestiller du i nettbanken når du betaler første regning Endret 23. september 2009 av generalen
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå